/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nummerering af billeder
Fra : herbie70
Vist : 363 gange
50 point
Dato : 04-02-16 12:05

Hej
Jeg har et lille problem, jeg har digitaliseret mine dias og lagt dem på pc,en.
Jeg har nummeret dem oo1,oo2, 003 osv. Men når jeg viser dem på Tv,et via et USB stik, så kommer numrene ikke i den rigtige rækkefølge.
Hvad kan jeg gøre?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-16 16:25

Når du er i mappevisning i mappen hvor billederne ligger.
Her kan du navngive billederne.
Marker alle billederne (når de ligger i rigtig rækkefølge)
Højreklik på det første billede og vælg omdøb.
skriv så eks. A og tryk enter
Nu vil de hedde A(1) - A(2) osv
Vil du igen omdøbe efter at have slettet / flyttet, skal du skrive noget andet en A eks Ferietur.

hvis du selv har nummereret billederne skal du huske at starte 001 (hvis der er 999 billeder)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-02-16 17:26

...... og hvis du som du skriver i dit indlæg her, i stedet for at bruge det numeriske Nul, har brugt bogstav o - går der selvfølgelig også kuk i det.
Ingelein

Ps. Hvordan har du digitaliseret dine Dias - med hvilket remedie?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-16 10:11

Jeg har været ude for at markere en del filer og omdøbe dem over flere omgange, hvor det gik galt.

Jeg bruger at markere samtlige filer ´nedefra og op´ og omdøbe den første - mener det er PC der ikke kan forstå tallet 01/1/ 010/10/ 0100/100 osv - visse programmer kan i hvert fald tage fejl - så som skrevet er et bogstav foran er en god ide.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-16 10:33

I en mappe med billeder, som jeg vil have stående i den viste rækkefølge efter jeg har sorteret dem, markerer jeg dem med tasterne Ctrl+a
Og så går jeg til første billede og højreklikker og vælger omdøb.

Så bliver der sorteret / slettet og derefter omdøber jeg igen.

Det er altid en kopi af ca. 1000 feriebilleder jeg sorterer ned til 100, som passer til vore albums.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-16 11:31

Omdøb alle billederne på én gang - evt. i rækkefølge:

http://www.computerworld.dk/art/9704/omdoeb-feriebillederne-paa-en-gang

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-16 13:59

Flot fundet Alka...........................der er en mage til ovenover dit indlæg.

Dog uden denne mærkelige forklaring fra denne henvisning:
http://www.computerworld.dk/art/9704/omdoeb-feriebillederne-paa-en-gang

Citat
Tricket virker også med andre fil-typer, og du behøver ikke begynde med det første foto, men kan vælge et hvilket som helst i rækkefølgen at begynde med. Du vælger selv, om fotoet skal begynde med nummer 1 eller noget andet - bare tallet står i parentesen.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 05-02-16 15:11

Nej problemet ligger på dit TV. Når du er kommet ind på billedfremvisningen er der sikkert en tast, der kan ændre visningen (På mit Panasonic er den grøn og hedder vælg visning) Prøv de forskellige muligheder her. Det hjalp, da jeg havde samme problem

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-02-16 09:31

Hvis fjernsynet sorterer efter f.eks. billedets oprettelsesdato hjælper omdøbning af filnavnet intet.

Så skal du ind og rette i fildata i stedet.

http://www.altomdata.dk/omdoeb-flere-filer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-02-16 09:44

Eyvind, sjovt at se, at din kommentar er dateret: Dato : 05-02-16 10:33
Min kommentar er dateret: Dato : 05-02-16 11:31

Det er nok derfor du skriver:
Flot fundet Alka...........................der er en mage til ovenover dit indlæg

.... men det kunne jeg jo ikke vide, da du har skrevet det 2 min efter mig, men tastet det før ind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-16 10:46

Ja alka - det kan faktisk godt være, for mit ur har jeg lige rettet.
(når jeg skifter styresystem til ubuntu flytter uret sig en time, og det ser jeg ikke altid)

Sådan ser det ud hos mig.
http://peecee.dk/upload/view/456813

Klokken er nu 10:46 her hos mig.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-02-16 10:59

.... og lige nu er den hos mig 10:59

Kommentar
Fra : herbie70

Dato : 09-02-16 10:19

[CITAT]Jeg bruger at markere samtlige filer ´nedefra og op´ og omdøbe den første - mener det er PC der ikke kan forstå tallet 01/1/ 010/10/ 0100/100 osv - visse programmer kan i hvert fald tage fejl - så som skrevet er et bogstav foran er en god ide.
Jeg har døbt mine billeder 01) 02) 03) osv.også med parantesen efter tal.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-16 19:14

Marker alle billeder (ctrl+a) når de står i den rækkefølge du ønsker.
Højreklik på det øverste billede og vælg omdøb.
skriv Ferie og tryk enter.
Nu hedder alle dine billeder - Ferie (1) - Ferie (2) - osv

Hvis du efter at have slettet / flytte nogle billeder.

Marker alle billeder (ctrl+a) når de står i den rækkefølge du ønsker.
Højreklik på det øverste billede og vælg omdøb.
skriv Ferien og tryk enter. (Du kan ikke bruge det samme navn før næste gang du omdøber)
Nu hedder alle dine billeder - Ferien (1) - Ferien (2) - osv

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-02-16 20:52

Ja ja Eyvind ...men det hjælper ikke stort, hvis fjernsynet sorterer på andre kriterier.

F.eks. Oprettelsesdato for filen.
Enten skal man rette fjernsynets sorterings kriterier ..eller også i filoplysningerne
</MOLOKYLE>