/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udbygning af (Nilan) ventilationsanlæg t
Fra : elendil
Vist : 515 gange
40 point
Dato : 21-11-15 19:56

Hej,

Jeg har et hus med sammenbygget garage. Huset ventileres af et Nilan VP18 compact (mener jeg det hedder - det varmer også brugsvand). Særligt om vinteren er garagen kold og kan føles fugtig, hvilket nok ikke er så usædvanligt, men jeg kunne godt tænke mig dels at få en smule varme derud, men især at få noget luftcirkulation. Jeg er ikke umiddelbart lun på at bryde væggen til varmepumper og andet, men jeg tænkte at man måske kunne bruge Nilan-anlægget.

Jeg forestiller mig at man kan sætte et ekstra rør (100mm?) på det eksisterende udblæsningsrør efterfulgt af et afspærringsspjæld a la dette: http://www.lavprisvvs.dk/shop/afspaerringsspjaeld-100-216916p.html for at have en mulighed for at lukke for flowet, hvis man kunne forestille sig gode grunde til dette.

Jeg har skitseret en tegning af huset, der inkl. garage er ca. 230 kvm. Blå er indblæsning, rød er udsugning, og grøn er mit forslag.
http://imgur.com/on1KY0n

1: Er det overhovedet en god ide og er anlægget kraftigt nok?
2: Er der nogen pointe i også at lave en udsugningskanal (der evt. kan lukkes)?
3: Gøres der noget særligt ud af at sikre et godt flow, eller skærer man blot et udsnit af et rør ud og erstatter med et t-stykke som fx dette: http://www.lavprisvvs.dk/shop/ventilations-t-roer-100-216893p.html?
4: Loftet i garagen er et såkaldt brandloft (af tykke gipsplader), og jeg mener at have læst, at man kan få ventiler der overholder den slags brandkrav. Er det rigtigt? Hvilke?
5: Jeg mener 3773 tidligere har harcelleret over billige ventiler. Disse ligner til forveksling mine: http://www.lavprisvvs.dk/shop/indblaesningsventil-100-217076p.html . Er der ræson i at udskifte dem? Og i så fald til hvad?
6: Bør man have en specialist til at indstille det hele bagefter? I så fald, hvem (på Sjælland?)

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-15 20:51

>Jeg er ikke umiddelbart lun på at bryde væggen til varmepumper og andet.

Hvorfor ikke, selv har vi en varmepumpe til under 15.000 kr. med en energifaktor på over 5.

Der er jo kun tale om en ydre del med ventilator og ekspansion,
og en indre med varmegivende kompression, kun med en enkelt lille hul i muren derimellem.

Mon ikke udbygningen af dit eksisterende Nilan anlæg, som jeg ikke kender, vil overstige dette?
Og får du så en tilsvarende energi besparelse, næppe??

Kommentar
Fra : elendil

Dato : 21-11-15 22:06

Det er ikke så meget et spørgsmål om pris, som om udseende. Målet er heller ikke at holde garagen varm om vinteren, blot at holde den frostfri, og at skabe lidt luftcirkulation.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-11-15 03:17

Da vi tilbage til omkring 1999 fik install. vores første vent-anlæg var det meningen, at vi skulle have en kanal ud til garagen. Vi glemte det i forb. med install. Det ville have været nemt.

Efterfølgende satte jeg listeloft op med isolering. Sidste år skiftede vi det gamle anlæg ud go fik i stedet install. et Nilan. Det ville IKKE have været et problem for anlæget, at der kom en ekstra udblæsning på, men jeg ville være nød til, at nedtage og opsætte listeloftet igen, og det valgte jeg ikke at gøre. Ærgeligt, at jeg ikke fik det gjort i 1999.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 40 point
Dato : 22-11-15 12:51

1: Er det overhovedet en god ide og er anlægget kraftigt nok? NEJ & NEJ
2: Er der nogen pointe i også at lave en udsugningskanal (der evt. kan lukkes)? NEJ. Garagen skal ren brandmæssigt være adskilt fra huset. At svække integriteterne der er dels farligt og forbudt..
3: Gøres der noget særligt ud af at sikre et godt flow, eller skærer man blot et udsnit af et rør ud og erstatter med et t-stykke som fx dette: http://www.lavprisvvs.dk/shop/ventilations-t-roer-100-216893p.html?
4: Loftet i garagen er et såkaldt brandloft (af tykke gipsplader), og jeg mener at have læst, at man kan få ventiler der overholder den slags brandkrav. Er det rigtigt? Hvilke? NEJ, IKKE NOGET DER ER LOVLIGT IDAG!
5: Jeg mener 3773 tidligere har harcelleret over billige ventiler. Disse ligner til forveksling mine: http://www.lavprisvvs.dk/shop/indblaesningsventil-100-217076p.html . Er der ræson i at udskifte dem? Og i så fald til hvad?
6: Bør man have en specialist til at indstille det hele bagefter? I så fald, hvem (på Sjælland?) SOM UDGANGSPUNKT ALTID KLOGT. I SÆRDELESHED NILAN ANLÆGGENE EFTERLADES OFTEST INDSTILLET FULDKOMMEN GAK. KENDER IKKE NOGEN PÅ SJÆLLAND DER INDREGULERER ORDENTLIGT

Skal du bruge lidt grundvarme i garagen, installerer du i stedet en af de bedre luft/luft varmepumper - en der har den lovbefalede grundvarmefunktion 8-10°. Samsung kunne være et godt valg, eller Mitsubishi´s meget fine KIRIGAMINE model. Bare den lille model i begge fabrikater. Du flytter alligevel ingen varme der batter noget med luften i et ø100 rør.

Godkendelse af svar
Fra : elendil

Dato : 22-11-15 15:04

Pis, 3773. Jeg mener: tak for svar. Til jer alle. :)

Jeg tænkte godt det ikke var en perfekt løsning. Ærgerligt, at jeg ikke fik lagt gulvvarme (omend det også er ulovligt).

Det lyder som om en varmepumpe er svaret, selvom jeg synes en sådan er noget af en øjebæ, og jeg ville ikke forvente at have behov mere end et par måneder om året. Jeg er ikke umiddelbart solgt på ideen, men jeg begynder at løbe tør for alternativer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-15 15:13

Fidusen er at lave gulvvarmen, men ikke tilkoble den før huset er godkendt og energimærket. Så havde den ged været barberet. Det havde heller ikke spoleret den brandmæssige opdeling af huset. Kloge personer vil så pege på brandspjæld. Men nej, det der i dag er lovligt koster mere end en komplet monteret luft/luft varmepumpe, og løsningen vil stadig være noget juks. Køb en god luft luft'er og få et fint afdækningshus til den. Så er du kørende (uden at lave noget himmelråbende grimt). Find inspiration på www.kinnan.dk

Kommentar
Fra : elendil

Dato : 22-11-15 16:54

Ja, jeg ved det godt. Håndværkerne var lidt for kvikke til at få støbt gulvet, desværre. Arealet uden for garagen bruges meget (gangareal og terasse), så en varmepumpe vil altid skæmme, afdækning eller ej, for ikke at nævne udseendet indenfor. Jeg er sikkert bare sart. Som sagt har jeg ikke andre gode ideer tilbage, andet end at tænde for et varmelegeme med en blæser engang imellem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-15 18:38

Et lidt bedre råd end en varmeblæser er at kigge forbi Brugsen og så købe dig en af de gode affugtere (Woods). Den afleverer mere varme end den forbruger strøm - qva udkondenseringen af fri vand. Så sænk luftfugtigheden og få lidt mere opvarmning end du forbruger strøm. Ikke så fantastisk som en varmepumpe, men afgjort bedre end hvis du bruger en elblæser!

Kommentar
Fra : elendil

Dato : 23-11-15 20:03

Det var en god pointe. Tak for råd og vejledning.