/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Trådalger
Fra : hanegal
Vist : 830 gange
20 point
Dato : 22-06-03 12:05

Hej derude.

Er der nogen der ved hvordan man kommer trådalger til livs.
Gi' mig et praj.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-06-03 12:20

Du skal bruge et middel, som hedder ALGE WIZARD:
http://www.danmark-info.dk/html/alger.asp

Kommentar
Fra : 987654

Dato : 22-06-03 12:51

Hej , hvis du ikke er til det med at hælde alt muligt i vandet, så er der et altarnativ, ferskvands rejer, de kommer fra østen, vist nok thailand, det eneste minus er at de også æder fint løvede planter. dvs. at du kun kan have planter med krafitige blade. Men de er meget effiktive, de kan gå sammen med de fleste fisk.

Accepteret svar
Fra : chewie82

Modtaget 20 point
Dato : 24-06-03 13:43

Rengør sten og planter grundigt. Skift halvdelen af vandet. Alger lever af næringsstofferne i vandet, så nedsæt mængden af foder og hold akvariet rent (slamsug!) Sidst men ikke mindst, lad lyset være slukket i nogle dage og nedsæt herefter den daglige lysmængde til f.eks. 5-6 timer om dagen.

Så får trådalgerne kamp til stregen.

Kommentar
Fra : cborch

Dato : 11-07-03 13:58

Crossocheilous siamensis er en glimrende trådalge-æder.

Kommentar
Fra : clo5

Dato : 16-07-03 15:48

Der er en artikel her om algeuddryddelse gennem maksimering af plantevæksten. Lidt krævende måske, men giver i hvert fald en glimrende plantevækst i tilgift:
http://www.akvariet.dk/algekontrol.php

Kommentar
Fra : jmc111

Dato : 22-07-03 09:52

Køb nogle Platy'er de æder alle tråd-alger i løbet af en uges tid, køb derefter nogle flere hurtigtvoksene planter, det hjælper. Pas på med at variere for meget perioder med lys, det kan give brun-alger!!!!!

Kommentar
Fra : Skumflodhesten

Dato : 15-09-03 21:19

har samme problem med disse alger men mine Platy'er vil ikke æde mine trådalgerne.. Skal jeg sulte mine fisk(5 mickey mouse Platy, 5 Tiger Barber, 1 frø og 2 sugemaller) for at "tvinge" dem til at spise algerne? Er der nogen der ved hvor man kan købe de omtalte rejer i århus området?

Godkendelse af svar
Fra : hanegal

Dato : 13-11-03 21:46

Tak for svaret chewie82.

Det virker umidelbart som en løsning