/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kan man selv male en PH lampe
Fra : sweetheart88
Vist : 2566 gange
20 point
Dato : 07-03-16 13:59

Hej

Jeg har en efterhånden gammel hvid PH lampe (pendel), som jeg godt kunne tænke mig, at pifte lidt op med en frisk farve (tænker limegrøn). For det første ved jeg ikke om det overhovedet kan lade sig gøre at male en PH pendel med maling/spraymaling, for det andet - er der nogen der har nogle gode råd til hvilken form for maling man eventuelt kunne bruge?

Hilsen Sweetheart88

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-16 14:49

Nej, og hvis du prøver på det er det ikke længere en PH Lampe.

Kommentar
Fra : sweetheart88

Dato : 07-03-16 15:01

Hmm... Det betyder ikke så meget for mig om den kan sælges om 10 år til en lidt bedre pris end hvad jeg købte den til i sin tid. Men den har sådan en metal overflade, og den er som sagt hvid. Jeg tænker hvis jeg sliber den, og lakerer den med en grøn maling, kan den komme til at ligne den grønne på dette billede (det er den model jeg har) http://www.lampeexperten.dk/ph-3-3-pendel-fra-poul-henningsen.html

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-16 15:40

Vil du have kanten og måske indersiden af skallerne hvide som de vistnok er på billedet?
Eller skal det hele være grønt?

Jeg tror ikke jeg ville slibe på skærmene, hvis de ellers er hele og uden ridser... Jeg ville bare vaske og rense og affedte..

Og så spraye i tynde lag af flere omgange.
Hvis du har en kavalet, så vil det nok gøre det lettere at spraye jævnt og ensartet..

.......malingen.........

Udfordringen bliver nok at finde den farve, du ønsker..... I en kvalitet, som giver et pænt resultat...

Måske denneher:

http://www.bauhaus.dk/varemaerker/dupli-color/graffiti-spray-platinum-400-ml-forarsgron-mat-dupli-coler.html

...den kan så også bruges til grafitti..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-16 17:40

Om "man" kan male en PH-lampe af hænger i høj grad af hvem "man" er.
Selvfølgelig kan den males, men når du nu føler behov for at spørge om hvordan, er jeg mest tilbøjelig til at fraråde. Sådan en sag er nok ikke det første, du skal øve dig på. Der er faktisk flere gode grunde til, at autolakerere og industrilakerere står flere år i lære, så det er nok ikke en sag, der lige klares med tre linier på kandu.dk.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 07-03-16 19:46

Du kan fint selv male den.Men du skal male den med en vandbaseret maling,da du ellers kan få problemer med den oprindelige maling.Det bedste er at matslibe den med korn ca.400,men kun ganske let,rens den med siliconefjerner,og aftør den med en harpiksklud.Hvis du selv vil male den,så lav først et forsøg på noget lignende.Hvis du har spørgsmål,hjælper jeg gerne. (pensioneret autolakerer)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-16 20:52

Måske skal den grundes først.

Sadolin forhandleren på hovedgaden i Glostrup ca. hundrede meter ind mod byen i højre side.
Han er god til at finde sprayfaver, og ved noget om maling.

Kommentar
Fra : sweetheart88

Dato : 08-03-16 08:56

Det er rigtig gode svar! Tusind tak Jeg tror jeg prøver at male den, ved at rense den først og så spraymale den forsigtigt. Jeg tænker at jeg følger denne guide http://katshome.bloggersdelight.dk/2013/04/guide-til-at-spraymale-ph5-lampe/

Hun har tydeligvis fået et godt resultat.

Men igen tusind tak for jeres søde svar!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-03-16 10:44

Lige et tip, malingen (Spray) tørrer meget hurtigt og for at få et flot resultat skal hele fladen stort set være ´flydende´ ellers kan du se det med det samme, og det ser ikke pænt ud - så start fra toppen og ned efter på pendlerne, på den måde sprayer du på/ over ikke tør maling.

Kommentar
Fra : sweetheart88

Dato : 08-03-16 11:36

Tusind tak - det vil jeg gøre