/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
# Grundlovsbrud 1 #
Fra : ElvenaR
Vist : 320 gange
15 point
Dato : 21-01-16 09:50

Var det grundlovsbrud, da ALLE medlemmer af Frikorps Danmark, efter besættelsen, blev dømt ? - Nærmest som standard.

Sikkert også andre korps (?)

Men Frikorps Danmark blev, så vidt jeg ved, oprettet med dansk tilladelse og opbagning af regering og kongen, mener jeg.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 15 point
Dato : 21-01-16 11:35

Det er ikke grundlovsstridigt at lave love med tilvirkende kraft. Kun dumt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-01-16 13:01

Citat
Det er ikke grundlovsstridigt at lave love med tilvirkende kraft. Kun dumt.

Enig! Det er imod enhver anstændig juridisk skik, folk skal (kunne) vide, hvad der er forbudt/tilladt, og det ved man først når loven ikke blot er vedtaget, men også kundgjort, dvs offentliggjort i Lovtidende!

Men jeg er ikke sikker på om skærpende love med tilbagevirkende kraft, specielt straffelove o. lign., kan være i strid med fx menneskerettighedskonventioner el. lign?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-01-16 19:02

Enig, vagnr.
Det er forbudt både efter FN's menneskerettighedskonvention og i den europæiske menneskerettighedskonvention at straffe med tilbagevirkende kraft.

Sådan siger forhenværende justitsminister og professor emeritus Ole Espersen i en kommentar til Information.

Men spørgsmålet er , om det også var det i 1945 og årene frem - vedr. Frikorps Danmark

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-01-16 19:13

Citat
Men spørgsmålet er , om det også var det i 1945 og årene frem - vedr. Frikorps Danmark

Ingen af menneskerettighedskonventionerne blev lavet før WW2, men havde der været et forbud, havde det nok ikke ændret nogetsomhelst, ligeså lidt som konventionerne har forhindret overgreb mv. i krigene siden!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-01-16 20:38

Citat
Ingen af menneskerettighedskonventionerne blev lavet før WW2, men havde der været et forbud, havde det nok ikke ændret nogetsomhelst, ligeså lidt som konventionerne har forhindret overgreb mv. i krigene siden!
Korrekt !

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 22-01-16 07:53

***** Tak for svaret Kaptajn-Tommy ....

Også til vagnr.