/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
3 os på samme
Fra : ultra2
Vist : 585 gange
100 point
Dato : 30-10-15 18:24

kan man det min ven vil have win 10 win 7 win xp på samme kan man det og hvordan

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-15 18:49

Ja det kan man godt.
De bør ligge i rækkefølgen XP Win 7 - Win - 10
Det kan styres fra XP ved hjælp af en boot manager
eks. http://www.boot-us.com/
Som børlæses godt igennem

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-10-15 18:52

Ja det kan man godt.

Første metode, separate diske:
Start med en hdd hvor du installerer xp
skift disken ud med en ny disk hvor du installerer win
Skift til ny disk og installer win 10
sæt nu alle diskene i og brug din boot menu til at vælge hvilken disk du vil starte

Anden metode, kun en disk.
Start med at installer xp, husk at oprette 3 partitioner på disken.
Installer win 7 på anden partition, den laver en bootloader hvor du kan vælge hvad du vil starte.
Installer win 10 på tredie partition, den opdaterer bootloader

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 30-10-15 19:05

bliver de forkellige win ikke langsomme

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-10-15 19:08

Ja man kan. Jeg bruger boot manageren OSL2000 fra http://www.osloader.com . Jeg vil dor anbefale at du installere WIN7 og WIN10 uden den lille bootpartition på omkring 100 - 300 Mb. Den er kun nødvendig hvis du ønsker at kryptere eller komprimere C - drevet. Du skal blot på forhånd have partitioneret disken således at en sådan partition slet ikke kan oprettes.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-10-15 19:13

Citat
bliver de forkellige win ikke langsomme

Kan måske ske - da enkelte ´moderne´ systemer SØGER efter deres sepperate software og hvor det skal installeres = især hvis drev bogstaverne ikke stemmer overens med det som skal installeres?? og der er flere af slagsen - samt visse typer af opdateringer/ backup bliver lagt på det STØRSTE drev osv..
Og nu bliver jeg forvirret....

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-10-15 19:18

Nej styresystemerne bliver ikke langsomme! Med en bootmanager er kun eet styresystem startet op ad gangen. Det betyder at de øvrige slet ikke kører på nogen måde og tager slet ikke nogen resourcer på nogen måde (ud over diskplads naturligvis).

Noget sådant ville have været tilfældet hvis styresystemerne skulle køre paralelt som det for eksempel er muligt ved hjælp af vmware.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-10-15 19:25

@mig-selv
Dette kan man komme ud over hvis man i for eksempel OSL2000 (jeg kender ikke Boot Us) aktivere "Auto Hide" funktionen. Det betyder at alle primærpartitioner ud over den man booter på er skjult. Alle data vil dog kunne udveksles mellem styresystemerne via en ekstended partition som så kan bruges som en fælles datadrev.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 30-10-15 19:44

vores xp skive duer ikke
den er ikke frigivet til gratis brug eller

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-10-15 20:16

Så vidt jeg ved er der ingen Windows som er frigivet til gratis brug. Så du er nød til at have en produktnøgle til den. Har du ikke fået en sådan sammen med skiven?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 30-10-15 20:29

den ligger på skiven men vi kan ikke instalere fra den den stopper med blå skærm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-15 21:55

Jeg ved ikke hvad det er i forsøger.........................men XP skal bruge en nøgle.
Hvis i begynder at smide flere styresystemer ind uden at forberede det nøje - går det galt.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 30-10-15 22:21

vi har nøgler men mangler win xp pro 64 bit

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-15 22:35

Ja så har i et problem........................og der kan jeg ikke hjælpe.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 31-10-15 09:41

Normalt vil jeg sige det vil fungere bedre i Virtuelle maskiner.
Hvad er grunden til de 3 OS?

Jeg har op til 6 kørende på samme tid på min laptop men den er nu også ret kraftig og bygget til det

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 31-10-15 09:44

stationær 6 ram hd 1 tera amd atlon 3 ghz

Kommentar
Fra : peque

Dato : 31-10-15 09:48

I7 4710MQ 28GB RAM 1 500GB SSD plus 1TB SSD diske.

Men du hente et program aka https://www.virtualbox.org/ eller http://www.vmware.com/og køre denm virtuelle som selvstændige maskiner på dit netværk.

Men du skal bare huske at dine RAM bliver fordelt pr maskine.
Jeg tror faktisk jeg stadig har en XP liggende

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-10-15 09:59

Prøv at kopiere din Windows XP på en brændbar CD på en anden maskine. For når installationen stopper med blå skærm må det være fordi at din maskine ikke kan læse den. Men det behøver ikke nødvendigvis at betyde at en anden maskine med et andet CD-drev ikke kan.

Jeg har også flere styresystemer i virtuelle maskiner (vmware) plus et par stykker med bootmannager, og det går også alt sammen fint. Min maskine er med Corei7 2,8 GHz og 8 GB RAM

Når jeg bruger virtuel maskine bruger jeg altid vmware som er et købeprogram, for det er den jeg selv synes fungere bedst. Jeg har også prøvet Oracle VM VirtualBox som er gratis, men her går det hele alt alt for sløvt.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 31-10-15 10:02

Hej Søren.
Absolut enig omkring Virtuelle software Bruger selv VMware da det kjlart er det bedste
Men det er bare ikke lige sjovt at skulle betale for noget man slet ikke kender noget til.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 31-10-15 10:56

hvis jeg husker rigtig så har mocrosoft en virtuel software

vi har skrottet xp og vil kun køre win 7 og 10

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-15 11:47

Jeg har lige været inde og kigge på Microsoft.com. Jeg synes at det virker somom at deres form for virtuelle maskiner er noget som ligger i skyen. Bedøm selv:

https://azure.microsoft.com/da-dk/services/virtual-machines/

At du nu kun skal have to styresystemer installeret gør ikke den store forskel. Hvis du vælger løsningen med en bootmanager så vil jeg anbefale at du sørger for at der er afsat plads på harddisken til at du senere kan installere et tredje styresystem.

Med Microsoft multiboot system er det korrekt at styresystemerne skal ligge i en bestemt rækkefølge. Men med en bootmannager som for eksempel OSL2000 er rækkefølgen ligegyldig, blot man sørger for at aktivere autohide funktionen.

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 01-11-15 14:29

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.