/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Gode bøger og film for børn
Fra : ElvenaR
Vist : 470 gange
20 point
Dato : 28-01-16 11:03

Jeg søger inspiration til
Gode bøger og film for børn ...

Har selv 6 børnebørn, som jeg kan lide at læse for og se film sammen med.

- Har et værelse, bl.a til "Børne-Bio", hvor vi kan se Video, DvD eller PC på en storskærm.

Kan du anbefale gode bøger og film ...

Nye og gamle ...

Nogen du selv kunne lide, som barn.

Nogle, dine børn kunne lide ....

Med Venlig Hilsen * Jørn *

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-01-16 11:42

Svenskerne har lavet mange gode film for børn - Pippi / Madikken/ Carlson/ bullerby/ Krageøen og ikke mindst Emiiiiiiil fra Lønneberg - Danske har jeg aldrig rigtig brudt mig om, men Guldregn kan jeg huske, både som serie og film

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-01-16 11:43

Dem jeg nævner er alle med DK tale - hvis det ønskes.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 28-01-16 11:50

Gode forslag. T*A*K ! - Ja, helst med dansk tale.

Børnene kan godt forstå, visse, svenske ord og engelske - Men er bedst til dansk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-16 12:55

Jeg har lige genlæst noget af en af de bedste børnebøger der findes:
Niels Holgersens vidunderlige rejse af Selma Lagerlöf,
lige nu læser min kones yngste barnebarn på kun 8 år den med stor interesse...

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 20 point
Dato : 28-01-16 13:59

Forresten et umuligt spørgsmål at besvare, da der findes uendeligt mange og gode film, for store og mindre.
England har også lavet mange gode - et par stykker jeg har set for nylig:
https://www.youtube.com/watch?v=IK9LmD5Kb9k
og denne, drengen ønsker sig en magnet?? og ville ønske han aldrig havde ´byttet´ sig til den, med alt hvad der fulgte med af sjove og mærkelige ting
https://www.youtube.com/watch?v=3Va5s-_90P0

og af tegne film er der altid gode Tintin

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-01-16 19:24

Jeg havde en matematiklærerinde, der var supergod til, at læse højt. Hende havde jeg ofte i tankerne når jeg læste højt af Pippi og Emil for mine egne børn.

Orla frøsnapper, Gummitarzan er også gode, måske ikke for de helt små.
Tante grøn, tante brun og tante lilla kan jeg også huske fra jeg var barn, har også læst den for mine børn. https://www.saxo.com/dk/tante-groen-tante-brun-og-tante-lilla_elsa-beskow_indbundet_9788702022216

Når man læser højt for børn er det vigtigt at "lægge sjælen i det", altså, ikke bare plapre derudaf, men prøve at bruge de rigtige lyde/udtaler, det er på den måde man fanger børnenes interesse. Og man skal ikke være bange for, at blive til grin.

Da mine egne var små kiggede jeg efter børnebøger alle steder, når biblioteket solgte ud, når boghandlen havde udsalg, og i Netto.

På tv så vi engang en udsendelse om en havskildpadde, der blev kaldt Lucky, lidt tid efter havde de bogen om den i Netto, mine børn levede sig utroligt ind i den, så vi rundede den af med, at tage til Danmarks akvarie og se Lucky.
http://vejret.tv2.dk/artikel/id-887355%3Alucky--en-havskildpadde-p%C3%83%C6%92%C3%86%E2%80%99%C3%83%E2%80%A0%C3%A2%E2%82%AC%E2%84%A2%C3%83%C6%92%C3%A2%E2%82%AC%C2%A0%C3%83%C2%A2%C3%A2%E2%80%9A%C2%AC%C3%A2%E2%80%9E%C2%A2%C3%83%C6%92%C3%86%E2%80%99%C3%83%C2%A2%C3%A2%E2%80%9A%C2%AC%C3%82%C2%A0%C3%83%C6%92%C3%82%C2%A2%C3%83%C2%A2%C3%A2%E2%82%AC%C5%A1%C3%82%C2%AC%C3%83%C2%A2%C3%A2%E2%82%AC%C5%BE%C3%82%C2%A2%C3%83%C6%92%C3%86%E2%80%99%C3%83%E2%80%A0%C3%A2%E2%82%AC%E2%84%A2%C3%83%C6%92%C3%82%C2%A2%C3%83%C2%A2%C3%A2%E2%82%AC%C5%A1%C3%82%C2%AC%C3%83%E2%80%A6%C3%82%C2%A1%C3%83%C6%92%C3%86%E2%80%99%C3%83%C2%A2%C3%A2%E2%80%9A%C2%AC%C3%85%C2%A1%C3%83%C6%92%C3%A2%E2%82%AC%C5%A1%C3%83%E2%80%9A%C3%82%C2%A5-afveje.html
http://www.dba.dk/lucky-en-havskildpadde-paa/id-1014663724/

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-01-16 21:36

Hvorfor ikke nogle af de gode gamle drengebøger, som har skabt spænding i flere generationer. Tænk på Jules Vernes bøger, f. eks. Rejsen til Jordens Indre, 5 uger i Ballon, og mange andre af samme forfatter, eller tænk på¨Gøngehøvdingen og Dronningens Vagtmester af Carit Etlar, som oven i købet rummer spændende Danmarkshistorie. Jeg har til mine børnebørns glæde flere samlinger af gamle danske folkeeventyr, som nok kan få hårene til at rejse sig i nakken. Så er der jo også Robinson Crusoe, som kan læses/fortælles på få aftener, hvis du går lidt på harefod hen over de lidt for lange passager. Og Kaptajn Marryats romaner om Sørøvere og andet godtfolk, f. eks. Skatteøen. Kan du - hvis du er gammel nok huske, at der i 1950'erne fandtes en serie, der hed "Samlerens Perlebøger", ca 40 fantastisk gode drengebøger, og piger synes også de er spændende. Du har et særligt værelse, forstår jeg, så du kan skabe en helt speciel stemning, måske med stearinlys og andre hyggelige effekter, og så, måske, springe et oar sider over en gang imellem, så en enkelt bog ikke kommer til at vare mere end 5-6 aftner højst. Men der er også nbogle børn, heldigvis, som nyder at få alle detaljerne med, selv om det tager lang tid. Jeg tror på, at det er meget gavnligt, og at børnene vil huske, hvis du holder dig til de gamle fortællinger, også om vikingerne f. eks., fremfor hele tiden at jage efter nye udgivelser, der ikke altid er særlig dybsindige. Børn vil gerne vide noget om gamle dage, når de har en god bedstefader som dig.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 28-01-16 22:12

T*A*K - Mange GODE forslag ....

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 30-01-16 09:34

M*A*N*G*E tak til jer A*L*L*E
God Lørdag

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 30-01-16 09:35

***** _Tak for svaret mig-selv _ !