/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ny brugt eller
Fra : mig-selv
Vist : 489 gange
50 point
Dato : 18-01-16 21:28

Har min stabile og ellers velkørende Polo.
Burde jeg beholde den/ syne den om 1 års tid eller bruge penge på en ny/BRUGT.
Der er ingen rust af betydning/eller bobler i lak - der skal måske skiftes et? eller andet ved forhjulene som kan købes for et par hundrede kroner.

Samt diverse ting og sager der alligevel skal udskiftes - på alle biler = batteri/ dæk osv (chauffør)

Jeg kender min bil og er ikke meget for at ofre penge på udskiftning, samt jeg ved ikke hvad jeg får.

Eneste grund til ´tanken´ er KM/L..og havde tænk på en Diesel / eller noget der kunne køre mere end 15 pr liter.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-01-16 01:46

Hvor lange ture kører du?
Hvor meget kører du pr år?
Hvad forventer du at spare pr. km?
Hvad vil et skift koste?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 19-01-16 08:33

Hvis du ikke er for fordringsfuld,så undervognsbehandel den,og sørg for,at den ellers er teknisk iorden.Med de benzinpriser vi har på nuværende tidspunkt kan det nok ikke betale sig at købe en der kan køre et par km.mere på literen.Hvis du vil skifte til diesel,så lad være at købe en med mange km.på bagen,jeg tænker på katalysatoren (er dyr at udskifte).Jeg købte en ny for nogle år side,efter 1 år var den faldet 25.000 kr.hvis jeg ville sælge den.( nypris 190.000 kr.) Min næste bliver en demo,eller en der har kørt ca.30.000 km.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-01-16 10:34

En ny bil koster gevaldigt i afskrivning. En brugt bil er der ikke meget afskrivning på, MEN den har to ting: Vedligeholdelse og stabilitet.

Vi havde en Suzuki Liana fra sep 2006. som i sep 2015 havde kørt 114.000 km. Den havde - viste det sig - en handelsværdi på 30.000 kr. Nypris i 2006 var knap 190.000 kr. Til gengæld, så viste det sig i februar 2015, at benzintanken var tæret, og benzinen sivede ud. Det kostede 8.500 kr. To mdr. senere ville bilen ikke starte og gik i stå under kørsel - bl.a på motorvej. Ny benzinpumpe og elektronink. 6.500 kr. Fortsat start og stop problemer. Stod for stort eftersyn og undervognsbehandling, så den ville passere 22.000 kr. i vedligehold i 2015.

At en bil ikke kan starte er træls, men at den kan finde på, at gå i stå midt i en overhaling på motorvejen kan være direkte farligt. Værkstedet målte og målte, undersøgte og undersøgte, men der kunne ikke konstateres fejl. Den blev også transporteret på lad til værkstedet. ville den ikke starte, fik vi den i gang i løbet af en halv time.

Vi valgte så at købe en ny bil - 190.000 kr. Opel Corsa 1.0 90 HK.

Nu har vi ingen startproblemer kører 3 km længere på lth. Lækker øse ikke mindtst i forhold til Liana'en. Corsaen er en rigtig bil og hvilket styrtøj mm. MEN økonomisk - Det som Liana'en ville have kostet os i rep. er mindre end afskrivningen på Corsa'en det første år, så hvad der kan betale sig økonomisk, er helt klart, at beholde den gamle bil - med de udfordringer den end måtte give, men sikkerheden ville vi IKKE give køb på, så derfor skiftede vi.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-01-16 10:40

Jeg skulle måske lige tilføje, at Liana'en kom der andre problemer;

Fartpiloten ville ikke altid virke. Centrallåsen på h. bagdør virkede ikke altid og det blev også galt med v. bagdør. Bagklappen gik i baglås = til værkstedet. Uagtet undervognsbehandling, begyndte den at ruste i v. forskærm. I motorrummet var flere komponenter begyndt at ruste. Hvad det ville koste ved jeg ikke, vi solgte problemet sammen med bilen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-16 13:40

Behold den,
med de rekord lave benzin priser er der ikke meget sparet ved at skifte til diesel.

Husk at tanke inden kl. 10.00...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-16 17:40

Citat
Behold den,
med de rekord lave benzin priser er der ikke meget sparet ved at skifte til diesel.

Absolut også min mening. Det er slet ikke afgørende, for økonomien, om en bil kører få km. mere eller mindre. Med hensyn til en diesel, glem det, hvis du ikke har et stort kørselsforbrug. Diesel biler, taber nu markedsandeler, til bensin biler.

Det er jo nu, du skal køre de billige km. Efter din egen beskrivelse af bilen, er der jo gode chancer,for noget billig kørsel. Gør som en gammel Opel fahrer. Her skifter man ikke, for bilen har gået i nærheden af 400.000 km. Den sidste jeg solgte, Vectra B, stod på 370.000. Den blev omregistreret, og kører stadigvæk. Den har nok rundet en ½ mill. km. nu.

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-01-16 18:36

Det afhænger helt og holdent efter dit forbrug og egne evner:
Hvis du kan holde en ældre bil kørende ved selv at klare reparationer og vedligeholdelse, er det som regel billig transport. Det kan sagtens hænge sammen, men hvis du kører langt hver dag og er afhængig af, at køretøjet bare starter og kører, er en ældre bil ikke sagen.
Diesel skal bestemt ikke køre småture. Dels kan mekanikken ikke holde til det i længden, dels skal der køres rigtig langt før økonomien hænger sammen. Du betaler langt mere i afgift på en diesel frem for en benziner, så i sidste ende kan det blive dyrt at spare et par kroner nu.
INGEN biler har godt af småture. Det slider uforholdsmæssigt meget på en motor i den kulde vi har lige nu, men andre ting spiller også ind: Batteriet skal være ordentligt opladet, og det bliver det ikke af start/stop småture. Igen skal der væsentlig mere strøm til at starte en diesel med høj kompression, end en benzinmotor.
Hvis jeg skulle skifte bil ville jeg overveje en nyere benzindrevet, men kun du kan svare på, hvad dit egentlige kørselsbehov er?
Vil du hellere ofre en evt. reparation på en gældfri bil, end sidde med et fast månedligt afdrag?
Eller betaler du bilen kontant? Hvad koster den nye i afgift og forsikring kontra den du har nu?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-16 18:58

Jeg tror mig-selv, godt kender svaret. Den ligger jo i hans spørgsmål: Klogest at beholde bilen.
Selvfølgeligt kan en ældre bil, blive en kostbar affære. Men det kan en anden brugt bil også sagtens blive. Man ved hvad man har........

...og der er stadigvæk plads til lidt reparationer, når man tænker på hvad der afdrages pr. måned på en nyere bil. Eller leasing ydelse. (Leasing er efter min mening, helt uoverskueligt når regnskabets time oprinder).

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-01-16 14:31

Pris på nuværende bil 8000 (købt som kør og smid væk, men den kører forbløffende godt)
Forsikring/delkasko 1600
afgift 2x1200 2400
Ikke meget.
Max 14km/l

Anden brugt
Pris omkring 15000
Forsikring er det samme
Afgift er op til 700 billigere pr ½ år

KM der er nødvendige at køre?? 100 om måneden - men det render hurtigt op, havde ikke regnet med at fise 20000km af på vejene på knap et år.
Købte den for at kunne tage en tur i det grønne (og hvide) - om det så er for at købe en burger i Skagen eller Thyborøn er underordnet, bare den kan klare opgaven.

Om mekanikken, kan jeg løsne boltene kan jeg som regel også skifte delene, så der regner ikke med store udgifter.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 21-01-16 16:06

Der er den gode, ved vore biler,mig-selv, at systemet er mere eller mindre det samme som i en Ford 1931. Selv kører jeg en Astra G årg. 2005. Jojo, det er endda en "Comfort" model. Hvilket indebærer at jeg kan styre radioen fra rattet, og de forreste sideruder, er med el. Halleluja.

Skal aldrig have en "moderne" bil, med 0,9 L motor, der måske yder 170 hk. Med Turbo og intercooler, og hvad de ellers skruer på. Tror ikke på holdbarheden. Sådan en maskine kommer aldrig til at køre 3- 400.000 km., uden dyre reparationer.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-01-16 19:36

Citat
Der er den gode, ved vore biler,

Har overvejet en Lup? 33km/l men der er langt mellem dem, hvis de skal være billige.
Selv har jeg kun haft maskiner? der er til at fixe med en skruetrækker/ lommekniv og svensknøgle - eller der omkring - havde engang en Citroen GS med Hydraulik = op og ned fjedre, og det var vist det mest moderne jeg har haft - der er dog katastrofe blink på min nuværende, hvilket er fremskridt.
Og så er reservedele til at skaffe, brugte eller nye

Tak for svar indtil videre.

Men tror jeg smider den til syn, til sin tid og ser hvad de siger til det hele.
Det koster jo ikke en formue - med mindre jeg får et ´knald tilbud´ inden.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-16 21:49

Citat
med 0,9 L motor, der måske yder 170 hk

Har selv haft MC med ´små´ motorer/ stor ydelse - og altid ´mislyde´ når de har rundet max 30-40000 - og det køber man så, i troen om at DET holder nok et par km mere - men det kan være ejer der ikke har været pæn ved køretøjet = fuld knald med kold motor osv.
Det eneste jeg til dato ser køre rundt på 2 hjul med over 500000km på bagen er gamle BMW/ Ural (USSR kopi af BMW) og enkelte Øst/ Tjekkiske - de er dog som regel 2 takter, men enorm slidstærke, og kan holde til rust... for ikke at glemme den danske Nimbus, men tror ikke den render så mange km uden en over-haling.

Tak for svar som skrevet