/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Kondolerer man inden personen er død
Fra : bodillouise
Vist : 543 gange
100 point
Dato : 06-03-16 09:20

Mit spørgsmål er :
lægerne siger til de pårørende at de stopper alt behandling og personen vil nok dø indenfor 1 dags tid.
En af de pårørende ligger status om sagen på socialmedier.
Folk begynder at kondolere ( men person er ikke død).
Er det bare mig der syntes at det kan man ikke ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-16 09:22

Nej

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-03-16 09:54

Det ka' man squ' da ikke!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-03-16 10:31

Citat
Folk begynder at kondolere ( men person er ikke død).

Man kondolerer først, når personen er død.

Citat
En af de pårørende ligger status om sagen på socialmedier.

Det er jo p.g.a. den status at kondolencerne kommer.
Jeg tror i dette tilfælde at dem, der kondolerer, udtrykker deres medfølelse. Det er jo sørgeligt at få at vide, at den pågældende vil dø i løbet af en dag.

I dette tilfælde er jeg mere sur på den pårørende, der har lagt status på et socialtmedie

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 06-03-16 10:37

Ok så er jeg ikke den eneste. Jeg skrev : trist at hører. Føler med dig.
Men over 50 stk kondolere. Vi er nok kommet ind i den verden hvor stort set alt bliver skrevet på de socialemedier

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-03-16 11:37

Døden er privat for den døende og de nærmeste, det er følelsesporno at udbrede det på de sociale medier, omend det er en nem måde at kontakte fjernere familie og venner.

En grandfætter eller dennes ægtefælle er døende ......og ?......man har måske truffet personen een gang ved et stort familieramasjang og sender en buket til begravelsen og føler lidt medlidenhed, jeg er aldrig selv kold.
Det værste er når en af de nærmeste er ligeglad, det oplevede jeg for et par år siden da min ældre veninde døde af svær sygdom og jeg samtidig støtter hendes ene datter før og efter, den anden datter var ligeglad og lavede en frygtelig ballade da boet skulle deles.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-03-16 12:41

Det er jo direkte uetisk. Der foregår meget på de socialmedier, som folk ikke ville lukke ud, hvis de stod face to face. Derfor er jeg heller ikke med på FB, eller andre. Har fået nok af ar høre om, hvad der foregår.
Citat
Jeg skrev : trist at hører. Føler med dig.

Sådan ville jeg også have gjort, hvis det var aktuelt.

Det minder jo lidt om denne:
Manden lå på det sidste, inde i soveværelset. Da mærkede han en liflig duft af nybagt brød. Med møje og besvær, fik han sig slæbt ud i køkkenet til Katrine.
Han ville lige nappe et stykke, af det nybagte kringle. Men Katrine råbte:-"Fingrene væk....det er til begravelsen".

M.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-03-16 13:27

"Con" betyder "med". Og "doloris" betyder smerte.

Så ordet kan vel nærmest oversættes ved "jeg føler med dig".

Om man vil bruge ordet "kondolere" i andre forbindelser end ved dødsfald, det er vel op til den enkelte..

Det er jo næppe et ord, der bliver udvandet..

At ordet bliver brugt af en masse mennesker i en tråd på de sociale medier, skyldes nok den der "flok-mentalitet" der i så høj grad bliver fremmet den slags steder.. Når nogen skriver noget, så er der mange, der bare skriver det samme hvis de ikke rigtig ved hvad de skal skrive..

......OM folk vil lægge den slags på de sociale medier, det er da noget de må gøre op med dem selv. Mon der også kommer billeder af liget? Evt billeder "før" og "efter"?

Det må være de allernærmestes sag at sige fra. F.eks hvis en teenagepige lægger opdateringen om bedstemors snarlige bortgang, så må forældrene nok tage en snak med hende om at det ikke er i orden, -hvis det ikke er i orden... (mis)brugerne af de sociale medier bliver jo ældre. Så måske var det bedstemor selv, der havde udtrykt ønske om at dø i fuld offentlighed..
Det er måske bare os, der er lidt sent medieudviklede, der bliver ilde berørt..

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-16 16:54

Birgittas ordforklaring er korrekt. Con = med. Dolor=smerte. Doloris er en bøjningsform. Man kan oversætte som Birgitta gør - eller man kan oversætte "jeg tager del i din smerte"). Det gør man naturligvis først efter dødsfaldet, før dødsfaldet må man finde mere passende udtryk, afhængig af situationen.
Birgitta nævner, at man selv kan afgøre, om man vil bruge ordet i andre forbindelser, men sagen er jo, at ordet på dansk er fast indarbejdet som udtryk for deltagelse efter dødsfald, og kun i den sammenhæng. Det vil derfor virke sprogligt hjælpeløst at bruge ordet i andre sammenhænge. BHvis nogen fx vil bruge udtrykket ved en bekendts alvorlige sygdem, vil det blive opfattet, som om der er sket en misforståelse, så den der ytrer sig, tror, at vedkommende er afgået ved døden.
Så det er helt klart, at svaret til Bodilouise er et ubetinget "nej" .

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-03-16 17:08

Citat
Da mærkede han en liflig duft af nybagt brød. Med møje og besvær, fik han sig slæbt ud i køkkenet til Katrine.

En af mine gode gamle skolekammerater døde som 35-årig, 2 dage efter bagte hans mor en masse boller og kage til begravelsen..........sej kvinde.

Det var vel i gamle dage at man gik på kroen og skyllede begravelsen ned, derfor hedder det gravøl, men ved dem jeg har deltaget i har de fleste gæster forladt stedet efter kaffe så de sidste åbner derefter flaskerne.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-03-16 17:27

Sproget ændrer sig jo... Og der bliver intet gjort for at stoppe det...

Så hvis "kondolerer" bliver et vovet modeord, så vil det blive brugt på de sociale medier i alle sammenhænge:

Har din kæreste været dig utro? ...jeg kondolerer..

Kondolerer med at du dumpede til eksamen.....

Eller endda,-- kondolerer med de brændte frikadeller..

Sådan cirka det modsatte af "jeg gratulerer" .....vi mangler jo faktisk ose et ord der betyder det modstte af "gratulerer", gør vi ikke

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-03-16 19:21

Citat
Sådan cirka det modsatte af "jeg gratulerer" .....vi mangler jo faktisk ose et ord der betyder det modstte af "gratulerer", gør vi ikke

Jo........."Hvad rager det mig"

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 06-03-16 22:05

Tak for svaret Oldboston.