/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Sukkerindhold i øl og hvidvin
Fra : vic200
Vist : 787 gange
200 point
Dato : 19-02-16 17:24

Regner med det er den rigtige gruppe. Er der blandt kanduerne et klogt hpved der kan svare på følgende 2 spørgsmål:

Hvad er der mest sukker i, 1/2 liter øl eller 1/2 liter hvidvin?

Hvor stor er forskellen, jeg tænker på er der dobbelt så meget sukker i x i forhold til y. Lægen har sagt et jag ikke må få så meget sukker mere.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 19-02-16 17:39

Det kan du blive meget klogere på hvis du skriver:

Sukkerindhold i Øl eller sukkerindhold i Vin i din browser...

http://detsundeliv.dk/artikler/mad/3/sukker-og-kalorier-i-drikkevarer.aspx

http://debat.diabetes.dk/viewtopic.php?t=1898

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-16 17:44

Sikkert mest i øl, men der er jo megen forskel på både øl og vin,

Gør som jeg, drik sec hvidvin, sec betyder tør men også med meget lidt sukker.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-16 18:28

I øl er der så 30-60 g sukker pr liter, i tør hvidvin er der meget mindre.

Læs også her:
http://www.vinometric.dk/pdf/Sukker&Alk.pdf

Og så må vi jo huske på, at for både øl og vin omdannes sukker jo til alkohol under gæring.

Jo mere sukker i malten eller i druerne, jo højere alkohol procent,
og så gælder det om ikke at afbryde denne proces for tidligt, som det sker for billige mærker.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-16 19:12

Når du åbner linket:
http://www.diabetes.dk/diabetes-2/mad-og-fysisk-aktivitet/mad-i-hverdagen/raavarer/drikke.aspx
er der nederst en tabel som viser sukkerindhold (kulhydrater) i forskellige drikkevarer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-16 19:42

Både vin og øl fremstilles ved at lade forskellige sukkerarter forgære til alkohol.
Der vil altid være en vis restsødme i form af maltose, fruktose eller dekstro som forbliver ugæret og som vil give produktet en vis sødme. Det smager godt sammen med syreindholdet.

Men mængden af restsukker kan variere meget . Den kan for visse vine være nær nul.
Så du må se på deklarationen for at få ren besked.

På nettet har jeg fundet disse typiske værdier for sukkerater i forskellige øltyper :
målene er i gram pr deciliter

Beer   Glucose   Maltose   Maltotriose   Maltotetraose
Lager   0   0.008   0.001   0.019
Light lager   0   0.01   0.001   0.016
Lager   0.0024   0.018   0.034   0.022
Light lager   0.0320   0.019   0.015   0.016
Lager   0.0032   0.028   0.024   0.068
Light lager   0.0016   0.021   0.001   0.007
Lager   0   0.001   0.011   0.022
Lager   0.0024   0.023   0.044   0.026
Lager   0.0016   0.016   0.012   0.042
Pale Ale   0.0008   0.003   0.002   0.077
Porter   0.0008   0.003   0.001   0.039
Stout   0.0012   0.002   0   0.052

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-16 19:44

Nu skal vi jo ikke gøre det værre end det er, selv om vi er nogle tæt på diabetes 2,

Ovenfor har jeg anvist at tør hvidvin er at foretrække frem for øl,
men man skal jo ikke være fanatiker, her op til påske.

Skyld du bare påske silden ned med øl og brændevin,
og drik så, som jeg, tør hvidvin senere i løbet af sommeren og derefter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-16 20:10

fra mit link:
C6H12O6 => 2 CH3CH2OH + 2 CO2
Hvor C6H12O6 = Sukker (Glukose) ved gæring omdannes til alkohol og kultveilte...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-16 20:18

Og så uklart om hvad disse andre sukker arter er, udover Glucose,
Maltose Maltotriose Maltotetraose ?

Og har de samme, eller værre indvirkninger, på eksempelvis gammelmands sukkersyge??

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 20-02-16 09:42

Jeg ville gerne blive klogere på, om der egentlig er forskel på sukker og alkohol, når tarmfloraen har omsat det. I tidligere links her over er det jo også vist, at der er de samme grundstoffer i sukker og alkohol, så hvis det man indtager bliver splittet op igen i tarmene, er der vel ikke forskel på, hvad det betyder for sundheden, om man indtager det i den ene eller den anden form???

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-02-16 09:46

Citat
Jeg ville gerne blive klogere på, om der egentlig er forskel på sukker og alkohol, når tarmfloraen har omsat det. I tidligere links her over er det jo også vist, at der er de samme grundstoffer i sukker og alkohol, så hvis det man indtager bliver splittet op igen i tarmene, er der vel ikke forskel på, hvad det betyder for sundheden, om man indtager det i den ene eller den anden form???

Du kan jo ikke begynde at stille egne spørgsmål i andres tråde, det er ikke god stil - hvis du har et spørgsmål du vil have besvaret, må du jo stille det i din egen tråd...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-02-16 09:58

Citat
Jeg ville gerne blive klogere på, om der egentlig er forskel på sukker og alkohol, når tarmfloraen har omsat det. I tidligere links her over er det jo også vist, at der er de samme grundstoffer i sukker og alkohol, så hvis det man indtager bliver splittet op igen i tarmene, er der vel ikke forskel på, hvad det betyder for sundheden, om man indtager det i den ene eller den anden form???

Da jeg læste startindlægget tænkte jeg, om sukkeret mon er det eneste problem. Mit bedste råd må være, at spørge lægen til råds.

Citat
Du kan jo ikke begynde at stille egne spørgsmål i andres tråde, det er ikke god stil - hvis du har et spørgsmål du vil have besvaret, må du jo stille det i din egen tråd...

Jeg finder spørgsmålet yderst relevant i forhold til start-spørgsmålet. Der kan jo være noget trådstarter ikke er opmærksom på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-16 20:36

Ak ja,

der er stor forskel på nedbrydningen af alkohol i organismen, en slags rus med iltning,
som jeg ikke lige kan finde i øjeblikket.

Og den manglende nedbrydning af sukker, som diabetikere ikke kan klare
uden hjælpende medicin.

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 29-02-16 08:30

Tak for svaret marken84. Jeg kommer det nok ikke nærmere.