/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
opgradering til win 10 ?
Fra : ara
Vist : 573 gange
50 point
Dato : 09-11-15 17:16

Hej.

Hvis man nu vælger at opgradere til win 10, hvad gør man så i det tilfælde hvis man på et tidspunkt vil formaterer sin pc.

Skal man så ud og købe en dvd med win 10, eller er der en smart måde at gøre det på?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-11-15 18:20

Opgradere med Ren Installation og lave Genskabs/Sikkerheds kopi disk efter Win10 installationen

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-11-15 18:21

Eller gør som os andre la være med at vælge Win10

Kommentar
Fra : ara

Dato : 09-11-15 18:33

Hvis jeg vælger en "REN" installation sletter den vel alt det jeg har liggende nu på pc'en?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-15 02:18

Citat
Hvis jeg vælger en "REN" installation sletter den vel alt det jeg har liggende nu på pc'en?
ja den sletter alt det du har på C drevet, så tage en backup af dine dokumenter, billeder, musik med mere inden installering hvis du vælger den metode, programmer skal også installeres ingen.
Når du har opgraderet så lav en fuldstændig backup af hele C drevet, en såkaldt image og gem på ekstern harddisk, brug et anerkendt program som kan oprette en start CD til denne backup
Start CDen bruger du til at starte computeren efter en formatering så du kan køre backup fra ekstern harddisk tilbage på computeren
Windows har en sådan backup funktion indbygget men der er vist ingen Kandu brugeren som bruger den så du er helt på egen hånd hvis du vælger at lade Windows lave din backup og start CD

Kommentar
Fra : ara

Dato : 10-11-15 18:13

To ting.

1. Hvordan får jeg denne dvd så jeg har en kopi af win 10?

2. Hvilket program er godt at bruge til at en backup af mit C drev efter jeg har lagt win 10 og alle programmerne ind?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-11-15 01:10

Citat
1. Hvordan får jeg denne dvd så jeg har en kopi af win 10?
Windows 10 med programmer kan ikke være på en DVD, brug en ekstern harddisk eller en rimelig stor usb memory drev
Citat
2. Hvilket program er godt at bruge til at en backup af mit C drev efter jeg har lagt win 10 og alle programmerne ind?
det program du vælger kan oprette en CD som du bruger til at starte computeren med så du kan hente din backup, valg af program vil jeg lade andre hjælpe dig med, jeg har ingen erfaring og de programmer jeg har forsøgt er mislykket.
Jeg har en backup og start CD oprettet med Windows indbyggede program men jeg ved ikke om det vil virke den dag jeg måske for brug for det, jeg har forsøgt at starte computeren og set på min backup på min eksterne harddisk men har ikke prøvet at rulle backupen ind på computeren

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 14-11-15 11:37
Kommentar
Fra : ara

Dato : 19-11-15 16:16

Er ikke helt med endnu.

Jeg er nået dertil hvor jeg skal have et program der kan lave en start cd, hvis jeg en dag skulle vælge at formaterer pc'en.

Men de programmer "JegErHer" linker til fatter jeg ikke meget af

Findes der ikke et program på Dansk ?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 22-11-15 15:37
Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 50 point
Dato : 22-11-15 15:50

1. Du henter download værktøj via ovenstående link (det er på engelsk, men er nemt), hvis din windows er 64bit downloader du 64 bit versionen, ellers 32 bit. ved du ikke hvad du kører så prøv 64 bit først.

2. Kør filen

3. vælg "Create installation media for another pc" (Opret installations medie til en anden pc), ja det er ikke til en anden pc, men det er lige meget.

4. udfor "Language" vælger du "dansk"

5. udfor "Edition" vælger du "Windows 10 Home" eller "Windows 10 Pro" alt efter om du pt har Home elller Pro Windows

6. udfor "Architecture" vælger du 32 eller 64 ligesom den version af værktøjet

7. Tryk "Next"

8. vælg nu "ISO File"

9. Tryk "Next"

10. Vælg og skriv hvor (et sted på din harddisk) & hvad DVD ISO filen skal hedde

11. tryk "Save"

nu henter den DVD ISO filen som du kan brænde til en DVD, og bruge som installations DVD

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 23-11-15 21:04

Tak for et super svar JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 24-11-15 17:46

Du er velkommen.

vedr. Backup efter installation og evt. med programmer, holder Mig-Selv meget af http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

Personligt har jeg købt Acronis True Image http://www.acronis.com/en-eu/personal/