/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Måling af hastighed (position/tid)
Fra : pedroso
Vist : 302 gange
300 point
Dato : 22-01-16 08:44

Jeg har følgende lidt presserende opgave:

Vi har en hårdhedsmåler, som knækker tabletter.

Kæben, der flytter sig skal der måles hastighed på. Den er frit tilgængelig (når man skruer den faste modstående kæbe af. Vi skal verificere hastigheden på tre niveauer: 0.5 mm/s, 1.2 mm/s, 2.4 mm/s.

https://www.youtube.com/watch?v=7zRbsnlAeKw
http://www.sotax.com/products/physical-testing/hardness/ht-1-tablet-hardness-tester/benefits/

Min tanke var at der da må findes en lasermåler (eller anden relativt nøjagtig positionsmåler), som via usb eller fx RS232 kan kobles op til en computer med et eller andet standardprogram, hvor man kan få positions/tids-kurven ud.

Det er også fint hvis positions-tids værdierne bare logges, så kan det jo puttes ind i excel.

Fx Omron har jo målere, som kan dette. Men det skal jo kobles op, og forbindes osv. så man kan få tallene ud. Og det har jeg ikke tid til selv at gøre.

Kan nogen sætte det op er det fint, firmaet betaler gerne (vi ligger i Måløv). Men det skal ske nu.

Jeg håber på et hurtigt svar: pskh@novonordisk.com

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-16 10:55

Ide.
Digital filme og så tælle "frames" og det forudsættes at du kender filmhastigheden.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 22-01-16 12:11

Tak! Jeg har tænkt tanken, jeg mangler stadig positionen. En lineal synes jeg ikke er nøjagtig nok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-16 14:15

Hvad med en vægtstang 1 til 10 over et vippepunkt, så kan du bruge en lineal til målingen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-16 17:41

Min bror lavede eksamens projekt i højhastigheds deformation,
hvor de optog processen med et højhastigheds kamera,
senere afspillede de den langsomt og kunne måle og beregne såvel position som hastighed.

Han blev efterfølgende ansat på Svejsecentralen,
nu Force, der er eksperter i den og lignende teknologier.

Min bror er nu gået på pension, men prøv at kontakte Force...