/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Indblæsning til-iset ventilation
Fra : alka
Vist : 370 gange
200 point
Dato : 24-01-16 11:19

Vi har haft mekanisk ventilationsanlæg siden 1999. Det første var med vekselvirkning, dvs. indsug og udsug i gavlen skiftede op til 7 gang i min. så det kunne ikke fryse til.

Det nye anlæg - Nilan 300 - veksler ikke. Dvs. det tager luft ind fra den ene gitterrist med net for, og blæser ud i en anden rist med gitter for.

De sidste dage/nætter hvor det har været omkring -12 grader, vågnede vi om natten ved 2.30 tiden, og troede, at der hang en helikopter over huset, men det var ventilationsanlægget der larmede helt vildt! Kun i indblæsningen, der var ikke noget at høre i udblæsningen.

Det viste sig efterfølgende, at risten/gitteret på gavlen med indblæsningen var helt tildækket af is!
Derfor kom der ikke luft nok ind i anlægget som så larmede helt vildt pga. "luftmangel".

Mit spørgsmål er: Har andre haft samme oplevelse - problem? Hvordan kan det løses fremover når/hvis vi får lave temp?

Jeg har tænkt på om det ville hjælpe, at montere en:

http://www.bauhaus.dk/bojning-90-o160-mm-fresh.html

foran luftindtaget, med rist i den ende der vender ned, eller montere en "kasse" foran indtaget med holder/gitter for i den anden ende.

Forslag modtages gerne - og gerne fra andre der har haft samme problem!

Accepteret svar
Fra : spiren

Modtaget 110 point
Dato : 24-01-16 11:58

hej det du har fundet der vil jeg mene er et rigtig godt og fornuftigt bud på og løse problemet fordi vandet/sne vil ikke kunne løbe op af og samtidig er det begrænset hvor meget den kan suge med ind jeg ville prøve

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 24-01-16 12:49
Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-01-16 12:51

Nej det er samme type, men til anlægget er det en rund rist, men princippet er det samme. Det er en ganske alm ventilationsrist med ripper og et trådgitter på bagsiden.

Godkendelse af svar
Fra : alka

Dato : 27-01-16 12:44

Tak for svaret spiren.

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 27-01-16 14:04

velbekomme