/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gigt eller hvad?
Fra : o.v.n.
Vist : 566 gange
100 point
Dato : 05-03-16 11:55

Min 5 år gamle labrador halter på det ene bagben og en gang imellem kan jeg se at han har ondt, der er en hævelse omkring hælen.
Han elsker at gå lange ture og der kan han sagtens løbe fler kilometer på alle fire ben men så om aftenen ligger han meget og støtter næsten ikke på det ene bagben når han er oppe at stå.
Jeg har ikke rigtig fået noget svar af dyrlægen, hun ordinerer smertestillende medicin og slankekur og siger at medicinen skal jeg sandsynligvis bruge resten af hundens levetid.
Ok vovse er overvægtig og benene vil bedre kunne bære en slankere hund
Jeg synes ikke om ideen med smertestillende medicin daglig i meget lang tid og spurgte dyrlægen om behandling af problemet i stedet for behandling af symptomer, hun blev lidt sur og sagde at det eneste som ville hjælpe var 5-10 kilo mindre hund men at det måske kunne lindre lidt at give hunden fiskeolie.
Jeg har hørt og læst om flere andre muligheder som glucosamin, det ville dyrlægen ikke svare på, har i erfaring med behandling med den slags?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-16 13:29

Ja glucosamin, oprindelig hestemedicin, hjælper både dyr og mennesker, også hunde
mod slid gigt. Kan oveni købet medvirke til at gendanne brusk...

Det har også hjulpet mig i en årrække, anbefalet af min højt uddannede kiropraktiker,
og når din dyrlæge ikke vil anbefale det, du kan købe det billige andre steder,
jeg køber det på et apotek i Flensborg, og han tjener nok mere på den smertestillende medicin.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-16 13:33
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-03-16 15:04

Jeg har givet Silke kosttilskuddene glucosamin, chondroitin og MSM næsten hele hendes liv.
Vi har måttet droppe glucosaminen på grund af allergi for et par år siden. Hun er bl.a. allergisk overfor skaldyr og grønlæbet musling, som glucosamin er udvundet fra. Men så får hun bare lidt mere chondroitin. Jeg har fundet noget, der er lavet af svinebrusk. Og det kan hun godt tåle.

Nu er hun snart 14 år. Og hun bevæger sig stadig rigtig fint. De fleste retrivere får jo noget gigt med tiden. Især labradorer og goldens..
Dog har hun de sidste måneder fået gigtmedicinen Rimadyl, der er smertestillende og dæmper irritation i leddene.. Det var det voldsomme snefald i november, der var for meget for hende..

Jeg køber kosttilskuddene her:

http://www.hike.dk/hundemad/hike-kosttilskud

Og jeg tager også selv af dem. Hvad der er godt nok til min hund, er også godt nok til mig.

For 4-5 år siden havde Silke borreliose (flåtsygdom) , der gjorde hende meget dårlig og halt. Borreliosen blev behandlet med antibiotika, men hendes halten gik ikke rigtig helt væk.

Så fik hun 4 indsprøjtninger med en uges mellemrum, med cartrophen.
Og efter den fjerde indsprøjtning var hun ikke spor halt mere.

Jeg synes at du skal give kosttilskud. Men også snakke med dyrlægen om de cartrophen-indsprøjtninger. Det er ikke smertestillende. Det er noget, der reparerer brusken i leddene..

Cartrophen er IKKE det samme som carprofen! Carprofen er smertestillende og irritationshæmmende medicin, som også bruges til gigt.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-03-16 17:33

ALLERFØRST SKAL DU SE DIG OM EFTER EN ANDEN DYRLÆGE.
DET SER UD TIL AT DU ER TIL FOR HENDE, OG IKKE OMVENDT, NÅR HUN KAN TILLADE SIG AT BLIVE SUR OVER DINE SPØRGSMÅL.

JEG HÅBER, DER FINDES BEDRE DYRLÆGER, DER HVOR DU BOR. SELVFØLGELIG SKAL DU HAVE
EN ORDENTLIG DIANOSE PÅ HVAD DEN FEJLER.
HUN MÅ FINDE ÅRSAGEN, ELLER ENDNU BEDRE EN ANDEN DYRLÆGE MÅ.
GOD BEDRING MED HUNDEN.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-03-16 17:57

Som AG112 skriver, så mener jeg også, at du først og fremmest skal have en ordentlig forklaring på hvad problemet er.

Min dværgpinscher var kun et års tid da hun begyndte at halte (sikkert fordi hun sprang rundt som en kakerlak, og har fået forstrukket noget), dyrlægen ordinerede laserbehandling og gåture i roligt tempo. Ingen effekt overhovedet.

Så anbefalede dyrlægen et produkt med glucosamin (som de havde på hylden), men jeg havde jo sat mig lidt ind i tingene hjemmefra, så jeg vidste, at der også burde være både condroitin og msm i. Jeg købte det fra hestenshelse.dk (de er meget flinke og hjælpsomme over telefonen), købte også traumeel gel til at smøre med. Men det havde desværre kun en meget begrænset effekt.

Inden disse ting havde jeg forsøgt med Bio Strath, som jeg tidligere har haft gode erfaringer med, desværre havde det ingen effekt, men en dag gik det op for mig, at min nuværende dværgpinscher jo vejer det dobbelte af min første dp, og da først jeg begyndte at give hende 10-12 dråber Bio Strath på maden hver dag viste effekten sig efter ca. 14 dage.
Haltheden kommer nogle gange igen når det er koldt, men ikke i samme omfang som i starten.

Men prøv at få en forklaring påhvorfordin hund halter, og indret så behandlingen derefter.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-03-16 20:08

Citat
prøv at få en forklaring på hvorfor din hund halter
det er svært når jeg fik at vide at hvis jeg følte et behov for at få et navn på så skulle der tages røntgenbillede men behandlingen ville være den samme: Hunden skulle tabe sig og have smertestillende medicin, jeg ville gerne benytte en anden dyrlæge men de rotter sig sammen i grupper nu om dage så der er omkring 70-80 km. til en anden dyreklinik som har andre dyrlæger end de klinikker der ligger nærmere, og med sådan afstand kan det være meget svært at nå arbejdet herhjemme, komme til dyrlæge og hjem igen for at tage på job kl. 15
Derfor spørgsmålet her på Kandu inden jeg selv begynder at behandle med glucosamin, og jeg kan allerede nu se at i bruger glucosamin sammen med andre produkter

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-03-16 20:47

Jeg har ikke selv erfaringer med labrador, men de par stykker jeg har kendt klarede sig livet igennem uden smertestillende ell.l.

Nævnte dyrlægen slet ikke noget som helst om hvad årsagen var, f.eks. slidgigt, selvom jeg synes det er lidt tidligt?

Er dyrlægen bekendt med hævelsen?

Havde det ikke været for hævelsen, så ville det jo være nærliggende, at tro, at det var en forstrakt muskel.

Selvfølgelig er det ikke sundt at være overvægtig, heller ikke for en hund, men 5-10 ekstra kg fordelt på en labrador af alm. størrelse burde altså ikke give den slags problemer.

Til sammenligning var min families første hund en blanding af cocker og gårdhund, den havde en flot figur da den vejede 12 kg, men den endte altså på 20 kg før den kom på slankekur, og den havde aldrig problemer med benene.

Plejer du at være tilfreds med din dyrlæge, og har du indtryk af, at hun undersøgte din hund ordentligt?

Og så skal du da lige have lidt om min mors erfaring med overvægt.
"Det er nemmere at sætte hunden på slankekur end sig selv."

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-16 07:41

Mange af de tunge labradorer får altså gigt tidligt.
Goldens har også tendens til det, men ikke i lige så høj grad.

Gigten kan også godt starte med en skade i bagbenet, der får hunden til at belaste led og knogler på en uhensigtsmæssig måde. Og som så med tiden giver varige gigtforandringer.

Hunde er rovdyr. Tænk på løver og ulve og ræve. De får ikke en madskål fuld af mad hver dag. De klarer sig fint også hvis der ikke lige kommer et byttedyr forbi.

Og vigtigst: rovdyr er ALTID sultne! De skal jo spise når der er mad til rådighed. Din hund bliver ikke mæt ligesom mennesker bliver.

Del jeg mener er, at din hund vil sende dig bedende øjne, hvis du kun giver en halv ration foder hver dag.
Men hunden/rovdyret vænner sig hurtigt til forholdene, når der ikke ER mere mad. De bedende øjne er ikke voldsom sult, men en tillært adfærd, fordi det virker for de fleste. Ignorer det. Eller lav andre ting sammen,som ikke handler om mad. Gå en tur.

Hvis det er tørfoder, så kan du sætte det i blød i varmt vand. Så fylder det mere i maven. Og det dufter meget bedre med varmt vand. Lugtesansen er meget vigtigere end smagssansen. Og der er ingen kalorier i vand.

Det er det bedste du kan gøre for din hund.

Start med de tre kosttiskud, glucosamin,chondroitin og MSM.

..........og hvis det ikke hjælper nok, så kan du snakke med dyrlægen om 4 indsprøjtninger med cartrophen.
Har I ikke en "kørende dyrlæge" der kan tage sig af småting? Det kunne jo lette i hverdagen, hvis du ikke er tilfreds med de nærliggende klinikker. Man betaler for kørsel, men det kan jo være det værd.

Jeg ved ikke hvor du bor, så du må selv google. Der efterhånden mange af dem.

F.eks:

http://www.korendedyrlaege.dk/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-16 09:12

Citat
Og vigtigst: rovdyr er ALTID sultne!

Og i særdeleshed labradorer.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-16 11:58

Tak for svaret Birgitta. hunden og jeg skal motionere mere og det bliver nem nu forår og sommer kommer, jeg vil følge dit råd om kosttilskud.
Hvis jeg husker det så kommer der et indlæg engang til sommer om kuren virker
Tak for forslag fra alle, desværre kan ikke alle få point

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-16 12:38

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-03-16 12:55

Tak for accepten af mit svar!

Jeg abonnerer på alle hundespørgsmål, så jeg vil også få besked om din nye tråd.

---------Du må altså sætte fodermængden NED osse...

For meget motion kan være galt, så længe han er overvægtig. Det kan leddene ikke tåle.

....Få ham lige vejet nu, inden I går i gang.. Det er så motivernde at man kan se på vægten, når det går den rigtige vej.

..Jer er spændt på at høre, hvordan det går. Han er jo ikke ret gammel. Han skulle gerne have mange gode år tilbage.

Silke på 14, vejer nu 27-28 kg. Det er i underkanten for en golden. Men hun er af slanke jagtlinier og det er godt for hende. Og hun går altså ikke og jamrer af sult. Hun ved hvornår der er mad. Og hvornår der ikke er mad.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-16 20:44

48 kg. labrador og jeg ved godt det er lille smule over anbefalet vægt