/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
flitsbue
Fra : sigfrid
Vist : 927 gange
200 point
Dato : 17-11-15 11:06

Hvor kan man finde træ til flitsbuer eller købe, skal nok være slån eller eg.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-11-15 12:21

Byggemarked eller hobby butik - husk at det er ulovligt at rende rundt med en flitsbue

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-11-15 12:45

Citat
husk at det er ulovligt at rende rundt med en flitsbue
Både ja og nej.

Flits = Pil, altså bue af piletræ. https://da.wikipedia.org/wiki/Diskussion%3AFlitsbue

Da jeg var knægt, var en god hasselgren af passende tykkelse ideel til "flitsbue"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-11-15 13:28

Citat
Både ja og nej.

Tror det afhænger af den Politi mand der skal ? skrive dig/ samt hvor professionel buen er lavet - nogle skal skrive for alt, mens andre giver en ´venlig´ advarsel.

I gamle dage brugte vi lange lister af træ (kan ikke huske træ-arten) og listerne blev bundet sammen med reb, så de lignede en gammel bil fjeder - og de kunne skyde langt.

http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-parabolske-620p.html

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 17-11-15 13:29

Hassel er godt til små drenge, men ask er bedre.

Her i efteråret lavede jeg en bue til vort barnebarn på 7 år,
jeg savede, måske lidt ulovligt, en gren af et asketræ inde i en skov,
og tilpassede tykkelsen i begge ender til det drengen kan klare,
altså lidt mere af i den tykke ende end i den tynde.

Som pile brugte vi derhjemme tagrør, men det havde jeg ikke,
så jeg brugte en tynd bambus blomsterpind,
på den forreste tunge end satte jeg murpløk med et tungt søm indeni.

Jeg lavede også en målskive, men det gad han ikke,
men han var meget stolt da han kunne skyde pilen over vort hus.

Selvfølgelig kan man købe færdige buer, men det er jo glæden ved at lave dem selv
sammen med børnebørnene, der tæller; vi lavede i øvrigt også drager...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-11-15 13:46

Citat
Tror det afhænger af den Politi mand der skal ? skrive dig/ samt hvor professionel buen er lavet - nogle skal skrive for alt, mens andre giver en ´venlig´ advarsel.
Nej.... Sjovt nok, flitsbuer er ikke ind under våbenloven og er derved ikke forbudte.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-11-15 15:47

Kontakt det lokale savværk!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-15 16:53

Det ved du så vist ikke så meget om katekismus?
Man saver ikke buer ud, man tilpasser træ/grene i det rigtige materiale.

Noget af det sværeste er, at når man strammer snoren har den sin højeste spænding,
og når man så slipper den, er den nærmest slap.

Det skal være lige omvendt, kraften på pilen skal øges indtil man slipper den.

Nogen af de første der opnåede det, var perserne, hvis buer bøjede bagud i begge ender,
der er senere lavet flere doktor afhandlinger om hvordan og hvorfor,
men indtil nu har ingen kunnet overgå de gamle persere,
dengang vi stadig her i norden brugte vikinge sten.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-11-15 17:13

Citat
Sjovt nok, flitsbuer er ikke ind under våbenloven

Det skal man sikkert ikke råbe for højt med i visse kredse..
Den er da farligere en visse andre typer våben der er forbudte - men ´buen´ er sikkert sværere at skjule på et diskotet.

http://bueskydningdanmark.dk/docs/lovudvalg/En%20bue%20er%20ikke%20et%20vaaben.pdf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-15 17:19

Buen er jo et høvisk våben, tænk på Robin Hood og Wilhelm Tell.

Meget værre er jo slangebøssen, den kan man fint have med sig med alskens grimme skyts.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-11-15 17:39

Citat
Kontakt det lokale savværk!

God ide, trods en bemærkning om at træ´et ikke skal saves, men tilpasses.
Citat
Man saver ikke buer ud, man tilpasser træ/grene i det rigtige materiale.

Dog tror jeg det bliver en dyr omgang, at få savværket til at save i mål for et par pinde eller 3.
Men hvis man tager ungerne med (gerne tudende) og et par øl - kunne det være man fik det gratis efter middags pausen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-11-15 17:43

Citat
Meget værre er jo slangebøssen,

Eller en stor møtrik i en snor.

Men hvad er en en slangebøsse egentlig (ved det godt) - dem jeg brugte var med et elastik over 2 fingre og en papir fidus som kugle - men dem kunne lærerne altså ikke lide, mærkeligt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-11-15 18:32

Nu bor jeg jo tilfældigvis i en skov med et savværk tilknyttet, så lidt forstand har jeg da på det!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-15 18:49

Ja katekismus,
spørg du bare dit lokale savværk om,
hvordan spændingen i buestrengen øges, når buen aflastes?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-15 20:48

Egnede træsorter

Takstræ er særdeles velegnet til langbuer. Årsagen er de to dele i træet. Splintveddet (den yderst del af træet) er godt til at strække sig, mens kernetræet er stærkt og kan komprimeres uden at tage form. Særligt iberisk og Italiensk taks regnes for godt buetræ, idet vækstbetingelserne i Sydeuropa gør at træet vokser langsomt, hvilket giver en stærk bue.

Andre træsorter

En lang række andre træsorter kan bruges. Særligt ask, elm og hickory er egnede. Hassel, bøg og røn kan ligeledes bruges. Det vigtigste er at træet man bruger er nogenlunde lige og uden for mange knaster. Laminatbuer, altså buer, der består af to forskellige slags træ, kendes helt tilbage fra middelalderen. Særlig kombinationen af ask og elm er repræsenteret. I moderne tid er mange langbuer lavet som laminatbuer, da man på den måde kan optimere buen evne til at strække sig med forskellige træsorter.

Lånt ved Wikipedia

Ordet flitsbue dækker over ambrøst eller en "legetøjs-bue". Langbue giver de bedste og mest uddybende resultater

Se https://da.wikipedia.org/wiki/Langbue

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-15 21:51

Tax er det bedste, det vidste jeg ikke og det havde vi ikke hjemme på gården i Skals,
men både pil, hassel og ask havde vi:

https://da.wikipedia.org/wiki/Bue_(v%C3%A5ben)

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-11-15 15:19

Citat
Buen er jo et høvisk våben, tænk på Robin Hood og Wilhelm Tell.
Brugte Willhelm Tell bue..?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-15 18:27
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-11-15 18:40

Svend dog! ...................Jeg bliver desværre nødt til at oplyse dig om, at våbnet den go'e Tell brugte IKKE var en bue, men en Armbrøst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-15 19:13

Undskyld, jeg huskede kun det med de to pile.

http://historienet.dk/kultur/kulturpersonligheder/hvem-var-wilhelm-tell

Og så er en armbryst vel også en slags bue, bare sat på en stang med en spænde mekanisme?

Men en bue er et høvisk våben med human muskelkraft , det er en armbryst ikke.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-11-15 20:13

Ikke armbryst - men armbrøst

Armbrøsten er i forhold til buen meget mere kraftfuld, præcis og nemmere at anvende. Den yder så stor en kraft, at den kan gå gennem rustninger, og gør at man havde nemmere ved at dræbe i krige. Det kræver nærmest ikke noget træning for at kunne skyde, sigte og lade den.....Det svære var, at ramme plet - ligesom med en riffel.
I middelalderens krige kunne enhver bruge armbrøsten, hvilket gjorde at man ikke skulle bruge mange år på at oplære bueskytter.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 20-11-15 10:52

Tak for svaret svendgiversen.
Jeg prøver med en aske pind, og ellers tak for alle svar.Det er rigtigt hvad Kaptajnen skriver bue og pil er ikke omfattet af våben loven, men armbrøst og slangbøsse er.
V.H. Sigfrid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-15 11:12

Selv tak

Bueskydning er en fin sport, ikke armbrøst, der jo så blev afløs af skydevåben med krudt.