/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Dongle/usb til mus, hvad er der inden i.
Fra : EiHaBr
Vist : 371 gange
100 point
Dato : 27-02-16 15:53

Hej
Jeg har flere mus der er i stykker.
Spørgsmålet er så hvad er der inden i den usb styrings dongle eller hvad den hedder, hvorfor kan den kun bruges til den ene mus den er købt til.

Kan de ikke omstilles til en anden mus, eller kan de ikke anvendes til noget andet.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 27-02-16 15:58

ofte kører sådane nogle på forskellige frekvenser, men vis nogle af dem er logitek så er der en chanse for at der er en conect knap eller lign.
mvh fox

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-02-16 16:01

Her er lidt at blive klog af: https://da.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

God weekend

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-16 19:42

En trådløs mus består af to ting, en sender(sider i musen) og en modtager (den du sætter i computeren)
De kan benytte forskellige metoder til at sende med, f.eks:
Infrarød (tror ikke du kan finde nogen af den salgs mere, de har aldrig været særlig udbredt)
Bluetooth (de behøver ikke deres egen modtager hvis computeren har Bluetooth)
WiFi (sjælden, med de findes)
Deres eget system.

Tingene er parret sammen sådan at mus #1 og mus #2 ikke styrer 2 computere i fællesskab, det ville give lidt kaos på kontoret

Til at startet med kørte de på kanaler, typisk 2 eller 4, det satte jo nogle begrænsninger på kontoret.

Nu er det sådan at de bliver parret med kode.
Nogle har en knap (Connect) til at parre tingene sammen, andre har et stykke software der klarer parringen og atter andre er parret fra fabrikken og kan ikke ændres.

Logitech's unifying modtager kan parres med et stykke software, softwaren er ikke nødvendig at have på computeren, den er kun nødvendig til at parre en mus/tastatur med ny modtager.
Når parringen er foretaget kan softwaren fjernes eller udstyr kan benyttes på en anden computer.

Vi har nogle (billige) mus/tastaturer fra Microsoft, de kan ikke kodes om, mus, tastatur og modtager er kodet fra fabrikken.

En ting du skal være obs på er at den slags udstyr næsten udelukkende fungerer på 2,4 GHz området ligesom WiFi, dørklokker, trådløse kameraer og så videre.

En ting jeg vil love dig er at udstyr fra forskellige fabrikanter ikke kommer til at arbejde sammen, bemærk at jeg skriver fabrikanter og ikke mærker. Logitech er MEGET store på det marked og det er ikke unormalt at finde rebrandet logitech udstyr. F.eks. har jeg en Dell mus på arbejde, når jeg vender bunden i vejret på den står der Logitech på den.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 27-02-16 23:18

Tak for det exterminator.
Det var en fin forklaring, så forstår jeg det bedre.
Så kan man altså bruge den type der står connect på til andre mus, sådan en var den første jeg købte, der er både tastatur og mus til. USB en er bare meget større end de er i dag, men den virker endnu, den bruger konen. Jeg har tabt mine mus nogle gange og kaput, så går de i stykker.
De er heller ikke ret dyre men de virker ellers fint indtil.

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 29-02-16 20:19

Tak for svaret EXTERMINATOR.