/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
HP PC vil ikke starte op
Fra : Lincoln1242
Vist : 313 gange
25 point
Dato : 15-01-16 21:57

Min HP PC med W8 gik pludselig i sort, mens jeg brugte den. Jeg måtte genstarte den på den hårde måde (holde knappen nede), og det hjalp. Et skanningsprogram fandt så nogle fejl, malware mv., som blev fjernet. Herefter brugte jeg PCen nogle timer uden problemer. I dag vil den så ikke starte op.

Når jeg tænder for den, så viser den som normalt HP-logoet og timeglasset. Men i meget lang tid. Derefter går den i sort skærm i en rum tid (der er ”lys” i skærmen, men den er sort). Til sidst er den ”lige ved og næsten”, og viser grøn baggrundsskærm, timeglas og ”Vent et øjeblik”.

Herefter sker der ikke mere. Timeglasset kører og kører i timevis, men jeg kommer aldrig frem til adgangskodebilledet.

Jeg har prøvet at trykke F10 under opstart, så den foretog automatisk reparation – samme resultat. Den strander undervejs.

Mit gæt er at det skanningsprogram har renset lidt for godt ud i systemet, så den ikke længere kan starte op.

Men er i øvrigt på bar bund mht. en løsning….

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-01-16 22:14

Kan du komme ind i fejlsikret tilstand? Tryk på F8 en masse gange lige når BIOS-skærmen lukker ned og vælg "Fejlsikret tilstand".

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-01-16 22:21

Hvad er BIOS-skærmen?

Min PC viser HP logoet og timeglas i nogle minutter, går så i sort skærm nogle minutter, og derefter konstant timeglas og "Vent et øjeblik".

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-01-16 22:27

HP-logoet er BIOS-skærmen. Tryk F8 en masse gange lige efter hinanden straks skærmen går i sort.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-01-16 22:49

Ok, det har jeg nu gjort. Trykket F8 omkring 200 gange i løbet af 2 minutter. Men det reagerer den ikke på. Den fortsætter til "Vent et øjeblik"...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-16 22:54

Prøv F12

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-01-16 22:58

Så er den efter min mening helt gal. Medmindre andre kan komme med en bedre løsning så skal Windows nok geninstalleres. Hvis du har noget vigtigt på maskinen så skal du nok have det kopieret ud, det vil kunne lade sig gøre ved at starte op med for eksempel Hirens Boot Cd i cd-drevet, og en eller anden form for USB-lagring i et USB-stik.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-01-16 23:01

Samme resultat... Den reagerer ikke på det, og ender igen på "Vent et øjeblik".

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-01-16 23:13

Windows geninstalleres!? Er det almindeligt at Windows bare krudter af uden grund?

Og som jeg kan forstå det vil jeg miste alt på computeren!? Hvad er Hirens Boot cd?

Der skal nok mere end et usb stick til - jeg har ca. 200 GB data på maskinen.

Jeg har imens prøvet at køre en udvidet systemtest (ESC ved opstart, F2).

Den kommer meget hurtigt med følgende fejl:

Hard Drive Short DST Check: Failed
Failure ID: OU1JKM.... osv
Product ID: C0X...osv.

System Extensive Test: FAILED

Hvad betyder det!?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-01-16 23:26
Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 25 point
Dato : 15-01-16 23:28

Så vidt jeg kan forstå på teksten lidt nede på siden så er din disk ganske enkelt stået af. Så hvis din maskine ikke er for gammel så få fat i HP.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-01-16 23:57

Ja, det det er - desværre - også det jeg har kunnet google mig frem til

Maskinen er (på nær 3 uger) 3 år gammel, så garantien er forlængst udløbet. Men det er ikke prisen på en disk, der ærgrer mig, men at alt indholdet er væk...

Jeg kunne selvfølgelig godt købe en ny disk, men min HP har fra dag 1 været en "mandags-PC". Den har fejlet mangt og meget alt i sin levetid, og dette er den 3. disk, der krudter af. Så der står ikke HP på min næste PC...

Men tak for hjælpen!

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-01-16 23:58

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 16-01-16 08:57

Når du nu køber en ny harddisk - så bør du overveje at købe en SSD'er i stedet for.

Din maskine vil blive meget hurtigere!!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-01-16 10:40

Velbekomme. Det er kedeligt med den disk, men hør om det ikke er muligt at redde dine data ud af af den. Somme tider er det mulig, men der er naturligvis ingen der kan give nogen garantier.

Jeg har selv haft nogen held med Active@ Partition Recovery fra http://www.partition-recovery.com/?gclid=CP6bnY6ErsoCFcG7GwodgaQIpw men det er et købeprogram. Så vidt jeg husker som kan man hente en demoudgade som kan vise om den overhovedet kan redde data fra disken. Men det er op til dig om du har noget på disken som er pengene og besværet værd.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-01-16 19:11

Jeg ved ikke om det har interesse, men jeg er lige stødt på denne side hvor der ligger noget recovery værktøj til harddiske.

http://hddguru.com/software/