/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Modelskib
Fra : omahexen
Vist : 726 gange
100 point
Dato : 22-11-15 09:51

Jeg er i gang med at bygge et større modelskib af træ.Jeg vil gerne vide,hvilken lim der er bedst,.sekundlim kan jeg ikke bruge til alle emner,da nogle er megt små (limen bliver hængende på fingrende),den lim jeg søger,skal helst tørre nogenlunde hurtigt,og ikk give en hvid hinde.Efter færdiggørelsen ska jeg spartle skroget med et tyndt lag,hvad er der bedst ? Vil helst høre fra nogle der selv har erfaring.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-15 11:41

Jeg har ikke selv erfaring, men fandt et godt link, hvor det samme diskuteres:

http://www.modelskib.com/viewtopic.php?f=8&t=418

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-11-15 13:14

Tålmodighed er en dyd ved et sådant arbejde.

Nu vides det ikke om det skal i vandet, men ellers er almindelig PVA trælim, evt vandfast meget brugt, man kan rykke med emnerne og når de spændes sammen tager man blot en våd klud og tørrer det overskydende af, træet rejser sig lidt, men det skal alligevel slibes som afslutning.
Er limen fjernet ordentlig af skal der intet kunne ses efter klar lakering eller voksbehandling. mangen en snedkerlærling har fået et spark i rumpetten når en dyr træsort var blevet mættet af lim på synlige overflader.
I gamle dage brugte man varmlim lavet af benmel, derfor det hårde lys brune man finder i gamle møbler

10-sekunders lim er helt uegnet da det er tyndt og bliver opsuget for hurtigt af tørt træ, kontaktlim er også, ved begge typer kan emnerne heller ikke rykkes på plads da de sidder totalt fast sammen omgående
Expanderende trælim som man bruger i dag til taphuller heller ikke, det flyder ud af sprækker en times tid, men er ret effektivt, for et par år siden reparerede jeg 6 raslende pindestole for min søster med ekspanderende lim som faktisk skal smøres på vådt træ.
Hvis nogen fristes så brug det ved god gennemluftning og ingen sår på fingrene, det er lidt giftigt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-11-15 17:52

Pu lim er rigtig godt til modelbygning. Det har jeg altid brugt, med undtagelse af en enkelt gang, da jeg brugte kunstharpikslim. Det var ikke den store succes, så tilbage til Pu limen. (polyurethan lim eller skumlim som nogle kalder det)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-15 10:04

Citat
Efter færdiggørelsen ska jeg spartle skroget med et tyndt lag,hvad er der bedst ?

Til efterbehandling ville jeg bruge Epoxy, kan fortynnes med Sprit:
http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=epoxy

Eneste ulempe, det bliver rimelig blankt - men knaldhårdt.

Vedkommende sparer ikke ikke på skidtet:

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-15 10:18

Du kan også bruge det til at lime med, en dråbe på hvert emne - lad det tørre så du kan røre ved det uden at det klister (6-10 min afhængig af varme + sprit) og sæt sammen - du kan bruge en sprøjte og kanyle til de små ting.
Du kan også bruge almindelig Kontakt lim fortyndet med Azetone i en sprøjte - det tørrer rimeligt hurtigt hvis du bruger Azetone.
http://www.harald-nyborg.dk/p1527/danalim-kontaktlim-1l

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-15 10:22

Citat
Kontaktlimen er en all-round neoprenbaseret letflydende kontaktlim til limning af tætte flader samt til limninger hvor der ønskes øjeblikkelig høj styrke.
Limen er specielt velegnet til limning af træ, fiber- og spånplader, plastlaminater, filt, natur- og kunstgummi, læder, skumstoffer, beton, glas, metaller m.m
.
Den dåse jeg købte, var så tyk at brugte jeg en pind til at røre i limen, fulgte indholdet af dåsen næsten med op, efter røring.

Så helt tynd er den vel ikke, det kan også være mig der har fået en gammel dåse med udtørret lim.

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 24-11-15 08:51

Tak for svaret mig-selv. Det ser ud til at virke,men havde jeg dog aldrig begyndt på sådan et projekt,der mangler flere dele,men til foråret er jeg vel færdig !!! omahexen.