/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Ergonomiske kontorstole
Fra : LarsHJo
Vist : 817 gange
20 point
Dato : 25-01-16 15:49

Hej Kandu.dk

Jeg står og skal have fundet mig en ergonomisk kontorstol og fordi jeg bruger så meget tid foran computeren, har jeg brug for en rigtig god en af slagsen.

Har kigget lidt på denne model
http://officepoint.dk/hjem/ergohuman-laeder-multiergonomisk-kontorstol-3
og denne
http://officepoint.dk/hjem/nietzche-kontorstol-fra-haratech-15

De ser begge 2 superfede ud og til at være af ordentlig kvalitet. Har prøvet og ringe til dem og de har et prøverum, men det ligger desværre i Roskilde og da jeg bor i Jylland er der lidt langt for at prøve sådan en.

Håber der måske er en der har prøvet en af dem og kan fortælle mig lidt om hvordan de er at sidde i over lang tid. :)

vh Lars

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-01-16 19:50

Over lang tid skal du overhovedet ikke sidde i en kontorstol. Jeg har en af de allerbedste = en LABOFA, som kan indstilles på alle mulige måder. Alligevel er det ikke godt nok til mig. Jeg får klemt nerver og muskler i "underlåret" af.
Det bedste jeg har gjort, er at købe en siddebold. Jeg har ikke haft hekseskud siden jeg har fået min bold at sidde på. Den holder ryggen og andre muskler i bevægelse. Jeg har endda fået talje igen!
Nu er en bold ret kold at sidde på, så jeg har syet et betræk til min - efter at jeg havde set bolde med betræk på nettet. Der er mange kontorer, hvor de bruger bolde at sidde på i dag.
http://strikinge.blogspot.dk/2010/11/betrk-til-en-siddebold.html
Overvej det - om ikke andet kan du jo skifte mellem bold og en ergonomisk stol.
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-16 20:48

Det er vigtigt at sædet buer ned (fremad) så du ikke lukker af for blodet.
Haserne bør være frie, og ikke hænge på kanten.
Et groft stofsæde kan ånde - det kan læder ikke.
Man glider på et læder-sæde og bruger kræfter på ikke at glide.
Ryglænet bør vippe lidt når du læner dig lidt tilbage, så ryggen følges.
Sædet skal kunne kippes.
Den skal have 5 ben med ikke for små hjul.
Du bør have en plastplade under stolen ( min er købt i IKEA)
Armlæn skal kunne justeres op og ned.

Det er hvad jeg ikke ekspert er kommet frem til.

Jeg kunne ikke finde en ny stol mage til , så jeg har betrukket sædet, på min gamle dejlige stol.
Bag på står der " Labomatic II Synkron L3505 "

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-01-16 21:31

Eyvin - det er præcis den samme stol jeg har - og jeg har også ombetrukket den 1 gang. Stolen er fra sidst i 90erne. Alligevel benytter jeg den kun meget lidt. Du kan se den ved siden af min bold i det tidligere link. Det var min stol fra mit arbejde jeg fik lov til at tage med hjem. De skiftede nemlig til sådan nogle mærkelige nogle, hvor man skulle ligge på knæ Jeg har ingen armlæn, det var forbeholdt direktøren
Heldigt for mig.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-01-16 21:33

Ergohuman læder - Multiergonomisk kontorstol er det en stol eller et torturinstrument?
Ingelein

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-01-16 12:30

Eyvind beskrivelse af en god stol, kan jeg 100% tilslutte mig. Den stol som du henviser til som nr. 2 LarsHJo, vil jeg ikke anbefale. Jeg har gennem mange år arbejdet med diverse dele til hospitalsudstyr og ikke mindst herunder diverse stole, som kan indstilles på alle mulige måder, er for det første Meget svære at indstille for det andet har det noget med kroppens skævheder at gøre, så man kan "rette op" på skævhederne.

Min gamle Lobofa kontorstol fra juli 1984, hvis man ikke viste det, så ville man tro den er ny efter 32 år. Den er brugt mange timer dagligt og det kan ikke ses, hverken på stof eller stel. Den kostede i 1984 omkring 2.500 kr. Det var dyrt, men den skal nok holde min tid ud de sidste 30 år, - så runder jeg de 100

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-01-16 14:28

@Eyvind - Jeg leder efter brugsanvisningen til min "Labomatic Synkron L3505 ", men kan ikke finde den efter så mange år - burde have klistret den fast under stolen, for det var jo kun et meget lillle hæfte. Jeg har undret mig over, hvad den skyder, der sidder midt under sædet skal bruges til?
Synkron står for at sæde og ryg vipper synkront. Har du nogensinde måttet skifte gaspatronen? Vi havde en stol på kontoret, som gassen gik af.

Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-01-16 14:35

@Eyvind - Jeg har lige ringet til Labofa. Deres Webmaster er kommet til at slette en masse links til manualer. De sender mig en manual per mail. Fik oplyst at den skyder under sædet skal begrænse vip funktionen. Den kan kun betjenes, når sædet er i vandret stilling.
Ingelein