/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Landbrug - mærkelig vandingsanlæg
Fra : mig-selv
Vist : 583 gange
10 point
Dato : 24-02-16 19:45

Kørte forbi en mark hvor der var lavet en form for ´kinesisk´ vanding?.
Det ligger på en bakke med 5 store og åbne bassiner hvor det øverste smider vand ned til de næste osv.

Hvad er det for noget.
Det ligger lige ud til vejen, men der har aldrig været vand på vejen de mange år jeg har kørt forbi.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 20 point
Dato : 24-02-16 20:33

Gad vide om der er EU tilskud til dyrkning af ris

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-16 20:38

Hvem ved, men der var et kæmpe grave arbejde, da det stod på.

Ser lige om jeg har noget på billede af det..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-16 23:00

Ude til VENSTRE og til vejkryds - længere oppe er der virkelig gang i ´køerne´ med tænder..
https://www.dropbox.com/s/zoj9tk885wnmzum/kinesisk%20udgravning.mp4?dl=0

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-02-16 23:46

Det ser ud som overjord der er lagt i depot.

Altså at de har gravet muldjorden tilside så den kan lægges tilbage når de er færdige.
Jeg har dog aldrig set det placeret på den måde, har du nogen ide om hvad det er ved at lave, måske en cykelsti?

Det ser lidt mystisk ud så jeg holder mig til mit oprindelige bud, grundet klimaforandringer og EU tilskud har bonden besluttet sig til at dyrke ris

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-02-16 00:14

Citat
Det ser lidt mystisk ud så jeg holder mig til mit oprindelige bud, grundet klimaforandringer og EU

Citat
Jeg har dog aldrig set det placeret på den måde, har du nogen ide om hvad det er ved at lave, måske en cykelsti?

Heller ikke mig,,, og det er ikke en cykelsti, da de næppe vil ofre penge på `måske 10 cykler der skal op af den vej på et år - de tager bussen.

Først troede jeg at det var ´bonden´ oppe på bakken der skulle have lavet en eller eller anden form for GYLLE spredning --------- længere nede af bakken, men det kan vel ikke passe - samt sikke dog en HØRM / og i den forbindelse kan smådyr og uvidende unger altså drukne i den første ´kasse´ de har lavet ?? og det står der stadig uden advarsel om noget som helst - havde det været en `Brandam´ i flere etager eller lignende havde de forhåbenligt sat et HEGN op...

Så venter lige- det kunne jo være der kom en endnu bedre og unaturlig forklaring...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-16 08:09

Kan det være et anlæg til iltning af brugsvand (drikkevand eller til industriel brug) for at fjerne evt. okker (regulere jernoxid indholdet), samt afgasning af f.eks. methan og svovlbrinte?

http://www.energibesparelser-vand.dk/Iltning-1239.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-16 08:15
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-16 08:59

Måske et randzone anlæg til brug ved (gen-)etablering af en vådzone som grøft eller åløb?

Da terrænnet skråner er man så nødt til at nivellere zonen i sektioner, da vandet i randzonen ellers blot ville løbe af. Hvis det er et randzone anlæg vil det blive beplantet med f.eks. siv, el eller pil.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-02-16 11:39

Vel blot en deponering af jord til videre brug, evt. renset i Nyborg, de sidste par måneder har det været for vådt til at sprede ud.
Man gjorde noget lignende i en ådal tæt ved min bolig sidste år, der kom flere læs jord og da det var spredt ud og groet til kunne man ikke se nogen forandring i landskabet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-02-16 13:30

Det er da det nye danske Klondyke. Simpelthen alm. guldgravning, som jeg genkender fra National Geographic Channel. Alaska & Canada.

Noget har vi da lært.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-02-16 18:59

Citat
Måske et randzone anlæg til brug ved (gen-)etablering af en vådzone som grøft eller åløb?

Da terrænnet skråner er man så nødt til at nivellere zonen i sektioner, da vandet i randzonen ellers blot ville løbe af. Hvis det er et randzone anlæg vil det blive beplantet med f.eks. siv, el eller pil.

Håber beboerne nederst i dalen har fået det et vide.

Citat
Vel blot en deponering af jord til videre brug, evt. renset i Nyborg, de sidste par måneder har det været for vådt til at sprede ud.

Tror det ikke, da det kun var gravemaskiner på mark/vej.

Tager et par billeder af det en af dagene, det kan være de er bedre at se på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-16 21:02

De er da ved at lave dræn.
Gylledræn måske.

Har du klippet i filmen eller kører du virkelig så hurtigt mellem de "50" skilte.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 25-02-16 21:21

Hvis nu den tilbragte jord var jævnet ud på dette hældende terræn, ville regnskyl f.eks. så ikke lettere kunne skylle jorden nedad - som nu forekommer det mig, at regnmængder ikke vil have denne "flodeffekt" - helt hen i skoven?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-02-16 02:23

Hvis i lige pauser og kigger en gang mere, det ligner ikke jord der er tilkørt, der mangler overjord mellem "digerne" så det ligner mere noget der er lagt til side

Ved selve gravemaskinerne er der sat en ny brønd og bag ved den sidste gravemaskine ligger der noget på marken.
Det ligner mest af alt en ny vejbrønd bortset fra at de da vist ikke plejer at være pakket i trærammer.

Citat
Har du klippet i filmen eller kører du virkelig så hurtigt mellem de "50" skilte.

Ifølge tiden nede i bunden af videoerne og kantpælene (100 m imellem) så giver det tider på:
4,6,8,8
Omsat til hastighed giver det 90, 60, 45 og 45
Så det er da vist helt iorden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-16 09:22

Citat
Omsat til hastighed giver det 90, 60, 45 og 45
Så det er da vist helt iorden.

OK

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-16 13:18

mig-selv -> Kan du ikke kontakte Teknisk forvaltning telefonisk eller pr. mail i din Kommune og afsløre hemmeligheden bag projektet?

</NYSGERRIG>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-02-16 18:43

Så er der bedre billeder - og det er vist ikke ´bare´ noget der er lavet i hast.
https://www.dropbox.com/sh/9l5nxygpfo3e2wa/AAD4hJmaO-0C2SzEBzS4oHL6a?dl=0

Citat
kontakte Teknisk forvaltning

Prøver, hvis der ikke kommer en godt forklaring herinde.
Citat
Har du klippet i filmen eller kører du virkelig så hurtigt mellem de "50" skilte

Det er ikke en ´rum raket´ jeg har nu omdage..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-02-16 23:33

Citat
Det ser lidt mystisk ud så jeg holder mig til mit oprindelige bud, grundet klimaforandringer og EU tilskud har bonden besluttet sig til at dyrke ris

Tja, jeg har kun set den slags på TV og det var marker på et ? bjerg, hvor vandet fik afløb til NÆSTE osv.
Så indtil andet er bevist - har du sikkert ret.?? ELLER det har noget med EU tilskud at gøre
Men kunne Danskere finde på at dyrke RIS/ vandplanter ? så tæt op til vejen... og hvordan kan de lukke for vandet - i det første bassin, jeg ikke se nogle mekanismer til den slags.

Men prøver lige det Offentlige - trods alt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-16 10:13

Vent og se hvad de planter. Er det siv? Så er det et rodzoneanlæg.

Planter de også træer; El eller pil? Så er det nok et randzone projekt som skal beskytte en 'vandvej' i form af grøft/å, som måske tidligere var blevet nedgravet som rørføring og som skulle bortlede drænvand, men nu igen skal blotlægges/reetableres.
..gætter jeg på
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-02-16 17:02

En van(d)vittig tanke har strejfet mig: Kan det have noget at gøre med en vandreservoir ???
Jeg kan ikke rigtig se, hvor højt det ligger i landskabet. Flere kommuner spekulerer jo i sådanne anlæg, for at "ta`toppen", af voldsomme regnskyl.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-16 19:51

Overflods magasin .....................kommer der en gammel mand og bygger et skib, så ved jeg hvad han hedder.

Det kan også være, at de er i gang med en rafting bane...................for begyndere.
https://www.google.dk/search?q=rafting&biw=1257&bih=681&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjss8adzpjLAhUoJpoKHWApB6EQsAQIJw

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-02-16 14:09

Fisketrappe, de har bare taget fejl af målestoksforholdet.

Ifølge billederne er det jo helt klart at det er noget der skal se sådan ud, det ligner også som om der er lavet et overløb i sten midt på voldene

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-02-16 21:40

Citat
lavet et overløb i sten midt på voldene

Netop lige det kan også undre mig = ? for hvis der skal plantes Ris som du selv skriver så burde der vel være kontrol med de nedre ´magasiner´ og det er der ikke.
Og en fisketrappe kan det næppe være da der ingen Å eller andet vandløb findes.

Men forsøger lige ´forvaltningen´ de må vel kende lidt til det - har godt nok søgt på diverse registre men har intet fundet på adressen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-16 10:51

Det kunne også være, at det øverste bassin er til udfældning af eks. okker. det kan jo være der ligger en membran af plast eller mo-ler i bunden af det øverste bassin.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-02-16 17:04

mig-selv ->
Citat
burde der vel være kontrol med de nedre ´magasiner´ og det er der ikke.

Måske er nederste basin stadig forbundet med den tidligere rørføring?
..for som du skriver:
Citat
Håber beboerne nederst i dalen har fået det et vide.

Det kan være de slet ikke 'opdager' forskellen?
..men det vil de 'vilde' dyr! F.eks. Skuptudser og frøer
Man har mange steder her på Sjælland anlagt sådanne vådområder. Bl.a. til ære for storken

http://asp.vejtid.dk/Artikler/2000/08%5C2629.pdf

Chancen for at det er et rensningsanlæg (rodzone), som jeg tidligere har foreslået, er dog nok større:

http://gladsaxen.dk/rensningsanlaeg-kamufleret-som-natur/
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-03-16 00:50

Kommunen ved ikke hvad der sker/ (eller vil ikke oplyse mig om samme) samt deres ellers pæne etage-haver er styrtet sammen og ligner noget de startede med = grave arbejde? da der ikke var sået noget der kunne holde på ? regnvand .

Så måske en med-arbejder der måske havde en god ide, der ikke blev fulgt op?

Så en RIS mark er vist det nærmeste jeg kan tænke mig til, så tæt på en vej - men stadig et mærkeligt ´anlæg´.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 16-03-16 22:59

Tak for svaret EXTERMINATOR.
hvis der bliver ´fyldt´ på igen/ og til plantet her til sommer, smider jeg et par billeder af resultatet op til selv studie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-16 09:47

Mit bud er stadig et udfældnings bassin...............Men jeg vil da gerne smage på den nye danske ris.