/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Åbne postkasse uden nøgle
Fra : webgun
Vist : 7440 gange
100 point
Dato : 21-12-15 20:37

Jeg har tabt nøglerne til postkassen, heldigvis ikke nogen systemnøgler men de usle standardnøgler. Postkassen er ca 1md gammel, så ærger mig sku. Jeg formoder at låsecylinderen er fæstet med en låsering indvendig. Men er det mulig at bore låsen ud med alm metalbor eller skal der nogle extra hærdede bor til. Eller bare....hvordan får jeg lettest åbnet postkassen uden at ødelægge den, jeg vil jo gerne ha fat i indholdet. Nu er den rimelig fuld af de skide julereklamer

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-12-15 21:04

Det kan lade sige gøre skal bare passe ekstra på at boret ikke bliver for varm og knækket

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-15 21:32

Du har da vel ikke en ny postkasse, uden en ekstra nøgle?
Vor nabo har vores og tømmer postkassen, når vi er ude at rejse.

Inden du borer noget ud, prøv dog med andre nøgler og dirke...

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 21-12-15 22:41

Måske har de en nøgle der hvor postkassen er købt, hvis du mener det er en standardnøgle, eller en generel nøgle den kan åbne de postkasser de sælger . Bare en tanke

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 21-12-15 22:52

Det er et boligselskab og er lige flyttet ind. Vagtmesteren har nok en A nøgle, for de er de vanlige postkasse nøgler jeg fik udleveret

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-15 23:34

Så fat i viceværten!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-12-15 06:04

1. Hvis det ikke er en systemnøgle er der ikke nogle der ligger inde med den heller ikke en butik elller varmemester/vicevært.

2. Hvis der findes en Standard nøgle hvorfor så have lås i postkassen? (For så ville sådan en nemt kunne skaffes på det sorte marked )

3. Det fleste ejendomme ringer efter låsesmeden og bede ham at skifte den med mindre det er en systemlås så bestilles der bare en ny nøgle

Accepteret svar
Fra : BilstrupV

Modtaget 100 point
Dato : 22-12-15 08:33

Måske bare en god skruetrækker med lige kærv i den og derefter vold (vride med en svensknøgle). De er ikke altid ret solide. Så må man bagefter udbedre med en plade bagpå eller anden opfindsomhed

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 22-12-15 09:22

en vinkelsliber og vupti den er åben

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-12-15 09:22

Det er ikke almindeligt, at boligselskabet/viceværten har nøgle til hverken postkasser eller boliger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-12-15 09:50

Der tror jeg, du tager fejl, Troldepige. Ejeren af ejendommen har ret, næsten pligt, til med passende varsel at inspicere det udlejede.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-12-15 10:33

Citat
Vagtmesteren har nok en A nøgle, for de er de vanlige postkasse nøgler jeg fik udleveret

Det er jeg ikke sikker på, men du bør kontakte "vagtmesteren" og han kan bestille en ny nøgle til dig.

Hvis du selv begynder at bore m.v. så kommer du til at betale hele gildet.

Citat
Ejeren af ejendommen har ret, næsten pligt, til med passende varsel at inspicere det udlejede.

Ikke uden en kendelse, der er ingen der har ret til at inspicere et lejemål medmindre at ejeren eller lejeren er hjemme, og der skal være en gyldig grund.

webgun, du skal kontakte viceværten/vagtmesteren som kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-12-15 10:52

Det er boligselskabets ansvar, at du kan modtage din post, derfor skal du ikke selv med hærværk forsøge at åbne den postkasse.

Der er jo en grund til, at du skal kontakte viceværten, det er for at være sikker på at postkassen tilhører dig.

Du kommer sikkert kun til at betale for nøglerne, som viceværten kan bestille.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-12-15 14:33

Citat
Der tror jeg, du tager fejl, Troldepige. Ejeren af ejendommen har ret, næsten pligt, til med passende varsel at inspicere det udlejede.

Det ved jeg, at jeg ikke gør.

Du tager derimod grueligt fejl i, at udlejer har ret til, at "inspicere" det udlejede.

Iflg. vores grundlov er boligen ukrænkelig, og udlejer har kun ret til, at få adgang til det udlejede når/hvis noget skal repareres, og da skal det, så vidt muligt, varsles så lejer selv kan være hjemme, om ønsket.

De eneste situationer, hvor udlejer må tage sig adgang til det udlejede uden forudgående varsel er ved brande, vandskade o.l., hvor hurtig reaktion er påkrævet.

Jeg er sikker på, at der må stå noget om det i lejeloven, men det gider jeg altså ikke lige, at lede efter.

Jeg har boet almennyttigt det meste af mit liv, og har som voksen været aktiv i beboerdemokrati, bl.a. med en periode i en organisationsbestyrelse, nu "kun" i en afd. bestyrelse og et byggeudvalg.

Da jeg var barn var det almindeligt, at man "deponerede" en nøgle hos viceværten, og så havde viceværten en stor tavle med nøglerne på, og numre ved.
Men da vi for ca. 9 år siden fik ny administration blev dette lavet om, direktøren oplyste, at det ikke var lovligt.
Og det finder jeg ganske fornuftigt, da det jo vil være det rene guf for indbrudstyve, at få adgang til sådan et vicevært-kontor/værksted.

I sommers flyttede min datter i en kollegie-lejlighed, efterfølgende har der været nogle ting, som en vicevært har skullet ind i lejemålet og reparere, kontakten mellem min datter og udlejer er foregået via mail.
I en mail skrev udlejer noget om, at viceværten bare ville gå ind og lave det når han kom forbi.
Min datter skrev tilbage og gjorde dem opmærksom på, at de ikke måtte gå ind i hendes bolig uden tilladelse.
Hun fik en aftale, så hun kunne være hjemme når han kom.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-15 14:34

Grundet indbrud på ejendomskontorer og lumske ejendomsfunktionærer har de fleste afleveret nøglerne til beboerne.
Og de har ikke adgang uden forudgående advis, eller hvis de kan legimitisere sig når de ringer på, men en gadedør til en opgang er system eller chipstyret

Men der hører jo 3 nøgler til postkassen hvis det ikke er en systemnøgle eller samme som bruges til lejligheden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-12-15 23:00

Kender ikke din postkasse, men kan du ikke få fingrene ind af sprækken og forsøge at vride/ bøje ´tappen´ der låser kassen.

Plejer selv at få ny boks omkring Nytårs tid, men ikke denne gang - endnu..

Godkendelse af svar
Fra : webgun

Dato : 27-12-15 00:17

Tak for svaret BilstrupV.jeg åbnede den bare med fingrene,haha