/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 10 æøå tastatur problem i gl. dos-pr
Fra : jlrdk
Vist : 1327 gange
289 point
Dato : 03-01-16 00:25

Er lige gået fra win 7 pro til win 10 - desværre.
Navigator 3,04 vil nu ikke modtage æøå, osv fra tastaturet; men giver diverse andre ubrugelig tegn.
Jeg har prøvet at lægge gamle de "dos-besværgelser" ind i autoexec.bat og config.sys; men uden resultat.
I øvrigt fungere Navigator og Win 10 fint.
Hvad gør en klog mand nu,

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-01-16 08:21

Codepage skal være 865 for Nordic. Nu kan jeg ikke huske om det er i config.sys du retter den til, men det vil jeg tro.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-16 09:40

Jeg ved ikke mht. Win10, men i tidligere versioner kunne man køre i kompabilitetstilstand.
Altså kompabilitetstilstand for PROGRAMMER !!!
..ikke for IE browseren, hvor det mere handler om at rendere websider som er skrevet specifikt til ældre browserversioner f.eks. IE5.5

Citat
Hvis du vil ændre kompatibilitetsindstillingerne for et program manuelt, skal du højreklikke på programikonet, klikke på Egenskaber og derefter klikke på fanen Kompatibilitet.

Indstilling
Beskrivelse
Kompatibilitetstilstand
Kører programmet ved hjælp af indstillingerne fra en tidligere version af Windows. Prøv denne indstilling, hvis du ved, at programmet er beregnet til (eller fungerer i) en specifik tidligere version af Windows.

Kør med 256 farver
Bruger et begrænset udvalg af farver i programmet. Nogle ældre programmer er beregnet til at bruge færre farver.

Kør med en skærmopløsning på 640 × 480
Kører programmet i vindue, som er mindre i størrelse. Prøv denne indstilling, hvis den grafiske brugergrænseflade forekommer takket eller gengivelsen er dårlig.

Deaktiver visuelle temaer
Deaktiverer temaer i programmet. Prøv denne indstilling, hvis du bemærker problemer med menuer eller knapper på programmets titellinje.

Deaktiver skrivebordsopbygning
Slå gennemsigtighed og andre avancerede visningsfunktioner fra. Vælg denne indstilling, hvis vinduernes bevægelser forekommer uberegnelige, eller du bemærker andre visningsproblemer.

Deaktiver skærmskalering ved højopløsningsindstillinger
Slå automatisk tilpasning af programmers størrelse fra, hvis der anvendes store skrifttyper. Prøv denne indstilling, hvis de store skrifttyper forstyrrer programmets udseende. Du kan finde flere oplysninger under Gøre teksten på skærmen større eller mindre.

Rettighedsniveau
Kører programmet som en administrator. Nogle programmer kræver administratorrettigheder for at køre korrekt. Hvis du i øjeblikket ikke er logget på som en administrator, vil denne indstilling ikke være tilgængelig.

Rediger indstillinger for alle brugere
Giver dig mulighed for at vælge de indstillinger, som skal gælde for alle brugere af denne computer.

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/make-older-programs-run#1TC=windows-7

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-01-16 12:03

Citat
Codepage skal være 865 for Nordic.

Ja det var dengang. Men idag buges en helt anden codepage hvor alle, så vidt jeg ved også de kinesiske tegn er.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-16 16:13

Soren_Steen_Nielsen ->

Næeh... den er go' nok: Codepage i DOS skal være 865 for at adressere de nordiske bogstaver.

Jeg tror du tænker på (X-)HTML sider:
Kode
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

..eller HTML og CSS generelt: http://www.w3.org/International/tutorials/tutorial-char-enc/Overview.da.php

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 289 point
Dato : 03-01-16 17:28

æøå er ikke problemet, men alt som kraver "Alt Gr" så som Backslash "\" virker ikke mere, grundet Microsoft igen igen har glemt alt om Europa.

Codepage skal være 865 for Nordic eller bare 850 for Danmark, og alle som siger noget andet blander Windows Kommando Prompt (cmd.exe) sammen med DOS Kommando Prompt (command.com).

Derudover kraver det din Windows er 32bit, for DOS support er fjernet i Windows 64bit.
Mange bruger derfor http://www.dosbox.com/
Samt Fuld-Skærm support er også fjernet (Windows Mode Only).

Start Notepad som Administrator (højre klik - Kør som Administrator)
Åben "c:\windows\system32\config.nt" og ret de nederste linier
Kode
dos=high, umb
device=c:\windows\system32\himem.sys
files=50
buffers=60
lastdrive=z:
country=045,850,c:\windows\system32\country.sys

Gem denne og åben nu "c:\windows\system32\autoexec.nt"

den skal indeholde nedenstående

Kode
c:\windows\system32\kb16.com dk,850,c:\windows\system32\keyboard.sys
mode con rate=28 delay=1

Gem denne og luk notepad.
Genstart Windows

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-01-16 17:46

Citat
Hvad gør en klog mand nu,

PS. det samme som du udførte i Windows 7 Pro

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-01-16 22:40

Kode
Codepage skal være 865 for Nordic eller bare 850 for Danmark

Nej det er faktisk ikke helt rigtigt. CP 865 er specielt designet til Danmark (og vistnok Norge), så vidt jeg husker af en dansk afdeling af enten IBM eller Microsoft. CP 850 er mere multinationalt og kan bruges i Danmark men visse semigrafiske tegn mangler (der skrives andre underlige tegn i stedet).

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 05-01-16 17:50

Vi har nu begge ret, men jeg snakker ikke om Codepage standarden, men om Microsoft's valg/standard.

Installere du Dansk XP eller vælge Dansk i MS-DOS setup, sætter Microsoft standard Codepage 850 op (nok grundet de tænker Latin1 ).

Code Page 850 MS-DOS Latin 1
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/cc195064.aspx

Code Page 865 MS-DOS Nordic
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/cc195073.aspx

Microsoft kalder 865 for Nordic, selv om det kun er tiltænkt Danmark og Norge, hvor Latin1 (850) repræsentere vesteuropæiske sprog

Om 850 eller 865 er bedst i danmark kommer an på programerne, og brug af speciel tegn til eks. tegne Menuer/Rammer, nogle vælger at skifte til 865 grundet muligheden for disse rammer og Copyright tegnet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-01-16 18:06

Men uanset hvem der har ret eller ej med codepage 850 vs 865 så er vi enige i fremgangsmåden.
Så nu kunne det være dejligt med en opdatering fra jlrdk om der er forsøgt noget af det og om det nu virker.

Godkendelse af svar
Fra : jlrdk

Dato : 07-01-16 22:41

Tak for svaret JegErHer.
Eneste seriøse svar der kom - og så virkede det endda - tusind tak.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-01-16 08:45

Du er velkommen, og godt du fik det op at køre