/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vand/fugt under vådrumssikring
Fra : sybil3
Vist : 438 gange
300 point
Dato : 28-12-15 22:12

Er der stadig liv i kandu?

Altså badeværelset i et "nyt" hus fra ca. 2006, udført med vådrumssikring fra LIP, med 10x10 fliser, og afløb fra unidrain. Underlaget er støbt beton.

Silikonefugerne trænger i den grad til at blive skiftet, og det er jo et godt projekt til juleferien...

Ak og ve... der er et par fliser i brusenichen der er skruk... op med dem... vådrumssikringen følger med... så det er nok derfor de er skruk, og der er vådt under fliserne... (øv øv øv )

Nu er jeg kommet 60-70 cm væk fra brusenichen og der er stadig meget vådt, næsten "blank" vand under fliserne...

Er der nogen der har noget bud på hvad det kan skyldes?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-15 22:39

Med de oplysninger du giver er det ret umuligt at give et svar.

Hvis badet ligger i kælder med fugt udenfor muren , kan det komme derfa. Den invendige tætte membran forhindrer fugten i at slippe væk.
Vand kan langsomt diffundere gennem normal beton.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 28-12-15 23:06

Umiddelbart vil jeg også sige at det er membranen , men så gør den jo det den skal.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 300 point
Dato : 29-12-15 00:07

Dine fliser ligger oven på den vand- og damptætte membran, så det er jo ikke så underligt, især hvis fliseklæberen ikke har været lagt tæt nok og fugerne har været lidt lala.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-12-15 00:10

Du skal nok have en affugter til at stå og køre et stykke tid med alt det fugtige åbnet og så bygge det ordentligt op i næste runde. Det kan jeg sagtens skrive, synes du, men jeg har repareret et badeværelse og bygget to op fra det nøgne rum.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 29-12-15 01:13

Huset er et etplans træhus, med indvendige væge i fermacell fibergips. badeværelsesgulvet er støbt beton. Vi har plankegulve på strøer i resten af huset, hvorfor betongulvet i badeværelset er støbt 10 højere end gulvet i resten af huset.

Vådrumssikringen er LIP og udført efter anvisningen.

Ved de fliser jeg har taget op har det i alle tilfælde været vådrumsikringen der har sluppet betonen, og det våde har været mellem vådrumssikring og beton, så det svage led her er alså det fugt(vand) der er mellem betongulv og vådrumssikring, samtidig er det, det sted med den dårligste vedhæftning mellem beton og vådrumssikring.

jeg tænker at det jeg kan læse mig til er at fugten kan komme flere steder fra.

1) ude fra...
-> det er nemt nok at undersøge... af med et par brædder, og se om der er fugt nederst i vægen.

2) gennem fliserne
-> en mulighed, som kræver at vådrumssikringen var/er utæt

3) nedefra
-> så ville jeg nok også se problemet andre steder i huset.

4) gulvarmen.
-> må lige så om der stadigvæk er tryk på i morgen...

tænker at jeg skal have fat i en murrer i morgen, der kan se og rådgive.

Udgangspunktet er nok at starte forfra med udtørring og nyt flise gulv/væge... (og nyt toilet, og vask og skabe og spejl og alle de andre ting som nu er 10 år gamle)

suk!!!!

Godkendelse af svar
Fra : sybil3

Dato : 31-12-15 01:04

Tak for svaret pbp_et.