/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
VIRUS !!!!
Fra : molokyle
Vist : 619 gange
333 point
Dato : 22-02-16 15:06

Øeh... hvor mange har du egentlig haft i din tid som Computer 'ekspert' på hjemmefronten?

Her er lidt nostalgi fra DOS dagene. Dengang man blev inficeret via lånte 5½ og 3 /14 '' disketter:

https://archive.org/details/malwaremuseum

Dengang (..i sen 80'erne og 90'erne) tror jeg at jeg blev ramt ca. en gang om måneden.

Siden da er jeg hoppet i både Adware fælden og Phishing ditto (Fake JAVA opdatering og anden 'Security' updates), samt passby skidt og lort: POLITI virusen for et eksempel.

Men alt i alt har jeg kun haft virus/spyware/adware på min hjemme PC 3-5 gange i løbet af de sidste 10 år ..ialt.

Hva' med jer? Er i plaget af konstante 'angreb' fra nær og fjern?

Ps. Jeg kører stadig XP Pro med Opera som browser ...og har trods advarsler ingen problemer haft i den 'henretning'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-02-16 15:15

Da jeg startede med pc, blev jeg tit drillet med en `Joker´ der lukkede pc efter 1 minut - da brugte jeg ikke firewall, da det var besværligt, siden er jeg hoppet på diverse programmer der lovede en masse hvis man bare siger JA TAK i et felt - den sidste ægte virus jeg havde på pc ødelagte næsten alt hvad jeg havde på pc og diske.
Og så kender alle vel den berømte Politi virus som jeg har haft utallige gange - både den der lukker for alt og den hvor det ´kun´ er browser vinduet der bliver blokkeret.
Men det sidste år tid har jeg kun oplevet et par enkelte sider, der kører med nogle mærkelige afspillere der får min skærmdriver til at fejle.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-02-16 15:19

Men i ´gamle´ dage kunne jeg installere XP hver anden uge fordi den ikke ville som jeg ville, men det var fordi jeg ikke kendte en disse til diverse ting og sager - det kunne være NUM LOCK der ikke lyste = ny install.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-16 15:49

Jeg har ikke geninstalleret XP Pro siden 2006 !!!

..bare ryddet op efter mig og holdt mig opdateret. 10 år uden nævneværdige problemer

..på samme maskine: DELL Optiflex GX260 (..først sendt på markedet i år 2002-2003)

Antivius mm.? Først AVG, så AVAST! .. sidst ZoneAlarm.

Antispy-/adware? Først Adaware, så Malwarebytes ..sidst SuperAntiSpyware (..og AdWareCleaner)

ALTID: Zonealarm Firewall !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-02-16 16:06

Citat
ALTID: Zonealarm Firewall !

Den brugte jeg også engang i en kort, men det var den ´simple´ udgave og den var/er god - den nye kan jeg bare ikke få til at spille, hvorfor ved jeg ikke, har ellers prøvet den et par gange.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-02-16 16:13

Citat
Men alt i alt har jeg kun haft virus/spyware/adware på min hjemme PC 3-5 gange i løbet af de sidste 10 år ..ialt.

Hvis vi kun tæller de gange jeg hvor jeg ikke er blevet inficeret med vilje, 2 - 3 gange på 20 år vil jeg tro.

Citat
Hva' med jer? Er i plaget af konstante 'angreb' fra nær og fjern?

Hvis jeg kigger i logfilerne på min lille hjemmeserver, kan jeg se 20 - 30 angreb om dagen, nogen dage går de lidt amok og så kommer vi op i 100 vis af forsøg på at tvinge sig adgang.

Jeg har fail2ban til at begrænse angrebene, men når en ip låses, kører de jo bare videre fra en ny.

Jeg har også været udsat for DDOS angreb et par gange.

Og så er der også en der syntes at det var sjovt at tilmelde mig til til en masse russiske hjemmesider så jeg modtager en masse L... i min mail.
Han var nemt spottet da han ikke kunne holde kæft om hvad han havde gjort.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-16 17:02

Jeg har ikke tal på antal angreb, ej heller angrb der er lykkes.

Lige siden "Drive Image" og nu "Aomei" har jeg med mellemrum, genindsat et image nogle gange om året, dels fordi jeg "roder" og måske har der også været lidt navs ind i mellem.

For en sikkerhedsskyld, går jeg i banken via en pc, som ku bruges til det. Eller en boot-memorystick med Linux Lubuntu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-16 17:07

Jeg glemte lige!!!!!Efte anbefaling fra molokyle, bruger jeg nu også den gratis udgave af:
Zonealarm Firewall !

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-02-16 18:34

HP Pavilion stationær. Win XP Home Edition. IE & Firefox. AVG free.
Komputer kører problemfrit, og har gjort det siden 2004, hvilket jeg er ret stolt af. Guderne skal vide, den ikke er blevet sparet. Har installations cd`er, til at ligge, men har aldrig brugt dem. Får stadig opdateringer til den, med mellemrum.

Den eneste virkelige virus angreb jeg har haft, ligger længere tilbage. Havde en pc med Win 95. Den kørte på et tidspunkt, lidt mærkeligt. Vor nabo søn, mente han var "ekspert", så det kunne han nem ordne. Han stoppede en diskette i den. Der gik flere dage. Det trak lidt ud. Pludseligt en dag, lå maskinen på vores trappe. Skilt ad i flere stykker, med en seddel, hvor han beklagede at den var kassabelt. Siden har jeg ikke haft "reparatører", til min pc.

Men jeg har slettet Java, på XP`en. Bruger nem-id på bærbar, med Win7.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-16 19:05

ET virusangreb i 2002, og så siden lidt småpjat med hijackere og pågående spyware.

Skift mellem et par gode købeprogrammer indenfor sikkerhed, et vågent øje med spam, phishing og besøgte sider samt ingen brug af ulovlige filer har hold mig clean.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-16 22:31

Gammel PC, (erhvervet som julegave i 2006)

Stadig XP og IE8 og google chrome.

Gratisudgaven af Avast antivirus.

Og der har ikke været de store problemer med det..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-16 01:57

Kun 1 gang (så vidt jeg ved) dengang jeg havde Windows 98 second edition, den kom i en mail fra min svoger ingen af os brugte antivirus dengang, jeg gik til min internetudbyder som solgte mig en Symatec antivirus og nogle kollegaer anbefalede at jeg også fik en firewall det blev Zonealarm som var gratis.
Så kom Windows XP og der brugte jeg Avast, Comodo, Antivir antivirus på skift, alle i gratis udgaven og altid sammen med OnlineArmor firewall
Windows XP blev geninstalleret nogle gange fordi den blev langsom men aldrig fordi den slet ikke kunne starte.
Nu er det Bitdefender og Malwarebytes som holder mine Windows 8 og senere Windows 10 computere rene, jeg oplever ikke noget mistænkeligt og jeg ser aldrig i diverse logs om der har været noget unormalt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-16 07:45

Når man betænker hvor megen hype der er omkring virus, så er det sjovt at læse at det åbenbart ikke er det helt store problem for almindelige brugere som os. Een kommentar springer dog i øjnene:
Citat
.. på min lille hjemmeserver, kan jeg se 20 - 30 angreb om dagen, nogen dage går de lidt amok og så kommer vi op i 100 vis af forsøg på at tvinge sig adgang.

Internet server (..jeg går ikke ud fra der er tale om en alm. fil- eller printerserver?) da;
Citat
Jeg har også været udsat for DDOS angreb et par gange.

Altså er det hosting computere (firma'ernes) man går efter med hacking og spyware. Ikke efter privatpersoners tegnebog, men der man kan hacke sig til større summer end en alm. månedsløn. Man spilder med andre ord ikke krudt på småbeløb. Risikoen for opdagelse om måske for stor hvis man prøver at kompromittere millioner af brugere på een gang?

Adware og phishing og 'Nigeria breve' er en anden snak. Oftest kræver disse 'teknikker' nu som regel også at brugeren er med på 'spøgen'. Man skal med andre ord selv dumme sig.

Alligevel finder jeg det underligt at man sjældent i offentligheden informeres om tilfangetagelse af bagmænd. Har man f.eks. fået krammet på de som sidder/sad bag passby POLITI virusen, Den skadelige type som krypterede/ødelagde folks filer på harddisken med pengeafpresning som mål? Vi hører jo næsten kun om pædofili sagerne som bliver optrævlet. Ikke et ord om de økonomiske svindlere.

Tænkevækkende!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-02-16 08:48

Citat
Altså er det hosting computere (firma'ernes) man går efter med hacking og spyware. Ikke efter privatpersoners tegnebog, men der man kan hacke sig til større summer end en alm. månedsløn. Man spilder med andre ord ikke krudt på småbeløb

Firmaerne har paraderne oppe, og når de bliver udsat for DDOS angreb er det som regel "kun" deres hjemmeside det går ud over.
Private brugere er stadig den største fare for nettet, og mange "småbeløb" som er snuppet via phishing og keyloggere giver jo store tal, men antallet af ramte danskere er faldet mærkbart på et år da de er blevet opmærksomme på phishing som også er forsøgt via sms

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-02-16 12:32

Jeg er næsten lidt flov over mig selv. Får næsten aldrig noget af de "spændende" ting.
Denne her er ca. 1 år gammel:

http://peecee.dk/upload/view/457168

Nok fordi, jeg er en gammel uinteressant pensionist.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-02-16 13:25

Citat
Får næsten aldrig noget af de "spændende" ting.

Jeg er koblet på TDC/YouSee spamfilter, det er kunderne pr. automatik men kan fravælge.

Inden da havde jeg eget købt spamfilter, der kom virkelig saftige sager som selvudpakkende filer, phd. grader til spotpris, nigeriabreve, Viagra fra USA, porno og endda børneporno som jeg omgående anmeldte.
Fordelen ved det spamfilter at jeg kunne slette på serveren inden at mails blev downloadet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-16 15:16

..men hvor bliver 'forbryderalbummet' af?

Hvornår ser vi de professionelle bagmænd med deres hær af baggårdsprogrammører udstillet offentligt til skue? Hvem er de ..og hvem udfører det beskidte arbejde? (Udvikling, implementation og tid? = Viden og expertice.)

Udlændinge?

TRO PÅ DET !

Oplysninger der skal til at hacke/stjæle penge fra uvidende brugere kan findes på TOR nettet?

TRO PÅ DET !

CSC blev hacket for mange oplysninger om Danskere (CPR registeret f.eks.). Ok. det fik vi at vide. Det var en navngivet Svensker med rødder i PiratBay. (..og egentlig ment som en provokation ala: http://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/28484/1/anonymous-releases-guide-on-how-to-hack-isis ...ikke berigelse.)

Men hvem ellers? Jeg ser ingen navne? Slet ikke på kreditkort svindlernes bagmænd.

Bliver en børnepiller i Aalborg taget med 1.000 børnepornofiler på PC'en så :
Velkommen på Forsiden
..hvilket jeg finder helt i sin orden

Stein Bagger er den eneste IT-svindler som er kommet i gabestok efter ulovligheder med det formål; at berige sig selv. Han gik dog bag ryggen på sine ansatte med løgnehistorier om en stenrig sponsor: IBM.

For at vinkle mit spørgsmål korrekt:

Jeg undrer mig stadig over 'tavsheden' omkring IT kriminalitet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-16 15:50

Når det gælder 'finansgeniernes' egne penge? ..så er der tilsyneladende hjælp at hente:

http://www.version2.dk/artikel/dansk-amerikansk-software-skal-hjaelpe-europol-med-tracke-bitcoin-forbrydelser-610768

Jamen lad os da endelig, medens vi nu er igang; se en oversigt over 'lovlige' firmaers bit-coin transaktioner. Jeg er sikker på at Skat også er meget interesserede i sådanne oplysninger
...hvis ellers de blev bevilget IT man-power og et GO ! ..fra politisk side.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-02-16 18:21

Citat
Hvem er de ..og hvem udfører det beskidte arbejde?

Du skal se, de er nok godt betalt/ beskyttet af diverse Regeringer for ´heltemodigt` arbejde.
Citat
Firmaerne har paraderne oppe, og når de bliver udsat for DDOS angreb er det som regel "kun" deres hjemmeside det går ud over.

Kan beskyttes via andre sider, mod betaling.
https://www.cloudflare.com/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-16 14:05

Jeg tror lige jeg vil skille begreberne lidt ad, sådan som jeg forstår dem, og præcisere:

Vi kan da vist hurtigt blive enige om at phishing og Nigeria breve ikke har meget med virus at gøre. Det er decideret svindel og humbug. Hokus pokus og narreværk som skal lokke penge op af folks lommer.

Adware er en pestilens som man desværre ofte selv har bedt om under installation af div. 'gratis' programmer. Derfor heller ingen virus som sådan. I sjældne tilfælde kan man dog inficeres ved blot at besøge en side med kompromitterende indhold som udnytter endnu ikke opdagede sikkerhedsbrister eller ikke opdateret software (browsere, kontorpakker, email klient programmer osv.) Såkaldte Hi-Jacks. Adware gør sjældent den store skade, men er møg-irriterende.

Spyware kan lande på computeren på samme måde som adware, men er alligevel noget som jeg vil klassificere som virus. Du bliver overvåget og man kan stjæle DATA og personlige oplysninger.

Hi-Jacks kan også gøre din maskine til en Zombie: En maskine som kan fjernstyres til at sende data til brug ved DDOS angreb eller i særlige tilfælde decideret bruges til at ødelægge anden tilsluttet hardware. Altså også at betegne som en virus. Et eksempel er STUX ormen som fik Iranske urancentrifuger til at løbe løbsk.

Virus er virkelig ond software som ødelægger dit system og smadrer dine filer.

Rigtig virus har jeg dermed kun haft i DOS dagene. Øv; dengang røg min high-score liste i Wolfenstein og fortjeneste medaljer i div. militære kampsimulatorer
..men med et hurtigt hack og snyde-koder kunne man jo nemt selv bestemme niveau, sværhedsgrad og point score

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 333 point
Dato : 26-02-16 21:39

Citat
Når man betænker hvor megen hype der er omkring virus, så er det sjovt at læse at det åbenbart ikke er det helt store problem for almindelige brugere som os.

Jeg møder vel i snit 20 computere om ugen der er inficeret med virus/spyware/malware/ransomware
Jeg kan også se at der er en del flere der udviser symptomer når jeg kigger på de trådløse net jeg overvåger.

Citat
Internet server (..jeg går ikke ud fra der er tale om en alm. fil- eller printerserver?) da;

Tjoooeeee, bob bob bob...... det vil jeg jo kalde det.
Før kørte jeg Windows Server 2003 R2, så blev det tid til at kigge på noget nyt og da Microsoft havde været så flinke at forære mig en Windows Home Server2011 kiggede jeg lidt på den men blev enig med mig selv om at jeg hellere ville teste noget Linux.
Jeg kendte Untangle men syntes den havde for mange mangler, PfSense men den er mest af alt en firewall, jeg ville helst teste en "alt i et" løsning.
Valget faldt på ClearOS. Det er min DHCP, DNS, Filserver, Medieserver, Webserver (Ingen FTP da jeg ikke gider 2 milioner scriptkiddies der prøver at hacke sig ind på en FTP)
Det er også den der sørger for at slukke børnenes internetadgang når det er sengetid.

Jeg har en PfSense stående klar i tilfælde af problemer og jeg har også lavet mig en CentOS 7 webserver men ved ikke helt om det er den vej jeg vil gå.

Jeg er ved at kigge på om der er noget nyt jeg skal teste.

Citat
..men hvor bliver 'forbryderalbummet' af?

Hvornår ser vi de professionelle bagmænd med deres hær af baggårdsprogrammører udstillet offentligt til skue? Hvem er de ..og hvem udfører det beskidte arbejde? (Udvikling, implementation og tid? = Viden og expertice.)

Lige som her?
http://thehackernews.com/2015/06/blackshades-malware-creator.html
Problemet er jo at det som så mange andre hackerværktøjer er udviklet til legitime formål (lad os ikke blande moral ind idet) og så har hackerne "adopteret" det.

Angående DDOS, det er ikke unormalt at private bliver angrebet.
En der spiller et eller andet computerspil og har skudt den forkerte eller bare er lidt for god risikerer at blive udsat for det af en anden spiller.
Det koster ikke ret mange penge at bestille et botnet angreb på en anden person, en hurtig søgning gav en pris på $15 for at få et botnet til at angribe en ip i en time.

Citat
Altså er det hosting computere (firma'ernes) man går efter med hacking og spyware. Ikke efter privatpersoners tegnebog, men der man kan hacke sig til større summer end en alm. månedsløn. Man spilder med andre ord ikke krudt på småbeløb. Risikoen for opdagelse om måske for stor hvis man prøver at kompromittere millioner af brugere på een gang?

Omvendt, der er mere profrit i at gå efter hr. og fru Jensen end der er i at gå efter Shell.
Det er også meget sikrere at gå efter hr. og fru Jensen end det er at gå efter Shell.
Shell er bedre beskyttet (det bør de ihvertfald være), har flere muligheder for at finde de ansvarlige end Maren i kæret har.
Hvis de angriber 5 millioner computere og forlanger 500.- for at frigive den igen, hvis bare 1000 personer betaler

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-16 10:04

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Klog, indsigtsfuld og lærerig kommentar. Det skal du belønnes for !
Go' Week-End til jer alle.
</MOLOKYLE>