/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
wokmad
Fra : svendgiversen
Vist : 477 gange
84 point
Dato : 25-01-16 19:35

Jeg husker at jeg engang fik wok mad,
hvor tynde okseskiver lå sprødt stegte på siderne af wokken,
og nedenunder lå der friske grønsager, bambusskud mm, i en vist olie/urte suppe.

Er der nogen der kender og kan anvise, hvordan denne ret, anskaffes, tilberedes og serveres?

Altså sprødt oksekød og eksotiske grønsager, hver for sig, ikke blandet...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-01-16 20:28

Når jeg laver "wok-mad" blander jeg det godt nok, men det kan man vel bare lade være med.

Jeg starter med, at lave en krydderolie:
½ dl soyasauce
1 spsk. olie
1 tsk. paprika
½ tsk. karry
1 fed hvidløg (presset)

250 gr. kød (jeg plejer at bruge kylling) skæres i strimler og lægges i krydderolien mens man tilbereder grøntsagerne.

Jeg steger kødet først, og derefter grøntsagerne, og så blander jeg kødet i til sidst.

Hvad angår grøntsager er det jo næsten frit slag, alt efter smag.
Jeg plejer at bruge gulerødder, løg eller porre, sukkerærter, kinakål eller spidskål, cherrytomater og evt. spirer.
Man starter med de grøntsager som kræver længst stegetid, og gulerødderne bliver sindssygt gode at, at blive stegt i den dér krydderolie.

Googl evt. "mongolian barbecue".

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-01-16 20:55

svendgiversen, har du glemt dit eget tip

Citat
Så, med ny kone, kom jeg til at omtale at jeg savnede lidt vinter wok mad,
det fik jeg hurtigt opfyldt til fulde, chokerende, men en herlig ret som vi begge kan anbefale:

Vi købte en færdig wok blanding med masser af bambus skud og andre grønsager,
og da vi ikke havde noget fint oksekød, stegte vi røget bacon i wokken med jomfru olie.

http://www.kandu.dk/Tip22408.aspx

Citat
Øst - Vest blasfemi, men det smager himmelsk...

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 84 point
Dato : 26-01-16 06:29

Kunsten (hvis man kan kalde det) ved wokmad er at de forskellige ingredienser lynsteges hver for sig med ganske lidt olie i bunden og sky fra kødet som man starter med, og efterhånden som det bliver mørt trækker man så det op af siden hvor det stopper med at stege, men i den buede bund er der stadig varmt så man kan , til sidst skubber man det hele ned og tilsætter væde som en fond, hvidvin, kokosmælk eller blot vand og så soya, chillisauce, østeressauce eller andet og giver det et opkog, med eller uden kød.
Så er der frit slag på hylderne med kød og grønt, bruger man kylling eller svinekød kan man udmærket smide lidt rejer i også
Soya og/eller chilisauce skal man bruge ganske lidt af, flaskerne stiller man på bordet og så kan folk selv hælde på efter smag, og så er det at noget soya kan være ret salt så man skal ikke tilsætte salt før man har smagt til med soya.

Og det med at holde kødet varmt, nogle af de mindre wokker glider kødet blot ned, men de leveres med en rist der dækker halvdelen så kødet eller andet holdes varmt, den rist bruges ikke i fjernøsten men deres wokker er meget store og de er ferme i brugen af den, de bruger også wokken til supper og meget andet idet den kan være eneste "gryde" eller pande i et køkken derovre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-16 10:48

Ja, jeg havde glemt mit tip og nu har vi fået wok mad igen et par gange.
Ikke med kylling eller bacon, men resterne af en culotte, nede mellem grønsagerne,
ikke hvad jeg forstår ved wok mad og jeg fik lyst til at efterlyse den rigtige vare med sprødt kød.

Der er mange gode råd i Luffes anvisning:

>Soya og/eller chilisauce skal man bruge ganske lidt af...

Den første ret var al for stærk med for megen chili,
dagen efter kom jeg ekstra olie i og vi fik ris til,
der tog lidt af den barske smag, bedre med stadig ikke rigtig wok mad.

>efterhånden ... trækker man så det op af siden hvor det stopper med at stege...
Nemlig, og stadig sprødt.

>tilsætter væde som en fond, hvidvin, kokosmælk eller blot vand og så soya, chillisauce, østeressauce eller andet og giver det et opkog, med eller uden kød.

Her fravælger jeg kokos og østers, og uden ekstra opkog til det sprøde oksekød...

Efterlyser stadig en opskrift ud fra disse premisser?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-01-16 11:41

Som luffe rigtigt skriver, er wok-mad lynstegte grøntsager og kød !! Derfor er det vigtigt, at fedtstoffet er rygende varmt uden at branke ! Brug jordnøddeolie, da den tåler meget høje temperaturer.
For mig lyder "sprødt" kød som tørt kød, hvis ikke man taler om bacon !! Men varm wokken op med olien i, tilsæt lidt karry som "brændes" af i olien, tilsæt fintstrimlet kød og vend det hurtigt i panden - tag det op. Dernæst steges fintstrimlede grøntsager, som ligeledes lynsteges. Tilsæt ananas fra dåse i små stykker og hæld noget af væden fra dåsen i wokken. Der tilsættes Soya sauce efter behag, evt. lidt engelsk sauce, krydres med peber og evt. lidt salt, og lidt limesaft.
Kokosmel ristes på en varm tør pande til det bliver gyldent. Nudler er et fremragende tilbehør eller ris. Når man har stegt alle tingene, blandes det hele i den varme wok og varmes hurtigt igennem.
Hvad man serverer af forskellige sovse er en smagssag, så prøv jer frem.
Hvis retten bliver lidt for krydret, server lidt youghurt naturel tilsat lidt grøn agurk, samt mandarin-stykker.

God fornøjelse.

ØV4

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-01-16 13:01

Jeg laver det nu ikke så tit, og aldrig efter opskrifter da jeg bruger det forhåndværende grønne i supermarkedet, og godt oksekød skal heller ikke overdøves med surt og sødt, det kan man gøre med fladt kyllingekød.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-16 13:50

Også fin supplerende vejledning fra Øjenvidnet,
det med jordnøddeolie og karry vil jeg prøve.

og også:
>Hvis retten bliver lidt for krydret, server lidt yoghurt naturel tilsat lidt grøn agurk...

Men det er ikke kun bacon, der kan være sprødt uden at være tørt,
det kan oksekød også, tyndt skåret, lyn stegt og efterladt på siden af en wok.

Og også igen enig med Luffe,
overdøv bare kylling smag, men ikke smagen af sprødt okse kød fra en wok.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-01-16 14:13

Faste svampe i strimler såsom Østershatte eller Kantereller passer også godt til wok og oksekød, champignoner krymper for meget

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-16 09:48

Tak for svaret LuffeA.