/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Stolt af at være dansk - Skammer sig ?
Fra : ElvenaR
Vist : 465 gange
30 point
Dato : 19-12-15 18:18

Mange siger, at "De er stolte over at være dansk" ...

Gør du det og hvorfor ?

Nogle siger, at "De skammer sig over at være dansk" ...

Gør du det og hvorfor ?

Jeg er selv glad for at bo i Danmark.
Men er vist ikke specielt "stolt" af at være dansk.
Og jeg skammer mig ikke over det !!!!

Hvordan har du det med nationalfølelsen ?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 19-12-15 18:28

Så kører det igen på fulde gardiner med dine hvorfor synes du dit og dat...

Kan du ikke finde dig et andet forum at belemre med dine udgydelser?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-12-15 22:39

Jørn Rudolph...

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 20-12-15 09:06

Min indledning kan vist misforstås, så jeg skriver det lige igen.

Håber, at der kommer gang i debatten om "danskhed" ...

1 : Jeg er, ikke specielt "stolt" af at være dansker.
2 : Jeg "skammer mig" IKKE over at være dansker.

Hvordan har du det med nationalfølelsen ?

Jeg kan godt lide at bo i Danmark !

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 20-12-15 11:04

Til "Netop": du er et godt eksempel på den primitive dagens dansker; typisk taler man ikke om holdninger eller danskhed (men gerne om penge og økonomi), og man har ikke folkelige debatter om de danske værdier - kort og godt: befolkningen gider ikke beskæftige sig med vores danskhed. Kirker, forsamlingshuse og folkelig nærvær og omsorg og medfølelse er yt, og in er status.
Det er rigtig godt, at vi bliver sat under pres af omverdenen, som kommer helt ind over vore grænser, så vi bliver konfronteret med vores overfladiske livsstil.
Engang var jeg reelt stolt af at være dansker; jeg er vel ikke i den anden grøft, men hvor har meget ændret sig siden Anders Fjog Rasmussen gjorde det legalt at være egoist. "Pengene ligger bedst i borgernes egne lommer" - det fortæller jo: "Vi gider ikke at være solidariske". Jeg glemmer heller ikke, at under dette fjols' styre, blev 2 teenagerpiger sendt alene tilbage til et nordafrikansk muslimsk land, hvor faderen ikke ville vide af dem (moderen var psykisk syg og blev i DK). Sådan noget med meget mere tærer på min danske stolthed. Dansk Folkepartis propagandamaskine har også gjort det legalt at glemme mennesket i verdens livsfarlige områder. Det berører mig også negativt.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 30 point
Dato : 20-12-15 11:33

Jeg er født i Sydslesvig i 1940 altså under krigen. Mine forfædre var alle danske, men blev tyske, ved grænsedragningen i 1920. det vil sige, at man dengang havde manipuleret afstemningskredsene sådan at Flensborg kom i en Zone hvor der var flest tyske stemmer. omvendt var der tyskere i det nuværende DK som blev tvunget til at være danskere.

For os som boede dernede, var det hårdt og meget i dagliglivet handlede om at vise sin danskhed. Det gælder for mange i Sydslesvig i dag. Jeg og min gemal har gået i dansk skole. senere var jeg elev på Grænseforeningens Afdelingskontor i Flensborg. På det tidspunkt efter krigen blev der bygget mange danske skoler og børnehaver i Sydslesvig. helt op til i dag er SSW = Sydslesvigsk Vælgerforening repræsenteret med to mandater i Slesvig- Holstens Landdag i Kiel.

Hvis man som barn har fået tørre tæsk på kælkebakken, er blevet kaldt "Danskepak mit de Lüs up de Nack" eller "Speckdäne" er det helt klart at jeg blev glad for mit danske statsborgerskab i 1967. Sydslesvigere fik på grund af deres afstamning "rabat" på 3 år og kunne blive danske statsborgere på 7 år i stedet for 10 år. (Det er vist ændret senere?)
Danskere har hidtil haft væsensforskellige holdninger til mange af dagliglivets aspekter. Det er svært at nævne alle med begrundelser, men lad mig nøjes med et par ting, hvor jeg sammenholder tysk mentalitet med dansk: Friere opdragelse uden kæft trit og retning, opdragelse til selvværd, frihedsfølelse i mange forbindelser, naturlige moralbegreber osv. alt sammen begreber, der handler om menneskers ret til at være sig selv uden høj grad af autoritetstro. Svært at forklare. I Tyskland er det stadigvæk normalt at man er "De's" med sin lærer, læge, præst og andre Autoritetspersoner.
Om jeg ligefrem er stolt af at være dansker? næh, men jeg er glad for at være dansker og håber ikke at det ændrer sig.
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-15 13:47

Elve-nar ...............hvis du var dansk ville jeg skamme mig.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 20-12-15 14:02

Skal vi prøve at gætte på hvor længe går der mon denne gang, inden du bliver smidt ud af KANDU Jørn Flemming Helveg Rudolph?

Citat
Jørn Rudolph? til Enhedslisten Høje-Taastrup
1. november 2011 ·
Hej medlemmer af Enhedslisten i Høje-Taastrup kommune ! -
Har I set de svar, som Ole får på sine læserbreve i Lokalavisen Taastrup ? - Gennem en 3-4 uger snart ...
Nu vil jeg ikke selv skrive flere læserbreve til Lokalavisen Taastrup eller til Dagbladet Roskilde, lige for øjeblikket.
Synes jeg har været ude så tit snart ...
Men jeg synes da, at I andre - medlemmerne af Enhedslisten her i kommunen, skulle skrive nogle læserbreve og artikler til de to aviser.
Kom nu i gang ! Vis hvad I dur til, medlemmer af Enhedslisten i Høje-Taastrup !
Det kan da ikke være meningen, at Ole skal køre hele debatten i aviserne selv -
uden opbakning fra de øvrige Ø medlemmer, vel ?
Derfor fat pen og blæk - Eller tændt din PC og skriv, ærede medlemmer af Enhedslisten i Høje-Taastrup kommune !
Mvh Jørn Flemming Helveg Rudolph
(Ikke medlem, men ven og sympatisør + Stemt på Ø lige siden Ø blev stiftet i 1989)

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 20-12-15 14:29

T*A*K til A*L*L*E. Men I*S*Æ*R BilstrupV og ingelein, som svarer på det, som spørgsmålet handler om ...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-12-15 14:45

Hvis alle I med bastante meninger om den der har stillet spørgsmålet kender vedkommende fra andre indlæg langt tilbage i tiden, så skriv links til disse indlæg, eller forhold Jer til det, der spørges om. Det her er ikke Gæt og grimasser, men typisk for nogle danskere.
Ingelein

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 20-12-15 15:14

K*L*O*G*E ord, Ingelein ...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-15 15:19

Man kan næsten altid kendeen ikke rigtig Dansker, for de omtaler som regel danskere i 3. person.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 20-12-15 15:28

Jeg er en dansk mand og drikker dansk vand ...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-12-15 15:32

Uden at kende vedkommende, der har stillet spørgsmålet, kan jeg se, at de der sidst har sendt et indlæg, er rigtige danskere, bare født til at være det uden egen indsats, formoder jeg. Vorherre bevares.
Ingelein, som hermed ikke læser flere indlæg i denne tråd.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 20-12-15 15:37

Nej bliv "hængende" i tråden, Ingelein !

Dine synspunkter er gode og interessante !

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 20-12-15 15:43

I øvrigt er mine oldeforældre på min mors side, tyske bagere.
Kom til Danmark før 1. verdenskrig. boede i Løkken, NordJylland

På min fars side er min tip-tip oldeforældre fra Østrig/Ungarn

Men vi - Mine bedsteforældre, mine forældre og jeg - Føler os 100% "danske".
Min viv's bedsteforældre kom fra Sverige. - Hun føler sig også "dansk"

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 20-12-15 16:02

Mange ... Tak for svaret ingelein ...

Også tak til dig, BilstrupV (Ser, at du ikke kan bruge points til noget), men dit svar kræver, næsten, points.

Kan dog kun give points til én ...