/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fælge
Fra : mig-selv
Vist : 446 gange
50 point
Dato : 23-11-15 20:49

Må man køre med forskellige fælge for og bag / 1 par, af samme type på samme aksel.

Ikke noget med dæk at gøre, men fælge.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-15 21:27
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-15 22:24

Citat
Ikke noget med dæk at gøre, men fælge.

Har læst siden ? men syntes ikke den ´snakke´ om fælge = for og bag aksler

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 24-11-15 10:14

Fælgestørelse skal blot være ens på samme aksel - altså i diameter, bredde og Indpresning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-15 09:06

Der er ingen fordele ved større diameeter eller større bredde. Tværtimod.
Det giver større kontaktflade med vejen. Det medfører mindre friktion i vådt føre, og meget mindre på sne.
Jo mindre trædefladen er ,des bedre kan dækket blive trykket igennem til kontakt med asfaltoverfladen.
Brede store dæk er som at sætte ski på. De glider nemmere på sne og kan også ride på vand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-11-15 09:52

Grunden til jeg spørger er at karkassen på det ene dæk er beskadiget/hul, og så har jeg nogle bredere fælge med dæk som jeg kunne bruge på den ene aksel - til jeg får fat i et par nye/brugte dæk.

Har lige skiftet fra fra brede ´sutter´ til normale og sikke en befrielse, både at høre på men også køre egneskaber

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-11-15 09:55

NB, det med friktion fandt jeg ud af i sommers på stranden, sad fast en lille smule sand som andre billister bare kørte igennem..

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-15 22:09

Tak for svaret alka.

Tror lige der skal skrives ? i mit tilfælde at Dæk mønsteret (pil på femløbsretning) skal vende rigtig vej.

Kom selv i tvivl, men alt OK

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-11-15 08:20

Selv tak mig-selv.