/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Administrator rettighed savnes.
Fra : Eyvind
Vist : 483 gange
100 point
Dato : 05-01-16 21:08

Hej

Jeg forsøger at gemme et script i roden af C:

Citat
Du har ikke tilladelse til at gemme på denne placering.
Kontakt administratoren, for at få tilladelse.
Vil du gemme i mappen Eyvind i stedet for.

I computeradministration står jeg bare som bruger, men i indholdet står der at jeg også er
medlem af administrators.

Så hvordan bliver jeg rigtig administrator, med tilladelse til at gemme i roden af C:

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-16 21:22

Det har jeg tidligere skrevet et tip om http://www.kandu.dk/Tip22565.aspx problemet er nemlig at man kun er superbruger når man ellers står som administrator.

Man kan også starte stifinder med administratorrettigheder ved at højreklikke på iconet og igen højreklikke på "Windows Stifinder" og vælge "Kør som administrator".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-16 21:26

Tak det må jeg prøve - så jeg måske kan lægge det script ind i win 7 eller 8.1 (begge er prøvet)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-16 21:30

I vejledningen skriver de at man skal lægge den i roden på C:, men det er ikke nødvendigt. Jeg har lagt den i en mappe. Den kan evt. hedde scripts

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-16 21:57

Jeg får ikke lov til noget som helst, og da min win 7 8 10 eropgraderinger kan jeg ikke genindstallere systemerne.

Nu vil jeg prøve med XP på en anden maskine..........................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-16 22:24

Tja på Zepto med XP kan jeg gemme og køre scriptet..................men det når ikke ud.

For denne melding kommer efter nogle sekunder
Citat
Gratisdns blev ikke opdateret.

Det være min router eller TDC som bremser trafikken.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-01-16 01:02

Citat
da min win 7 8 10 eropgraderinger kan jeg ikke genindstallere

Bare til info, du kan sagtens genindstallere win 10, også som ren installation når bare den har været installeret og aktiveret på computeren.

Citat
Jeg forsøger at gemme et script i roden af C:

Det er helt med vilje du ikke får lov til at gemme direkte der. Når du henter noget fra en hjemmeside skal du gemme det i overførsler og bagefter kopiere det derhen hvor du skal bruge det.
Det samme gælder hvis du f.eks. laver et nyt regneark og forsøger at gemme direkte i roden af c:\ Det skal gemmes et andet sted, f.eks. på dit skrivebord og så kan det flyttes bagefter. Det er et spørgsmål om sikkerhed.
Hvis du havde mulighed for at gøre det direkte vil virus/malware have samme mulighed.

Hmmm script + Gratisdns blev ikke opdateret. er du ved at rode med ddns??
Nu ved jeg jo ikke om det er mit script du har gang i men hvis det er så så er beskeden "Gratisdns blev ikke opdateret" = ip er uændret så vi gør ingenting.
Hvis du vil teste om scriptet virker så gå ind her og ret til en ip du IKKE har: https://larsendata.wiki/tools/ddns/ og kør derefter dit script og se om det så laver det om
Nu fik jeg lige kigget på gratisdns.dk og det er ikke mit script de har liggende men det ligner som om der er en hel del af det de har genbrugt fra mit. kan ikke lige finde deres forum hvor mit ligger, måske de har lukket deres forum?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-01-16 09:00

Gå tilbage til Windows 7 og opret en ny mappe i roden og læg scriptet der. Det er sådan jeg selv har gjort.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-16 10:16

Ja EXTERMINATOR - jeg kan godt se nu, at det ikke er smart lige at kunne lægge et script i roden af C: ...............................det kan XP, og det gør den nok også mere sårbar.

Det er dette script jeg prøver med, i XP.
https://larsendata.wiki/gratisdns:ddns?s[]=ddns

Det er også afprøvet direkte i TDC´s modem udenom min egen router, så jeg tror det er TDC som spærrer.

Søren - det script er afprøvet på flere computere med XP - win7 - win8

Ps. Jeg er tæt på, at opgive den vpn forbindelse til TV kig på ferie i udlandet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-01-16 10:37

Du behøver ikke at opgive. Du kan også blot tage din IP-adresse med og håbe på at den ikke ændre sig medens du er væk. TDC er rimelig stabil hvad det angår.

Men den eneste port jeg ved at TDC spærrer for er port 25, men den vil man kunne få lukket op ved henvendelse til deres support. Prøv at ringe til dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-16 10:46

Ok - men så kommer jo næste spørgsmål..........................TV via vpn.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-01-16 11:02

Så vidt jeg husker så har TDC's udstyr "VPN pass thru" slået til som standard. Så lad os starte derfra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-16 11:36

Ok - og min XP maskine er gennem DMZ på min D_link router.
Min lille hfs server går fint igennem.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-01-16 12:31

Går det igennem med VPN?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-01-16 12:38

For at afprøve om dit VPN fungere skal du reelt have to internetforbindelse. Jeg bruger selv min mobil som har en indbygget accesspoint som forbindelse nummer 2. Jeg ved ikke om du skulle have en sådan.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-16 14:35

Jeg har ikke mulighed for at have 2 forbindelser til internettet.
Men jeg kan evt. finde nogen som kan afprøve.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-01-16 03:43

Det script du kører har jeg checket nu.
Den besked du får tyder på at den ikke kan finde en metode at kommunikere på.

Prøv lige dette her som en test:

Åbn notesblok

kopier denne her: https://ssl.gratisdns.dk/ddns.phtml?u=[B][/B]&p=[B][/B]&d=[B][/B]&h=[B][/B]
Indsæt den i notesblok.
udskift <username> med dit brugernavn
udskift <kodeord> med din ddns kode
udskift <domæne> med dit domæne navn (f.eks test.dk)
udskift <host> med den host der skal ændres (kan bare være test.dk eller et underdomæne, f.eks www.test.dk)

Check en ekstra gang at det ser rigtigt ud.
Kopier nu linjen fra notesblok og indsæt den i adresselinjen i din browser (IKKE I ET SØGEFELT!!!)
tryk enter.
Denne linje er alt hvad der bruges for at opdatere ipadressen til den offentlige ip du sider på lige nu og her.
Hvis siden svarer med:
Kode
OK
Opdateret i forvejen

Så har den allerede den ip stående.

Så er det tid til at lave en ændring, det gøres rigtig nemt sådan her:
kopier følgende:
&i=159.20.6.38
Indsæt det i adresselijen bagved det der står der i forvejen så du ender med https://ssl.gratisdns.dk/ddns.phtml?u=[B][/B]&p=[B][/B]&d=[B][/B]&h=[B][/B][B]&i=159.20.6.38[/B]
Tryk igen på enter, det nye svar er et simpelt OK der betyder at den har ændret ip og at ændringen er gået godt.

Nu er det så tid til at afprøve dit script, hvis du kører det som wscript (du kan bare dobbeltklikke på det) så kommer der en boks op der fortæller en af to ting, enten kommer denne her: GratisDNS blev IKKE opdateret (kommer hvis den ikke kan finde en metode til at læse hjemmesiden med) eller også kommer denne her: GratisDNS returnerede dette svar: og så svaret fra siden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-16 16:52

Tak EXTERMINATOR - den vil jeg prøve senere eller i morgen ..............jeg er på vej ud af døren.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-01-16 18:04

@EXTERMINATOR: Jeg ved ikke om jeg kan se et problem. Eyvind skal bruge et script som kan køre og opdatere GratisDNS i forbindelse med en evt. ændring af hans IP-adresse medens han er i udlandet. Det er altså noget som skal kunne køre 100% automatisk.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-16 09:41

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Også tak til exterminator.

Jeg har besluttet at lade TV i udlandet være indtil videre, og måske gå til grisefest i stedet for.

Eyvind.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-01-16 13:11

Velbekomme. Jeg er ked af at du har opgivet at se dansk tv i udlandet, men grissefest lyder bestemt heller ikke værst. God fornøjelse.