/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kakao - uden bundfald?
Fra : ingelein
Vist : 1157 gange
50 point
Dato : 09-12-15 20:38

Hej
Mange af mine gæster kan li' en kop varm kakao eller schokolademælk i stedet for the og kaffe.
Jeg laver den af kakaopulver af den bedste slags og let/- eller sødmælk, afhængig af hvilke gæster.
Jeg koger kakao og sukker op med en smule mælk og tilsætter mere mælk efterhånden.
Det irriterer mig at der altid er bundfald. Nu har jeg til en gæst købt noget lactosefri kakaomælk fra Thise. Det smager fint, men har også meget bundfald.
Mathilde mælken bryder jeg mig ikke om, synes at den er "slimet", men nogen kalder den "cremet".
Jeg synes at det skal være tyndtflydende.
Er der en måde at undgå bundfald på, når man tilbereder varm kakao? Er det bedre med blokschokolade? Det brugte min mor.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-15 00:35

Kakao kan vist ikke blive fuldkommen opløst uden kemikalier, kaffe vil også altid indeholde mikroskopisk pulver som bundfælder.
"Chokolademælk" skal ganske rigtigt laves med blokchokolade med mindst 70% kakao, den er godt nok kras i rå form, men man kompenserer jo med sukker og flødeskum.
Det lavede min mor hvis vi unger endelig havde fortjent det, men vi fik da nu og da "kakaosuppe" med tvebakker som forret, det lavede hun af pulver.

Lidl har en ret god kakaomælk i brikker, men den indeholder fortykningsmiddel.........der absolut ikke er piskefløde

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-12-15 02:37

Citat
Jeg koger kakao og sukker op med en smule mælk og tilsætter mere mælk efterhånden.

Det kan ikke være meget bundfald, da jeg lavede det var det mest ´skindet´ der var irriterende..

Brug noget O´boy eller hvad det kaldes nu omdage.

Eller det man i gamle dage kunne købe et bæger i automater for en eller 2 krone og smagte som bare den.

Og hvis gæsterne er til kakao så kender de jo til problemet - altså er det dig der har et problem med bundfaldet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-15 05:17

Citat
Eller det man i gamle dage kunne købe et bæger i automater for en eller 2 krone og smagte som bare den.

Det var for 25 år siden på togstationer, men det smagte bedre end kaffen
O`Boy er alt for sødt.
Skindet stammer fra kakaosmørret og kendetegner så at det er ordentlig kakao, faktisk raffinerer man først smørret ud af kakao og tilsætter det bagefter for at opnå forskellig styrke............og pris.

Faktisk husker jeg også nu at min mor lavede kakao med pulver og brækkede chokolade ned i for at give det et pift.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-12-15 08:56

Skindet på kakaoen består af proteiner
http://www.fyens.dk/24timerXtra/Hva-f-er-meningen-med-skind-paa-kakao/artikel/687385
Det kan man undgå ved at hælde kakaoen gennem en si og derefter lade den varme kakao stå i gryden med låg på. Jeg serverer det det i en kande og så er der fødeskum til toppen ved siden af. Børnebørnene sunes nu at flødeskummet er sjovest fra spraydåse. Den yngste er konfirmeret, den ældste er selv forælder!
Jeg tror at det er kvaliteten af kakaopulveret der afgør mængden af bundfald.
Jeg har forkøbt mig ed nogle plader 70 % bitter schokolade. Dem vil jeg lige prøve ar lave kakao med.
Så vil jeg prøve straks at lægge låg på den varme kakao.
Det er vist mælken, der trækker skindet. Det gør kogt mælk, budding etc. Jo også, hvis man ikke straks lægger låg på eller drysser sukker på buddingen. Her opløses sukkeret og forhindrer skindet med dets fugtighed.
Nå, men det var jo bundfaldet jeg gerne vil reducere. O'boy kender jeg ikke, men Nesquick er vel det samme?
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-15 10:35

Undgå bundfald? Så hedder tricket: EMULGATOR: https://da.wikipedia.org/wiki/Emulgator
Det er dette 'vidundermiddel' som findes i næsten al færdiglavet kakaodrik
Du kan jo selv eksperimentere med det...
...men jeg foretrækker og kan nu bedre lide 'den rene' vare
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-15 10:40

Citat
O'boy kender jeg ikke,

Den er også mest kendt fra Øresundsbådenes fordums tid hvor man kunne købe 2 kilos dåser for ingen penge, jeg har dog nu og da set den i mindre dåser herhjemme.

Sprayflødeskum er udmærket, men alt for luftigt så der vel kun er den halve mængde fløde i, lidt synd at man får det i Irish Coffee i byen, men de gør det af hygiejniske grunde.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 10-12-15 11:09

Skindet er rigtignok proteiner. Det kommer fra mælken og vil også komme på kogt mælk uden kakao. Det kommer når varm mælk for lov at stå stille.
Det kan undgås ved at røre hyppigt, men det er af andre grunde ikke å godt. Det hæmmer også dannelsen af skind, hvis der holdes låg over gryden
Kakao er formalederistede bønner, hvor hovedparten af kakaosmørret er fjernet.

Du trækker kakaosmagen ud af pulveret med varmt vand eller mælk. Ligesommed kaffe bliver der så grums tilbage. Det er bare meget finere formalet end med den kaffe vi i danmark plejer at bruge.

Lad den færdige kakao drik stå et stykke tid i gryde eller kande et stykke tid. Derefter kan du forsigtigt hælde denover, så grumset bliver tilbage. Det kaldes at dekantere, når man fjerner bundfald på den måde.

Prøv også en alternativ måde, som er særlig egnet til en enkelt kop eller to :

Sukker ( efter smag) røres sammen med kakaopulveret til der ikke er klumper. Der skal ikke megen røren til. Så tilsættes fed fløde og det hele røres til en let kremet konsistens. Næsten kogende vand hældes over og der røres rundt. Lidt bundfald må man finde sig i hvis det får lov at stå.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-15 14:14

Problemet er forholdet mellem mælk (vand) og kakaofedt (lipider). Vil du have en jævn (emulgeret) opløsning kræver det en emulgator.

Som det fremgår af mit WIKI link, så kan vand og fedt (olie) kun forbindes/blandes med et 'hjælpemiddel'.

Deraf alle E-numrene nederst i WIKI opslaget. Jeg vil tro at det naturlige mælkeprotein "Kasein" vil kunne klare sagen, men til mælkeallergikere til i blanding med soya-proteiner er det ikke godt
Læs på kartonen med soya erstatning (l= laktosefri kakaomælk) hvilket E-nummer de benytter.

Alligevel ved du vel; at i ikke homogeniseret mælk vil fløden flyde øverst. Det naturlige fedtindhold i mælk er blandet via den naturlige emulgator kasein. I Homogeniseret mælk har man ved, at lede mælken gennem højtryksdysser slået mælkefedtet i så små stykker at mælken bliver ....netop: Homogeniseret:

https://da.wikipedia.org/wiki/Homogenisering

Homogenisering kan ved kakaomælk fremstilling til husbehov opnås bedst ved piskning med et alm. piskeris
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-12-15 15:38

Citat
Det var for 25 år siden på togstationer, men det smagte bedre end kaffen Hahahahaha
O`Boy er alt for sødt

Syntes der var længere siden, men JA det smagte bedre end så meget andet der kom fra samme automat.
Og så varmede det i vinter kulden og i skøjtehallen.

Angående ´skindet´ så mener jeg at huske at det gik væk ved at at man fjerne det første fede lag efter nedkøling.

Man kan stadig købe færdigblandet ´pulver´, sidst (15) købte jeg ukendt pakke i Aldi/Netto? der mindede om O´boy pakken, og den var ikke SØD, heller ikke meget grums i - men smagen var en anelse forloren på en eller anden måde, men en ostemad ved siden af og det var perfekt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-12-15 15:39

Citat
sidst (15) købte

skulle være = sidst (15 år siden) købte

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-12-15 16:18

Da det jo netop er emulgatoren, der giver f. Eks. Mathilde schokolademælk den vamle slimede smag, er det ikke det jeg vil bruge.
Alt det skriveri om skindet er jeg ligeglad med, fordi det jo enten kan fiskes fra gennem en si eller med en hulske. Det er bundfaldet jeg vil minimere. Da jeg tømte Thise Kakaomælken, kunne jeg ved at hælde 3 dl mælk ned i kartonen og ryste kartonen, få en stor kop fin kakao ud af bundfaldet.
Mit spørgsmål går jo ud på om det er kvaliteten af kakaopulveret der afgør, hvor meget bundfald der bliver.
Jeg drikker tit en kop varm mælk, varmet i mikroovn og selvfølgelig trækker det skind. Mere ved sødmælk end ved letmælk. Vi køber 12 l langtidsholdbar mælk ad gangen i Aldi.
Skindet på mælken blev på vores egn kaldt for "mælkemandens bukser" . Min mand væmmes ved det. Jeg piller det bare fra uden væmmelse. Jeg husker ikke noget bundfald ved brug af blokschokolade, sådan som min mor brugte det.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-12-15 08:25

Emulgator smager ikke af noget som helst ingelein.

Den 'slimede' konsistens og smag i Mathilde chokolademælk stammer fra de utrolige mængder tilsat sukker !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-15 10:32

@molokyle
http://samvirke.dk/artikler/danskerne-elsker-kakaomaelk.html
beskriver hvordan kakaomælken tilsættes emulgator - det har ikke noget med sukkerindhold at gøre. jeg kan komme masser af sukker i min hjemmelavede kakaomælk uden at den bliver tykkere. Emulgatorer har en anden funktion, nemlig at binde vand og fedtmolekyler til hinanden.

jeg lavede et lille eksperiment: I en halv liter mælk, 3 spsk kakaopulver og 2 strøgne spsk. sukker blandede jeg 1 str. teske maizena og varmede op til kogepunktet under omrøring. Bundfaldet var betydeligt mindre og stivelsesmængden var så lille at kakaoen ikke fik Mathildefylde.
ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 25-12-15 18:20

Tak for svaret transor.