/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4553
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
# Grundlovsbrud 1 #
Fra : ElvenaR
Vist : 320 gange
15 point
Dato : 21-01-16 09:50

Var det grundlovsbrud, da ALLE medlemmer af Frikorps Danmark, efter besættelsen, blev dømt ? - Nærmest som standard.

Sikkert også andre korps (?)

Men Frikorps Danmark blev, så vidt jeg ved, oprettet med dansk tilladelse og opbagning af regering og kongen, mener jeg.

 
 
Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 15 point
Dato : 21-01-16 11:35

Det er ikke grundlovsstridigt at lave love med tilvirkende kraft. Kun dumt.

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 21-01-16 13:01

Citat
Det er ikke grundlovsstridigt at lave love med tilvirkende kraft. Kun dumt.


Enig! Det er imod enhver anstændig juridisk skik, folk skal (kunne) vide, hvad der er forbudt/tilladt, og det ved man først når loven ikke blot er vedtaget, men også kundgjort, dvs offentliggjort i Lovtidende!

Men jeg er ikke sikker på om skærpende love med tilbagevirkende kraft, specielt straffelove o. lign., kan være i strid med fx menneskerettighedskonventioner el. lign?


Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 21-01-16 19:02

Enig, vagnr.
Det er forbudt både efter FN's menneskerettighedskonvention og i den europæiske menneskerettighedskonvention at straffe med tilbagevirkende kraft.

Sådan siger forhenværende justitsminister og professor emeritus Ole Espersen i en kommentar til Information.

Men spørgsmålet er , om det også var det i 1945 og årene frem - vedr. Frikorps Danmark

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 21-01-16 19:13

Citat
Men spørgsmålet er , om det også var det i 1945 og årene frem - vedr. Frikorps Danmark


Ingen af menneskerettighedskonventionerne blev lavet før WW2, men havde der været et forbud, havde det nok ikke ændret nogetsomhelst, ligeså lidt som konventionerne har forhindret overgreb mv. i krigene siden!


Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 21-01-16 20:38

Citat
Ingen af menneskerettighedskonventionerne blev lavet før WW2, men havde der været et forbud, havde det nok ikke ændret nogetsomhelst, ligeså lidt som konventionerne har forhindret overgreb mv. i krigene siden!
Korrekt !

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR


Dato : 22-01-16 07:53

***** Tak for svaret Kaptajn-Tommy ....

Også til vagnr.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177409
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407776
Brugere : 218874

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste