/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
En lille historie fra mosen
Fra : Tonganeseren
Vist : 813 gange
500 point
Dato : 15-02-16 19:51

I fredags gik jeg en tur langs en å i det Nordsjællandske. Det havde regnet i nogle dage og jeg bemærkede da også, at vandstanden i åen var absolut på sit højeste. Vandoverfladen gik i et med engens overflade. For at komme ud af engen, plejer jeg at springe over en normalt vandfyldt bæk for enden af engen; men pludselig fandt jeg ud af, at åen flød over bagfra - hvorfor jeg kun havde en mulighed for at komme i sikkerhed - nemlig skråt ind over engen hen mod nogle brædder, hvor man kunne gå over omtalte bæk. Men så fandt jeg ud af, at åen også flød over foran mig, hvorfor jeg måtte bevæge mig længere ind mod midten af engen. Nu gik vandet til knæene - og ned i støvlerne.
Pludselig røg jeg i et hul og vandet lukkede sig over mit hoved. Det var en grim og meget kold oplevelse pludselig at mærke vandet lukke sig over hovedet.
Jeg kom op igen og forsøgte at kravle ind på lavere vand - men min høre støvle sad fast i mudderet. Hunden kom plaskende og jeg greb fat i den halsbånd. Den magtede ikke at trække men strittede imod, så jeg havde hovedet fri af vandet. Jeg undlod at trække benet op - det kunne jeg simpelthen ikke, men vrikkede i stedet, hvorved foden kom fri. Min hue sejlede i overfladen, men piben havde jeg stadig i kæften. Jeg rakte ud og fik fat i noget græs - med venstre hånd og fik min ringhed trukket halvt op af hullet. Så godt så langt.

Så så jeg en firhjulstrækker bremsede hårdt ned og ud sprang en solidt bygget mand. Han var cirka 50 meter fra mig. Han smed bukser og træsko og kom mig plaskende til undsætning. Det var en gammel bekendt fra dengang jeg stadig var medlem af DJ.

"Hvad Fanden laver du - dit gamle fjols", var hans indgangsreplik.

Nå, med fælles hjælp kom jeg på benene, mens vandet plaskede fra min mundering. Sammen vadede vi ( i vand til knæhøjde ) op mod vejen. Da vi gik over bækken stod vandet os til livet og hunden svømmede lystigt ved siden af os.
Min gamle bekendte sagde meget mere, altså hvor ordene "fjols, gamle idiot og klodshans" indgik i rigelig mængde.
Med et smørret grin sagde han farvel - jeg sagde pænt tak og så skiltes vi. Nu havde jeg cirka 150 meter op til min egen bil, hvor jeg smed alt tøjet. Jeg har altid flere lune tæpper liggende til hunden, og så gik det hjemad.

Jeg var så uforsigtig at fortæller madame om det passerede, hvorefter jeg i halvanden time måtte lægge øre til mange kritiske bemærkninger. Hele min mundering lå jo også i badekarret, så hun havde jo nok spurgt til det.

Dagen efter købte jeg en førsteklasses Cognac til min redningsmand - hvilket frembragte et stort bredt smil i hans fyldige ansigt.

I dag gik jeg samme tur. Vandet var væk fra engen, inde i midten lå der stadig cirka 10 cm, og åen havde sit normale leje. Denne gang havde jeg medbragt en vadestok.
Jeg fandt ud af, at jeg var drønet i en udgravning til drænrør. Hullet var cirka 2 meter dybt.

Derfor:

Husk altid at medbringe en stok, når vandløb og vandfyldte enge skal passeres + tørt tøj, hvis man agter at opføre sig lige så idiotisk som undertegnede.

Men!! På turen så jeg 10 sortsvaner, 4 bekkasiner og en sneppe - ikke noget man ikke ser hver dag.

Mvh.

Tonganeseren

Utroligt så hurtigt små 120 tdr. land kan oversvømmes.

POINT gives kun til de, som ikke nævner ordene "idiot" og "fjols".

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 15-02-16 20:30

Det lyder lidt som lystfiskeri, du er ok - så nu vil jeg høre om hvilken tybe jagt du bedriver på 60 hektar "Lav SØ" og hvad der virkeligt tvang din nysgerrighed til at behøve hjælp?
jeg tror ikke at de store hjorte går på den slags med mindre drevet! så hvad laver en garvet jæger i et oversvømmet område på 60 hektar?
MV2

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 15-02-16 20:35

Undskyld jeg syntes at kende Annise og omliggende såter (kommer der af og til) men jeg har intet at have de 60 hektar til men ??? inden fanden falder ned i min turban! De 120 tønderland ved jeg ikke hvor blev af!
MV2

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-02-16 20:46

Hej Modersvilje.

Mit revir ligger næsten nabo til Valby Hegn, og mit lille uheld fandt sted i nærheden af min bopæl i udkanten af Fredensborg Kommune. Dertil kommer at jagtsæsonen er slut, og mine daglige ture i den nævnte mose/engen har kun til hensigt at studere vildtet og får brændt nogle kalorier af.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-02-16 21:19

Citat
men piben havde jeg stadig i kæften

Jeg kan se det for mig.

For mange år siden købte min far af og til fisk hos en fisker, i en lille havn på Sjælland, engang var han taget af sted sammen med en kammerat, og da min far skulle hoppe over på kutteren trådte han forkert, så han faldt i vandet, men da han fik hovedet oven-vande havde han stadig cigaren i kæften.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-02-16 07:47

Citat
men piben havde jeg stadig i kæften

Som dengang Egon Olsen var dybfrosset men stadig havde glød i cigaren.

Min far skulle også altid have fyret op i piben uanset stormvejr, så når han kørte landbrugsmaskiner satte han albuerne på styret, stoppede piben og tændte den med den tids stormligther, en benzintænder, tobakken kom til at smage af halvt afbrændt benzin, men det var røg hvilket var det vigtigste.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-02-16 09:27

Hej Troldepige

Jeg er vant til at bide fast om netop den pibe, jeg havde i flaben, da jeg røg i hullet. Det er nemlig en Georg Jensen pibe jeg fik af hustruen på min 70 års fødselsdag. Den så lidt mistrøstig ud efter dukkerten - men nu er den smurt ind i fedt - og skinner flot igen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-02-16 09:32

Jubiiii! Nu sidder der tre sjaggere i vores blommetræ. Nej, der er tale om en mindre flok, som nu slås med solsortehannerne om de æbler, jeg har lagt på græsplænen. Dejligt tegn.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-02-16 09:36

Citat
Jeg er vant til at bide fast om netop den pibe, jeg havde i flaben, da jeg røg i hullet. Det er nemlig en Georg Jensen pibe jeg fik af hustruen på min 70 års fødselsdag. Den så lidt mistrøstig ud efter dukkerten - men nu er den smurt ind i fedt - og skinner flot igen.

Det er jo fuldt forståeligt.

Helt så heldigt gik det vist ikke for min fars cigar.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-02-16 12:45

Münchausen har sgu' ikke levet forgæves, min gode Tonganeser !! Han ville have hevet sig selv op ved håret - hvorfor gjorde du ikke dét ???
Vor fælles ven udi det jyske, Bendt Knoldfert, ville have smurdt lidt ekstra på, bl.a. ville han sgu' nok have fået sin hund Knold til at trække sin fedladne og helt umulige krop op af sumpen, ved at bide sig fast i dens hvide øre og så lade den trække sig op !! Og derefter kunne han nok få Knold til at hente Volgaen så han kunne komme i "tørvejr" - ak ja !!!

Men godt er, at du stadig er hos os - det er vi mange der er glade for !

ØV4

Læg venligst mærke til, at jeg ikke brugte nogle af de forbudte ord..

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 500 point
Dato : 16-02-16 17:20

Hvad hulan Tonga, har du moset rundt i en mose???
Jeg er lige hjemkommet fra Jylland - Horsens & omegn. Jeg læste et læserbrev i Bottrup Ugeavis forfattet af en aldeles meget kendt forfatter. Han skrev om en tur til Sjælland , hvor han reddede en aldrende piberygende grønklædt herre fra at drukne. Det var altså dig, kan jeg forstå?

Jeg har klippet læserbrevet ud fra avisen, men kan desværre ikke gengive det i originalform, så jeg laver lige en afskrift.

Citat...............Mig og Knold har lige været på sjæland og rædet en mand som var dompet ned i en mosse med madser af kåldt vand. Mig og Knold kom kørende i vores volvo da Knold begynde at gø, og selv om jeg gav Knold en par rap af el-halsbondet blev han ved. Jeg fik kigget ud af vinduet og så en pipe rygende mand fra sjæland, plasket rundt i hans grønne tøj og ikke kunde nå tørskoet op på land, smed jeg alt hvad jeg havde i hænderne og træsskoerne også og såkkerne røg også af i samme nu. Mig og Knold fløj ud og rædede manden med pipen i det grønne tøj fra det militære overskuslader.
Manden var glad da han så os og bibrakte osse en flaske god cognak som jeg nu vil drikke som låmumba - i ved, det der med sjokulade mælk.

Med venlid Hilsen
Fra Xz 12 wwsd pååd kkkj (Vis i ikke ved hvad bogstaverne betyder er i ikke rigtige jærgere )

Citat slut..................

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-02-16 17:51

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-02-16 21:37

Jeg bor i nærheden og går jævnligt i Valby hegn, som er et ret stort skovområde med enge og lysninger som bl.a. Kronprinsen og Joakim skyder et stykke kronvildt hvert år, dem der ikke kender området vil nok blive forbavsede over størrelsen når jeg lufter hunden parkerer jeg gerne ved Helsinge camping, kender også andre sjove steder! At have et jagtrevir i dette område må give nogle bukke i maj og en fantastisk jagt i efteråret. Jeg er misundelig!
MV2

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-02-16 22:00

Når du befinder dig ved campingpladsen - og kigger nrodpå, må du kunne se over til den store vindmølle, skov og marker, som tilhører min svoger, min svigerinde og min kære hustru.
Og - der er mange som er misundelige på min søn og undertegnede. Næsten alt vildt fra Tisvilde Hegn og Valby Hegn passerer gennem/over ejendommens jordarealer. Og du har ret! Der er masser af hjortevildt og gæs. Hvis vi ville og havde den fornødne tid, kunne vi afskyde mindst et stykke råvildt dagligt i hele perioden. Men sådan spiller klaveret ikke. I år satte vi den sædvanlige maksimumgrænse på 11 dyr, men nåede kun det halve på grund af vejret + en megastor sekstenender, som sønnen nedlagde.
Hvis du har lyst til at se ravne, så er du velkommen, når æggene klækkes.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-02-16 22:05

Modersvilje

Du kan bare sende dit tlf. nr. som privat indlæg. Du er meget velkommen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-02-16 07:44

Med din fortælling, mindes jeg et ord som forekom i en Familien Gyldenkål film, hvor Chas alias afdøde skuespiller Axel Strøby benævnte en sumpet grund som en "svuppebund" - udtalt som kun AS kunne gøre !!
I øvrigt nogle tyndbenede film, men med nogle perler indimellem !

ØV4

Morale: Man skal passe på med at begive sig ud/ind på "svuppebund"

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-02-16 09:43

Jeg fryser ved tanken , men vigtigst af alt: Fandt du støvlen og hatten igen? Får du lov til at smage cognac'en ?
Tak for beretningen - min fantasi er også ret livlig
ingelein

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-02-16 13:44

Udover den stok du omtaler at skulle have med, bør du også iklæde dig en dykkerdragt, helst i rød farve, når du begiver dig ud på dine mange tønderland !! Og snorkel og svømmefødder - så vil du jo kunne hjælpe ællingerne på vej og vise dem hvorledes det våde og kolde element skal besejres, når sommeren kommer !!
At det var din gode jyske ven der skulle redde dig, kommer alligevel som en overraskelse. Udover cognac, burde du nok tilskikke denne verdensmand en stor kasse cigarer af bedste kvalitet. Og skulle du rigtigt kunne glæde ham, er jeg ret sikker på at han ville sætte pris på et personligt besøg i Villa Bottrup - mon ikke han ville invitere på kaffe og gammelt blødt brød ???

Til dem der længes, er her en sød lille sag:https://www.youtube.com/watch?v=04GTpUQaKTY

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-02-16 20:31

Tak for svaret Kaptajn-Tommy og tak for et fedt indlæg.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-02-16 19:08

Selv tak Tonga.