/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hjælp til brugt spejlrefleks
Fra : hojriiskim
Vist : 572 gange
80 point
Dato : 10-11-15 19:30

Hej.

Overvejer at forsøge mig med digital spejlrefleks. Kan godt lide at "lege" med indstillinger og tage sjove billeder og kunne godt tænke mig at prøve af om spejlrefleks er noget for mig.
Har luret på et brugt kamera til et begrænset budget. Så kan jeg jo altid opgradere hvis jeg bliver grebet af det.

Har kig på et Olympus e-520. Har set to forskellige brugte:

1: Har taget ca 1000 billeder. Med 14-42mm og 40-150mm objektiver. Pris ca. 1500.
2: har taget ca 10000 billeder. Med de samme objektiver samt et på 70-300mm. Pris ca. 2000.

Mine spørgsmål er nu:
hvor stor betydning har antal billeder det har taget?
Er det ekstra objektiv værd at tage med eller noget man sjældent vil få brug for? Er klar over det er afhængig af hvad man bruger det til, men har ikke den store fornemmelse af hvornår det store objektiv er nødvendigt i forhold til 150mm.
Hvilker sæt ville du vælge og hvorfor?

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 90 point
Dato : 10-11-15 19:54

Hej - jeg er den heldige indehaver at alt det isenkram du nævner. Jeg er super glad for mit kamera, men det tog lidt tid for mig at lære de mange indstillinger, hvoraf jeg kun har brug for halvdelen.
Udover de nævnte objektiver har jeg også tilkøbt et makro objektiv. 70-300 mm objektivet er en telelinse, hvormed jeg fotograferer fugle og andet, der ellers ville løbe skrigende bort. Dette objektiv har jeg givet over 3.000 kr. for for 4-5 år siden - eller var det 5-6 år?.
Jeg fotograferer rigtig meget natur og en hel del stilbilleder.
Det er da komplet ligemeget, hvor mange billeder det har taget, det er jo ikke som med en bil, der har kørt x antal km. Jeg er nok oppe på 5000 billeder og billederne er lige gode for det. Jeg har dog også et par andre kameraer.
Canon Powershot GX I, som er et semiprofi kompaktkamera, hvortil man også kan vi andre objektiver. Desuden et Canon Powershot G 7, som jeg kender som min egen bukselomme.-
Jeg bruger Olympus kameraet når jeg skal blære mig, og mest når jeg laver stilbilleder med stativ.
Det er et godt køb. Jeg ville ikke sælge mit til den pris. Spørg endelig ind til det, du gerne vil vide.
Ingelein

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-11-15 19:55

Normalt har antal af billeder ikke så stor betydning, men selvfølgelig bliver mekaniske ting slidt med tiden.

Om du vil købe med det ekstra objektiv, hænger sammen med om du ønsker at tage billeder i naturen og komme lidt tættere på.

Men uanset hvilket tilbud du vælger bør du helst afprøve kameraet ved køb, ude hos sælger. Så kan vedkommende vise dig de vigtigste funktioner/indstillinger.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-15 20:03

Hvis du vil se en informativ side af mand, Bent Nielsen, Korsør, så klik her
http://www.pensionistedb.dk/lidt-mere-om-mig-selv.html
Han har haft et E-520 kamera i mange år og jeg kan se at han stadigvæk har det. I hans galleri er der rigtig mange forrygende flotte billeder.
Jeg vil vædde med at du slet ikke kan lade være med at købe kameraet.
Der er også en hel del praktiske oplysninger på den hjemmeside
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-15 20:12

IBM760.
Fint nok at have kameraet i hånden og sørge for at få manualen på 147 sider med også. Jeg har senest ledt efter manualen på dansk, fordi jeg ville lægge den på min iPad, men den findes ikke på dansk. Mærkværdigvis har jeg dog på et eller andet tidspunkt kopieret den på¨A 4 sider. Muligvis fra DVD'en, som følger med ved købet.Heldigvis kan jeg også klare både tysk og engelsk. Tror måske at den findes på norsk. Men der er rigtig, rigtig mange indstillinger og begreber, som man kun kan finde ud af via manualen.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-15 21:27

Ak ja, min bror og min nærmeste ven slæber også stadig rundt med tunge spejlrefleks kameraer.

Selv har jeg, som ovenfor også nævnt, et kompromis kamera, et Canon PowerShot S3IS,
som vi heller ikke mere bruger, det kan du købe billigt hos os, hvis du selv henter det.

Nu bruger vi kun vort lille gyldne kompakt Kamera, et Canon IXUS 310 HS og det sælger vi ikke,
det tager næsten lige så gode billeder som de andre, større, dyrere og tungere kameraer,
og så er det let at betjene og have med i lommen på ferier,
og det er let at overføre fotos til familie og venner via nettet,
som så kan ses på eksempelvis PC eller ipad.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-15 22:06

Jamen Svendgiversen, der er jo forskel på om man vil "knipse" billeder eller fotografere billeder.
Jeg har faktisk også et Ixus, som jeg glemte at nævne i farten. Det tager faktisk fine billeder, så længe de ikke skal forstørres ret meget (A3, plakat osv.)
Hvert apparat til sin ting.
Hvis jeg kun skulle bruge mine fotos til blogbilleder, kunne jeg sagtens nøjes med Ixus, fordi billederne til blogge skal være små. Jeg fotograferer dog mange andre ting som kræver bedre udstyr, og især mulighed for at tage billeder i RAW format. De er ikke komprimerede og er virkelig "rå", så man kan bearbejde dem lige så tosset man har lyst til.
Men du har da ret i at jeg ofte er for doven til at slæbe det tunge grej med mig.
Mine blogbilleder er taget med Canon Powershot GX I på det seneste.
http:// strikingeshave.blogspot.dk
(Gad vide, om nogle personer her på kandu nu vil kalde mig havebloggen i stedet for strikkebloggen ). Det ville jeg tage mig frygtelig nært
Ingelein

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-11-15 22:57

HEJ
HVAD NU HVIS DET BRUGTE KAMERA HAR VÆRET MED I RÅBJERG MILE, ELLER
VED STRANDEN, SÅ DER ER KOMMET SAND I DET.

DET ER VOVET AT KØBE BRUGT KAMERA.

MANGE TING KAN MED FORDEL KØBES BRUGT, MEN MED ET KAMERA ER DET LIDT VOVET,
HVIS IKKE DU KENDER SÆLGER.

NYE ER IKKE RET DYRE I DAG, OG SÅ VED DU HVAD DU FÅR.

HELD OG LYKKE MED DET
MVH AG112

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-15 23:16

Det er ikke helt rigtigt. F. eks. koster mit Canon GX omkring 5-6000 kr.
Det er underordnet, hvor mange billeder der er taget med kameraet, men det er selvfølgelig vigtigt at vide hvordan det er behandlet og fungerer.
Måske kan det købes med returret.
Olympus kameraet har en hel speciel "Støvvækvifter", som aktiveres hver gang man tænder kameraet, men sand i objektivet er mindre heldigt. Så skal vedkommende da have skiftet objektiv et sted, hvor det støver eller blæser med sand.
Et nyt kamera af den standard og med de nævnte objektiver er ikke billig fra ny.
Som regel vil de der sælger brugte SLR kameraer skifte til nyt, eller også har de haft svært ved at betjene kameraet rigtigt.
Jeg opgav også efter 14 dage, hvor jeg havde stillet grundigt rundt på alt der kunne stilles på.
Så købte jeg en bog - specielt skrevet til E-520 (på tysk), satte indstillingerne tilbage til fabrikstilstand og kæmpede mig igennem manual og indstillinger.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-15 10:18

Det er 4 år siden OLYMPUS stoppede med at lave SLR kameraer. Spørg hos OLYMPUS hvordan det er med evt. Rep. Tror nu ikke at det er et problem.
Ingelein

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 11-11-15 18:24

Valget faldt på sættet med det store objektiv. Så sætter vi det til salg hvis det viser sig vi ikke får brug for så meget zoom.
Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 11-11-15 18:24

Tak for svaret ingelein.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-15 18:45

Til lykke.
Olympus er et fint valg, især til den pris. Jeg kom af med 3.600 for kamerahuset og de to kit objektiver + 2.899 for teleobjektivet, da jeg købte det fra nyt i 2010. (Vefa foto, Vejle).
Det er nu ikke kun til fuglefotos jeg bruger det,men også når jeg følger kapsejladsen Fyn rundt fra Galsklint. Ofte har vi slet ikke kikkerten med, fordi teleobjektivet er ok at bruge som kikkert i nogle situationer. Behold det endeligt!
XD kortet har jeg brugt som reservekort - når der pludselig ikke var mere hukommelse tilbage på det andet kort. I dag er det dog ikke noget problem, fordi kort med mange GB er så billige.
Ingelein