/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Told ved varer fra USA
Fra : horseman
Vist : 480 gange
100 point
Dato : 20-01-16 09:26

Jeg købte en opera på dvd på nettet; playcom hvor jeg tit handler.
Blev for sent opmærksom på, at det var Region 1 og at forhandleren var fra USA!
Forsøgte øjeblikkelig at annullere ordren, forgæves.
Hvis den nu opsnappes i tolden og kommer med regning på 370 kr, kan jeg så nægte modtagelse?!
Over 500 kr for en ubrugelig vare er ærgerligt!

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 20-01-16 09:35

Du kunne jo også bare sætte din DVD afspiller til at acceptere ALLE regioner. Det har jeg da gjort med min billige DVD afspiller fra Samsung købt på VUPTI.

De fleste DVD afspillere har en mulighed for at omkode region.

Se her hvordan jeg omkodede min afspiller: http://www.multi-region.net/samsung_dvd-c350

Skriv hvilken DVD afspiller du har, så skal jeg (..du selv eller andre?) prøve at finde en 'opskrift' alá den til min Samsung.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-16 09:38

Ps. Her er en oversigt over alle regionskoderne: https://en.wikipedia.org/wiki/DVD_region_code
Ingen eller 0 som regionskode betyder: ALLE regioner.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 20-01-16 09:52

Jeg har prøvet det, du skal bare nægte at modtage den når den kommer, og bede postvæsenet om at sende den retur.
Næste gang du bestiller noget uden for EU skal du bestille det leveret med et af de private pakkeselskaber (f.eks. DHL) de opkræver normalt ikke told.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 20-01-16 09:56

Tak, Molokyle. Jeg ville ikke ane hvordan jeg skulle bære mig af med at omkode????
Det er en Panasonic BluRay afspiller.
Har fået det råd at købe en billig dvd-afspiller i Bilka! Det vil så bringe den samlede udgift op på ca 700 kr! Lidt voldsomt!
Men hvad med evt told??? Kan jeg nægte modtagelse?

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 20-01-16 09:58

Tak, Bjarnebr! Det lyder godt, hvis det er muligt? Min søn der er jurist, mener ikke at jeg kan nægte modtagelse?! Toldbehandlingen alene koster 160 kr, dertil kommer tolden. Vil de ikke kræve dæktning for de penge mon?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-16 11:02

Nu har du ikke angivet modelnummer på din afspiller , men prøv lige:
Citat
1. Insert your region locked disc into the player

2. When the “Sorry, this is the wrong region” screen appears, press stop.

3. Press the “1” key on your remote, then quickly hit “OK.”

Kilde: http://www.technologytell.com/hometech/103964/how-to-make-your-panasonic-blu-ray-player-region-free/

Ellers prøv at søge efter din model her: http://www.dvdexploder.com/dvdcodes.htm

Så finder du måske en metode som passer til netop din afspiller

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-16 11:51

Som privat vil du kun risikere at skulle betale moms og ekspedition til postvæsenet. Især det sidste
urimeligt og kan forsinke meddelelsen om pakken så meget at den er gået retur inden du ved at den skulle være der.
Men kryds fingrene og håb. Der er en rimelig chance for at den ryger lige igennem systemet uden toldbehandling.

I praksis kan man altid nægte modtagelse. Men om forhandleren vil give dig pengene tilbage er ikke sikkert.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 20-01-16 12:18

Tak for spændende svar fra Molekyle og transor!
Min BluRay afspiller står desværre på landet hvor jeg kommer igen om en uge.
Jeg vil da prøve at bryde koden som anvist, tak.
Jeg kan altså ikke slippe for toldbehandlingen 160 kr; dvs jeg kommer i så fald til at betale 300 kr for INGENTING?! Men håbet er der jo at sådan en lille pakke slipper udenom?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-01-16 13:08

Hvad sker der, hvis jeg nægter modtagelse på en forsendelse?
Hvis modtager eller afsender ikke tilvejebringer dokumenter, så vi kan fortolde forsendelsen inden for en uge, bliver den sendt retur til destinationen, da DHL ellers får toldbøder fra SKAT. Du betaler ikke told og moms på forsendelsen, hvis du nægter at modtage den.
http://www.dhl.dk/content/dam/downloads/dk/express/da/shipping/dhl_express_miniguide_duties_taxes_dk_da.pdf

Du kan få et konkret svar her
http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Hvem-betaler-forsendelse-ved-ehandel?tc=EF353B04ED5E444FBA6226AFE4429E5C

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-01-16 13:42

Citat
Næste gang du bestiller noget uden for EU skal du bestille det leveret med et af de private pakkeselskaber (f.eks. DHL) de opkræver normalt ikke told.

Så begår de svindel !!
Det mest anvendte overfor private er at selskabet afleverer det til POST ved ankomsten til landet der så sørger for fortoldningen.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 20-01-16 14:15

Du kan ALTID nægte at modtage den, for det kunne jo være en fremmed der havde bestilt varen til dig uden dit vidende, og som sagt har jeg selv prøvet det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-16 15:50

bjarnebr -> Ja ...og så har man i Danmark fortrydelsesret ved handeler ...også på nettet:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Ehandel/Nye-Regler/Saadan-benytter-du-din-fortrydelsesret-ved-koeb-af-varer?tc=F6DC071AC1C345519C64B4F8D79772D4

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-01-16 23:04

Jeg har engang bestilt bøger i USA. Samme dag, samme butik og betalt samtidig og de var opført på samme faktura. Men bøgerne kom i 2 pakker, så postvæsnet leverede dem samtidigt, men ville have gebyret på de - dengang 120 kr. for hver pakke. Jeg nægtede modtagelse af begge pakker og hørte ikke mere til den bestilling. Og betalte ingenting. Posten opkrævede ikke noget.
Ingelein

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-01-16 02:22

Er værdien mindre ind 80 kr. Bliver der ikke lagt told på.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-01-16 02:23
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-16 05:19

BEMÆRK:

Jeg fandt 'opskriften' til at skifte region på din afspiller på en Amerikansk hjemmeside. (region 1)

Men nu er vi jo i Europa (region 2), så mon ikke 'opskriften' skal ændres til:
Citat
1. Insert your region locked disc into the player

2. When the “Sorry, this is the wrong region” screen appears, press stop.

3. Press the “2” key on your remote, then quickly hit “OK.”

Det er da værd at prøve.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 21-01-16 07:52

Tak, Molekyle. Jeg vil bestemt afprøve dit trick. Når og hvis dvd'en når frem.
Tiden nærmer sig hvor den bør ankomme, hvis den ikke ligger og venter i tolden?
Har ikke råd til at smide ekstra 370 kr. efter den.
Hvordan kan jeg nægte? De kan jo bevise at jeg har bestilt den på mit dankort!
Vil jeg mon blive slæbt i retten med endnu større udgifter til følge? Det står stadig lidt uklart selv om flere af jer er sluppet godt fra det?
I hører nærmere, når den ankommer...

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 21-01-16 08:15

Da posten ankom fik jeg en seddel om at jeg skulle henvende mig på posthuset og betale told & afgift for at få min pakke udleveret, jeg ringede derfor til posten på 70707030 og spurgte hvad det drejede sig om, da jeg fik forklaringen sagde jeg bare at så ville jeg ikke afhente pakken fordi jeg nægtede at modtage den.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 21-01-16 08:46

Det lyder lovende, bjarnebr! Det er den metode, jeg vil prøve, hvis det bliver nødvendigt. Nu må vi vente og se? Tak.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 21-01-16 22:58

Har flere gange nægtet modtagelse af pakker med toldopkrævning og aldrig hørt mere til det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-01-16 04:43

Citat
Har flere gange nægtet modtagelse af pakker med toldopkrævning og aldrig hørt mere til det.

Der er naturligvis en grund til at der opkræves told af mange varer, hvis man ikke vil betale må man købe varen i Danmark, Europa eller helt undvære.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-16 07:28

Du benytter dig af din FORTRYDELSESRET ..som jeg skrev tidligere.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Ehandel/Nye-Regler/Saadan-benytter-du-din-fortrydelsesret-ved-koeb-af-varer?tc=F6DC071AC1C345519C64B4F8D79772D4

I ovenstående link kan du læse præcis hvad du skal gøre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-16 07:38

Jeg er ikke ekspert i e-handel, men jeg har i flere år været postbud. Det skete ikke helt sjældent at når man skulle aflevere et maxi-brev (= forsendelse med mål mindre end 60X30X30 cm. og vægt under 2 kg.) så kunne modtageren blot sige : Nej tak, jeg ønsker ikke at modtage forsendelsen.

Jeg påskrev derefter forsendelsen koden #3 og måtte tage pakken retur til distributionscenteret, hvorfra den blev sendt retur til afsender. Alt dette uden udgifter for modtageren.

Det er vist imidlertid sådan at når man på nettet betaler med betalingskort, så får man en ordrebekræftelse elektronisk, men forsendelsen faktureres først ved afsendelsen og da bliver beløbet trukket modtagerens konto.

Hvorledes du for det betalte beløb igen hvis du nægter modtagelse eller fortryder købet må du spørge din bank om.
Jeg ved det ikke.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-01-16 08:15

Tak molokyle.
For mit vedkommende drejede det sig om kun 2 små bøger, som var pakket som to forsendelser. Det er ok at betale told, men gebyret for at postdanmark har arbejdet med at lade varen fortolde til et kæmpe gebyr - og i mit tilfælde 2 gange, synes jeg er for meget. Det er ikke mig, der har afskaffet toldkontorerne i de forskellige byer. Derfor blev jeg sur og nægtede modtagelsen.
Jeg havde forventet at afsenderen havde pakket dem i een pakke. Senere er det gået op for mig at både Ebay og Amazon bestiller varerne enten hos forskellige leverandører eller med forskellig levering.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-16 09:31

Husker forkert:

Koden var #4 (modtagelse nægtet)

..ikke kode #3 (modtager flyttet uden at have meldt flytning)

Kode #1 (Adressaten ubekendt)
Kode #2 (Manglende afleveringsmulighed) ...hvis folk f.eks. havde fjernet deres postkasse til nytår

Komplet ligegyldig oplysning, men skal lige sikre mig at en eller anden ikke skulle skyde mig i skoene at jeg må have været et elendigt postbud, når jeg ikke engang kan de basale talkoder for intern efterbehandling af returpost.
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 30-01-16 08:50

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 30-01-16 08:56

Dvd'en ankom uden told! Og med Region 0!!!
Meget mystisk fremgik det ikke at den var sendt fra USA?!
Tværtimod! Men jeg købte den af en forretning i USA!
Måske et eller andet trick, de bruger?
Nu er spørgsmålet om man tør tage chancen en anden gang? Lave priser!
Jeg fik så ikke afprøvet Molokyles trick, men har det i baghovedet til en anden gang!
Tak allesammen!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-16 13:46

Vekbekommelse horseman

</MOLOKYLE>