/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Accesspoint installation
Fra : sochr87
Vist : 1019 gange
35 point
Dato : 14-02-16 13:13

Vedr. accesspoint netværk:

Jeg har lige indkøbt 3 Ubiquiti Unifi AP-AC accesspoints til en wifi installation der skal være 100% stabil.
Hvorfor kan jeg ikke bare sætte hver netkabel streng, ud til hver access point, direkte i internet routerens porte?
Det er en alm. stofa fiber trådløs router.
Jeg kan kun slutte ét access point til, som også virker perfekt. Men når jeg sætter nr. 2 eller 3 til, kan jeg ikke oprette forbindelse til dem.
Skal der en switch til eller er det noget med at stofa kun leverer en dynamisk ip?
Har godt set at Ubiquiti har en switch beregnet til det som også leverer 24V til accesspointene, men den er lidt for dyr synes jeg.

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-02-16 13:47

Jeg har fibernet via Fibia, og her er der kun internet på det ene RJ45-stik. De øvriger RJ45-stik kan reelt kun bruges til dere TV-bokse. Jeg kunne forestille mig at noget tilsvarende gør sig gældende hos dig.

En anden ting som sikkert også gør sig gældende hos dig er at stikket til internettet sidder direkte til WAN, og her kan du, medmindre du har en dyr professionel installation, kun mulighed for at have een enhed sluttet til. Denne enhed kan imidlertid godt være en router som du så kan slutte en masse enheder til.

Jeg vil også fraråde dig at have dit trådløse siddende direkte til WAN, der skal en router imellem.

Der er også trådløst i Fibias boks, men den kan jeg reelt ikke bruge til noget.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-02-16 15:13

Det kan du også.....

du skal selvfølgelig sørge for de får power enten via deres power supply eller
en poe powerswitsc.

du kan ikke nøjes med at bruge 1 power suppy til alle 3

i Unifi controlleren skal du huske at "adopt" dem du burde kunne se dem enten på ip adresse
eller mac adresse, når du har fået fat i dem kan du med stor fordel sæt dem til static ip

du må ikke bruge ip der ender på 20 og 21 (192.168.1.20/21 ) da de bruges til evt fikse
accesspointene hvis de går i udu.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-02-16 15:15

ellers så start "Unifii Discover" den vej kan du også "adopt" dem

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-02-16 17:54

Som jeg husker det tildeler STOFA kun "En" dynamisk IP adresse. Derfor skal det første punkt være en ROUTER via DHCP der har denne IP-adresse og kan tildele nye IP adresser til alle de efterfølgende enheder.

"access point" er ikke nok, hvis ingen af disse står til at

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-02-16 18:19

Citat
Som jeg husker det tildeler STOFA kun "En" dynamisk IP adresse. Derfor skal det første punkt være en ROUTER via DHCP der har denne IP-adresse og kan tildele nye IP adresser til alle de efterfølgende enheder.

Det er fuldstændigt som jeg også har forstået det. Du skal have anskaffet dig en router, ellers får du det aldrig til at virke.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-02-16 19:32

du skal slå stofa trådløs delen fra og kun bruge unifi til trådløs

>>Soren_Steen_Nielsen og Benjamin.Hansen
er det mig som ikke har forstået spørgmålet eller ??

unifi'erne ligger jo på lan siden og har intet med wan siden at gøre....

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-02-16 22:42

Citat
er det mig som ikke har forstået spørgmålet eller ??

unifi'erne ligger jo på lan siden og har intet med wan siden at gøre....

Jeg taler ud fra min erfaring med det tilsvarende produkt fra Fibia. Her ligger internet udgangen på WAN-siden. Der er ingen LAN i fiberboksen hos Fibia. Jeg regnede blot med at Stofa's fiberboks var nogenlunde magentil.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-02-16 00:05

hmm

er der ikke lan på den fætter her https://www.youtube.com/watch?v=pgd1a4t7TaE

hvis det vel og mærke er den samme router vi taler om...

er der ikke lan porte nok er det "bare" at sætte en switsc på een af lan portene

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-02-16 05:52

Har du kun fiberboksen eller har du også router?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-02-16 10:45

Citat
er der ikke lan på den fætter her

Det er noget helt andet end det jeg har. Jeg har blot en fiberboks med eet udtag til router og tre til TV-bokse (og to til telefoner). Jeg har så selv købt en Zywall USG 200 gennem Den Blå Avis som har fire gigabit LAN-porte.

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 15-02-16 19:33

Jeg har kun den fiberboks stofa leverer. Men jeg troede da at det er en router? Der er 4 porte i den og så en coax tv udgang, da den også laver tv signal til os. Men siger I at jeg skal købe en ny router og slutte direkte til den og derfra så køre alle strengene ud fra? Hvilke indstillinger skal ændres på de to bokse? Skal wifi kobles fra i stofa boksen?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-02-16 19:53

Lad os få det afgjort een gang for alle. Afmonter dine WIFI's fra boksen. Sæt en computer til boksen. Check i netværksinstallationen hvilken IP-adresse den får. Hvis den får en IP-adresse som starter med 192.168 så er der en router i boksen og så skal det virke. Får den en IP-adresse som starter med nogle andre tal, så skal du ud og anskaffe dig en router. check for en sikkerheds skyld i alle stik.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-02-16 23:45

Citat
Hvis den får en IP-adresse som starter med 192.168 så er der en router i boksen og så skal det virke. Får den en IP-adresse som starter med nogle andre tal, så skal du ud og anskaffe dig en router.

BOB BOB BOB.....
192.168.0.0 - 192.168.255.255 jeps, men du glemmer da lige klasse a og b netværksadresserne
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (B net)
10.0.0.0 - 10.255.255.255 (A net)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-02-16 00:08

Citat
Det er en alm. stofa fiber trådløs router.

Så er det kun port 1 du kan bruge, port 2,3 og fire er til ip-TV
Du skal altså have en switch monteret på port 1.
Du kan enten vælge en POE switch (behøver absolut ikke være en dyr Ubiquiti) eller en lille simpel unamanaged switch og så bruge POE injektorne der fulgte med APerne.

Og Ja, fiberboksen ER en router.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-02-16 10:11

Citat
BOB BOB BOB.....
192.168.0.0 - 192.168.255.255 jeps, men du glemmer da lige klasse a og b netværksadresserne
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (B net)
10.0.0.0 - 10.255.255.255 (A net)

Ikke helt. Klasse B bruges meget sjældendt, jeg menes kun at have set det brugt een gang. Og klasse A bruges af flere internetudbydere, herunder Yousee, til opkobling af udstyr. (Jeg har selv erfaret at man får en IP-adresse som hedder 10.xxx.xxx.xxx på både et Yousee netværk og også andre hvis der er problemer med forbindelsen.) Alle de routere som jeg har haft med at gøre bruger 192.168.xxx.xxx på LAN-siden, derfor koncentrerer jeg mig om dette.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 35 point
Dato : 16-02-16 17:05

A og C ser jeg dagligt, B ser jeg vel "kun" en eller to gange om ugen (jeg taler naturligvis kun om det private område, altså "LAN" adresser)
Citat
Jeg har selv erfaret at man får en IP-adresse som hedder 10.xxx.xxx.xxx på både et Yousee netværk og også andre hvis der er problemer med forbindelsen

Det er en LAN adresse, og ja routere deler LAN ip ud på LAN siden uanset om der er problemer med forbindelsen eller ej.
Citat
Alle de routere som jeg har haft med at gøre bruger 192.168.xxx.xxx på LAN-siden, derfor koncentrerer jeg mig om dette.

Men du skriver jo lige at du har set Yousee routere dele 10.xxx.xxx.xxx adresser ud jeg er forvirret.

Men det ændrer ikke på at det kun er port 1 i sochr87's der kan bruges til alm. internet og at der derfor skal en switch til for at forbinde det hele.

Godkendelse af svar
Fra : sochr87

Dato : 16-02-16 19:57

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 25-10-16 13:38

Hej Eterminater:

Jeg har indtil nu anvendt en ældre router med indbygget switch som egentligt virker fint.
Den er sluttet direkte til Port 1 på stofa fiber routeren/boksen.

Har dog erfaret at tilsluttede enheder, nogle gange bliver smidt af og man så skal genstarte routeren.
Det er et netværk der bliver brugt under møder osv., så det skal virke 100%.

Jeg havde nu tænkt mig at købe en ny switch/router.
Du skriver at jeg skal bruge en switch - men hvad hvis det er stofa fiber routeren der er dårlig?
Kan det så være en fordel at købe router med indbygget switch. Måske tilkøbe en fast ip fra stofa?

Eller bare købe en simpel switch?

Hvad vil du vurdere er den bedste løsning så jeg får en stabil løsning uden udfald?
Kan du anbefale en god model?