/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Service priser ved fyr med naturgas
Fra : svendgiversen
Vist : 678 gange
170 point
Dato : 01-11-15 14:00

Vi har et Vaillant naturgas fyr, der lige er stået af og jeg får skylden.

Tidligere havde min ret nye kone en service aftale, der her i år blev overtaget af Gastech Energi.
Med flere tilbud om regelmæssig service, til priser jeg fandt alt for høje.

Så jeg rådede hende til i stedet at få service efter behov, og det har vi nu glemt i næsten 3 år.

Heldigvis har vi varmepumpe i stuen, men ikke varme i de andre rum, og ikke varmt vand.
Vor lokale VVS mand kommer i morgen...

Men hvad siger I til disse priser fra Gastech Energi:

1 årig Gastech Tryghed: 1970 kr. årligt
2 årig Gastech Tryghed: 1390 kr. årligt

2 årig Gastech Tryghed incl. reservedele : 2135 kr. årligt

Er der nogen der har lignende aftaler?
Er det ikke alt for dyrt, det tager jo kun et par minutter at fylde nyt vand på??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 14:48

Citat
Er det ikke alt for dyrt, det tager jo kun et par minutter at fylde nyt vand på??

Og det skal der så ikke denne gang? eller..

Jeg havde engang Service på mit oliefyr og mener jeg dengang gav omkring 1500.- inclusiv reservedele - og som priserne er steget siden, syntes jeg dine eksempler lyder rimeligt.

Men selvfølgelig er det dyrt, hvis der ikke sker diverse uheld hen af vejen - men dejligt at kunne ringe og så kommer der gratis service.

Ligesom med bil og vejhjælp.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-11-15 15:08

Citat
Så jeg rådede hende til i stedet at få service efter behov, og det har vi nu glemt i næsten 3 år.

Så har i jo sparet ca. kr. 6000,- op til reparationen, men så er det lige og det så har brugt mere gas ved ikke at være finjusteret så varmeforbruget er blevet dyre?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-11-15 15:36

#875#

Citat
Vor lokale VVS mand kommer i morgen...

Men hvad siger I til disse priser fra Gastech Energi:

1 årig Gastech Tryghed: 1970 kr. årligt
2 årig Gastech Tryghed: 1390 kr. årligt

2 årig Gastech Tryghed incl. reservedele : 2135 kr. årligt

Hvad koster det så at få den lokale VVS-mand på besøg i morgen? Det vil jo vise sig.

Citat
Er det ikke alt for dyrt, det tager jo kun et par minutter at fylde nyt vand på??

Hvis det kun drejer sig om et par minutter at fylde vand på, så fyld dog vand på !!!!! Men der er måske mere i vejen. Priserne ligger på gennemsnittet.

Det er fordi du er nærig, men hvorfor er du det? Er det ikke din samleverske der betaler?

Citat
Vi har et Vaillant naturgas fyr, der lige er stået af og jeg får skylden.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 170 point
Dato : 01-11-15 15:44

Vi har haft et Vaillant anlæg siden 1994. Uden service aftale. Sådan som vores har kørt, mener jeg det er spild af penge. Meget driftsikker. Det har hændt, to til tre gange, den er gået istå. Men så slår jeg bare strømmen fra, og trykker det ind igen. Så starter og kører den igen. (En lille periodisk fejl). Har fået skiftet brænder enkelte gange, ved vores lokale VVS`er. Så kører det bare derudaf.

For et par år siden, begyndte varmvandsbeholderen at dryppe. Typen er nu udgået. Men skit, den har tætnet sig selv. Nok fordi vi har meget kalkholdig vand.

Hvad angår evt. merforbrug, på et ældre anlæg: Jeg laver stram statestik. Aflæser hver den 1. Har gjort det siden 1994. Og kan stadigvæk ikke konstatere en merforbrug, udover vejlig, mdr. for mdr.
Så det berettiger ikke et nyt anlæg endnu.

Jeg mener så også, at Vaillant er et rigtig godt fabrikat. Var en slags Pionerer (som os Svend). på området.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-15 15:58

Tak mor, for en god saglig vejledning til mit ret svære tekniske spørgsmål.

>Og man bidrager, når man forsøger at svare på spørgsmål,
hvor andre kandu brugere er i tvivl,
ikke når man kun kritiserer og nedgør andres spørgsmål.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 17:06

Uden for emne..
Så lige at dit Tip er blevet vist:
Citat
Vist : 1087 gange

Det må da vist være rekord indtil videre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-15 17:25

Jeg venter med at lukke spørgsmålet, indtil vor lokale VVS mand har været her,

det er nu mig der betaler for opvarmning, og den er faldet efter at vi har fået varmepumpe,
min kone, der ejer huset, betaler de andre faste udgifter på huset, herunder El,
der også er faldet drastisk, siden vi har fået solceller.

Bedste relevante indlæg hidtil:

>Vi har haft et Vaillant anlæg siden 1994. Uden service aftale. Sådan som vores har kørt, mener jeg det er spild af penge. Meget driftsikker...

Undlad venligst at komme med kommentarer, der ikke vedrører,
om det for dyrt at have fast service, eksempelvis fra Gastech Energi.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-11-15 21:17

Sjovt nok tjekkede jeg forleden, DONG gav mig et tilbud på service, de har tre modeller:

Kontrol hvert år, hvert andet eller hver tredje år.

+ gratis tilkald ved svigt

+ gratis reservedele ved reparation!

Dongs tilbud på de to første modeller, var en pæn slat dyrere end den aftale jeg har med min VVS'er!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-15 21:49

Og jeg tror også vor lokale VVS mand kan gøre det billigere,
men det får vi at vide i morgen...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-11-15 10:44

I 1996 fik vi install. et Bosch gasfyr. jeg tror vi gav 8-900 kr. årligt for serviceaftale hos HMN naturgas. Vi blev i øvrigt aldrig helt tilfreds med fyret. Vi fik skiftet eksp-beholderen, og ellers ingen driftsforstyrelser.

Så i okt 13 fik vi et nyt Vaillant gasfyr indtall. Hvis det får servece efter 2. år, yder de 3 års garanti. Jeg har derfor lige lavet en ny serviceaftale med HMN til knap 1200 kr. årligt. Man skal jo blot opleve stilstand i fyret én gang i frostvejr, så er det tjent hjem.

jeg ser sådan på det, at vedligeholdelse er en god ting - og sikkerheden. Det er jo en slags forsikring - frivillig eller lovbefalet.

Godt for svendgiversen at han har sparet 25.000 kr. - så har han næsten til et nyt gasfyr igen - hvis han da ikke har brugt alle pengene til "tant & fjas"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-15 11:08

Vor lokale VVS mand har nu været her, og der manglede kun vand, så nu kører det igen.

Han var her under en halv time og sender en regning, og det kan jo så næppe nå op på
priserne fra Gastech Energi, men desværre har han ikke kapacitet til selv at yde service,
og vi får fjernvarme her i byen, så der ikke gasfyr nok til at han kan ansætte dertil uddannet.

Så han anbefalede enkeltstående eftersyn fra Gastech Energi til 1525 kr. pr gang, hver andet år.

Altså alka, noget dyrere end det du har hos HMN, som jeg ikke ved kommer her i området?
Og jeg har da vist ikke sparet hele 25.000 kr., nærmere de 6.000 som Hejdu anfører.

Jeg vil forelægge forslagene for chefen, når hun kommer hjem i aften...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-11-15 11:57

Citat
Vor lokale VVS mand har nu været her, og der manglede kun vand, så nu kører det igen.

Altså, svendgiversen. Tillad mig et lille diskret smil. Manglende vand ??? Det er jo et simpelt Gør det selv job. Ligger nålen i bund i manometret, (trykmåler) skal der vand på:

Den ene ende af slangen monteres på vandhanen, der åbnes for vandgennemløb. Hold slangen over dit hoved, til vandet kommer igennem, uden luftbobler. "Knæk" slangen, ude i enden. Monter den (fyldt med vand) på studsen til vandpåfyldning af anlægget. Den eneste fidus er, at der ikke kommer luft ind i anlægget, for så skal alle radiatorer udluftes.

Det kan en gammel afdanket murer finde ud af, så det burde en Ingeniør også kunne.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-15 12:43

Ja Mosebaek,

to undskyldninger, jeg kendte ikke det pågældende anlæg, der blev montereret før min tid,
og så har jeg ikke svendebrev, selv om jeg har mange breve, der står Svend på.

Men nu så jeg, hvordan han gjorde, ikke helt som du sagde,
faktisk monterede han slangen på tilgangen til fyret først.
Men han var bagefter oppe at udlufte de øverste radiatorer.

Så nu kan jeg nok selv fylde vand på næste gang,
først skal jeg lige have lavet en kort slange med omløbere i begge ender,
men det klarer jeg nok som gammel hydrauliker...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-11-15 13:09

Mosebaek jeg er enig med dig i dette

Citat
Manglende vand ??? Det er jo et simpelt Gør det selv job.

svendgiversen dette burde alle kunne finde ud af

Citat
Men han var bagefter oppe at udlufte de øverste radiatorer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-11-15 16:25

Min "udførlig brugsanvisning", var nu ment lidt som en joke. Da det er en meget simpel sag. Derimod holder jeg nallerne fra vores vaskemaskine og opvasker. Dem tør jeg ikke pille ved.
Citat
faktisk monterede han slangen på tilgangen til fyret først.

Øh...jeg tror der er nogle naturlove, han ikke kender.

Citat
Men han var bagefter oppe at udlufte de øverste radiatorer.

Måske var der luft i dem, i forvejen. Men ellers er det ikke normalt, at man lufter radiatorer, fordi man har suppleret med lidt vand til anlægget.

Iøvrigt forbavsende lidt vand der skal til, fra "nålen" ligger i bund, og til der er normal vandstand. Ca. 2-3 liter. Ialtfald på vores anlæg. Vores påfyldnings sted, ligger under radiatorernes højde. Er det omvendt, sker der vist noget andet med trykket. (ATM). Men det skal jeg ikke kloge i.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-15 13:18

HMN operer kun i Nordjylland og Nordøst Sjælland.

Vi leder nu efter alternative service muligheder her i Sønderjylland,
men, med mindre der dukker nogle billigere op,
må vi nok acceptere de 1525 kr. hver andet år.

Og så er der sket meget med gasfyr siden 90 erne,
ingen synlig nål mere, alt er nu elektronisk med kryptiske fejl koder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-15 09:21

Og så havde min kone slangen til vandpåfyldning liggende,
det havde hun bare ikke fortalt mig.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-11-15 09:52

... ja slanger i paradis

HMN opererer nu også længere syd på. Jeg bor lige nord for Århus.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-15 12:23

Tak for svaret Mosebaek.