/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tandrem.
Fra : mig-selv
Vist : 463 gange
50 point
Dato : 04-03-16 22:42

Hvordan ser jeg lige om den er gammel eller ½ gammel.
Der er intet service mærkat eller lignende - den ser frisk ud, men det er jo ikke nogen garanti for holdbarhed.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-03-16 00:38

Find din motor på følgende liste: http://yourcarangel.com/2014/07/interference-engines-complete-list/

Står der Non-Interference ud for din motor, så kører du bare til lor... knækker.
Står der derimod Interference ud for, så skift den med det samme så du er sikker.

Accepteret svar
Fra : spiren

Modtaget 50 point
Dato : 05-03-16 09:57

den eneste sikkerhed du har er ved og få den skiftet når der ikke står noget nogen steder

nogle værksteder har i deres database at den er skiftet så hvis du har en service bog der er fyldt udfuldt så kan du gå tilbage og ringe til værkstederne

men ellers kan du kigge på tandremmen. på selveste tænderne er der bare de mindste revner i den eller ser mør ud skift ud. dog vil jeg anbefale du skifter. skal hjem og skifte på min egen bil

mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-16 10:05

Min BX skulle have ny rem ved hver 80.ooo km.
Min Xantia skal have ny rem ved hver 120.000 km......................den får ved hver 80.000 for så bliver vandpumpen og remstrammeren kontrolleret / skiftet samtidig.

Mit råd - skift for hver 80.000 (hvis ellers du kan regne med kilometertælleren)
En knækket rem er på nogle biler ikke så godt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-03-16 12:06

Der er INGEN de kan måle, se eller på anden måde fortælle dig hvor mange kilometer der er tilbage i en gammel tandrem. Du kan ikke engang være sikker, selvom der sidder et klistermærke, ved jeg af sur erfaring. Det er jo let at sætte et fiktivt kilometertal på når man skal sælge bilen med en gammel rem
Det er langt billigere at udskifte remmen end at skulle renovere topstykke m.v. og med lidt omhu kan du endda selv gøre det. Husk også remstrammerhjul, vandpumpe og hvad der ellers sidder. Det har kørt lige så langt som remmen og er slidt tilsvarende.

Du kan som regel finde gode råd, tips og tricks på nettet, eller se om dit lokale bibliotek har en servicemanual til din bil (ellers kan de måske bestille den hjem) og så er selvgjort som bekendt velgjort.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-16 13:00

I Danmark skal min franske bil have ny tandrem for hver 100.000 km,
i Tyskland for samme bil for hver 120.000 km. Nogle her vil vist tjene lidt ekstra?

Men hvis du ikke har kilometertal, så skift den tandrem, ryger den koster det en ny motor.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-03-16 18:02

Og hvis den ikke kører lige på midten af øverste tandhjul, - så ville jeg ikke betænke mig på udskiftning.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-03-16 18:58

Min fars gamle mazda kørte 276000 km inden han fandt ud af, at sådan en skal skiftes en gang imellem

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-03-16 11:26

Knækker tandrem risikere man at stempler rammer ventil, med alvorlig skade på motor til følge.
Så hvis ikke fabrikant skriver at hvornår tandrem bør skiftes, ville jeg skifte den ved +100.000 km og olieskift.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-03-16 15:23

Citat
Find din motor på følgende liste: http://yourcarangel.com/2014/07/interference-engines-complete-list/

Fint link, dog er min bil/motor ikke på deres liste.
Fandt dog en anden side hvor de påstår at motoren ikke vil tage skade af en knækket rem da den ikke er særlig højt komprimeret og masser af fri plads mellem ventiler og stempel, så remmen skal ikke ´panik´ skiftes.

Har overvejet at skifte selv, men min ´mekker´ skal have 500.- for bøvlet hvis jeg selv kommer med delene, så tror at jeg til den tid vil lade ham ordne det.

Og der står sjovt nok intet om det i Manualen - kun om kileremmen, mærkeligt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-03-16 16:18

500kr. For at skifte den, er meget billigt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-03-16 16:30

Ved det, har fået lavet par andre ting til fantasi priser og uden ventetid - bliver lavet mens jeg venter.
Men det er også langt fra storbyens jag og stress.

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 06-03-16 17:18

ham mekkeren må ikke være særlig stolt af sit fag siden han vil gøre det tll den pris

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-16 20:23

Citat
Og der står sjovt nok intet om det i Manualen - kun om kileremmen, mærkeligt.

Hvis det er den medfølgende manual fra bilfabrikanten, er det nok fordi en grov fejlmontering, kan smadre ventiler osv.
Det er jo ikke så godt hvis stemplet vil op og ventilerne vil ned ......................samtidig.

I Haynes bøgerne bør der stå en beskrivelse.
http://www.birgersbilligebilboeger.dk/haynes-vaerkstedsboger-og-lign/biler/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-03-16 21:47

Citat
ham mekkeren må ikke være særlig stolt af sit fag

Tja, at jeg får det lavet lidt billigt, slår ikke mig omkuld - tvært imod er der god tid til at forklare og få en god forklaring tilbage = sådan gør du bare.

Jeg kan der imod få spastiske kramper over visse værksteder der ? kan finde en mulig fejl og ved afhentning af bil udleverer en regning på flere tusinde kroner for noget der ikke skulle skiftes eller fejlede noget.
Citat
manual fra bilfabrikanten

Sorry, der skulle vel have stået service manual - men stadig burde der stå noget om lige den rem.
Men stadig, den skulle ikke tage skade af en sprængt rem, da stemplet aldrig kommer over ventilens punkt..? eller omvendt
Citat
Min fars gamle mazda kørte 276000 km inden han fandt ud af, at sådan en skal skiftes en gang imellem

Og lige dét burde vel stå i Service manualen - intet/ men olie skift osv står der.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 06-03-16 23:55

Tak for svaret spiren.