/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Seniorer og dagpenge
Fra : LuffeA
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 24-10-15 11:20

Underligt at dagpengekommissionen anbefaler at seniorer skal have adgang adgang til dagpenge.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/haan-mod-seniorer-bliv-medlem-af-a-kasse-og-faa-0-kr-i-dagpenge/5793852

Hvorfor skal folk blive længere på arbejdsmarkedet udover pensionsalderen (stigende til 67 år) i en tid hvor en masse andre yngre falder ud af systemet, hvor det i dag er blevet umuligt at få førtidspension........kan folk bevæge sig lidt skal de have flexjob, og når de endelig er blevet tilkendt flexjob hænger de aldeles ikke på træerne....... hvor der er en masse indvandrere som er på bissen i årevis + alle asylansøgerne som kommunerne skal finde jobs til...........for ikke at tale om østeuropæere som ikke må holdes ude grundet EU.............samme EU betaler for at flytte danske arbejdspladser til Østeuropa.

"- Vi står i en situation, hvor vi om relativt få år kommer til at mangle arbejdskraft"

Så skulle de fandme lave et andet system end jobcentrene, deres metoder er totalt demoraliserende og knækker for mange mennesker i og med hovedparten af sagsbehandlerne har en højrøvet virkelighedsfjerne adfærd. Desuden vil de færreste virksomheder have noget med jobcentret at gøre da de regner ledige under det system som dovne, det eneste de bruger jobcentret til er at få gratis arbejdskraft hvor selv folk der passer til jobbet bliver hevet ud efter 13 uger, derefter tages der en ny ind

Vi seniorer +55 år ved også at er man først ude af arbejdsmarkedet står man allerbagerst i køen, den eneste måde man har et job til man ikke kan tygge smør er at have en stilling hvor chefen ikke vil skifte til en yngre model.

For de ledige +55 er det ydermere et rent helvede at være under jobcentret, det har jeg mærket fra jeg var 57, først 2 år som almindelig ledig hvor de tvang mig til 4 jobsøgningskurser, derefter 4 år som syg med diskusprolaps og gigt hvor de er ligeglade med at jeg har knoklet i 40 år. Når jeg har protesteret truer de blot med at smække kassen i, det sidste de har fundet på er at jeg skal i revalidering, nu som 63-årig .
Som min læge siger er de kun ude på at trække tiden ud.............i guder, jeg er sgu glad for at jeg kan få pension om 2 år, desuden har jeg en ret god formue som de ikke kan modregne

Så ud fra det som der står i artiklen at "- Hvis man reelt er gået på pension, så har man da ikke lyst til at stå til rådighed for aktivering og de rådighedsregler, der er i dagpengesystemet" vil jeg stærkt fraråde pensionister at underkaste sig, især når rædselsregimet i jobcentret står bag.

Jeg er klar over at det ikke er fedt at være pensionist, har ægtefællen en arbejdsindkomst gives kun grundbeløbet, men man må jo så skære hist og pist, det har tusinder af pensionister fundet ud af og masser har stadig deres ejerbolig.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-10-15 12:43

Citat
, det eneste de bruger jobcentret til er at få gratis arbejdskraft hvor selv folk der passer til jobbet bliver hevet ud efter 13 uger, derefter tages der en ny ind

Og det har medført en total skævvridning af arbejdsmarkedet.

Citat
For de ledige +55 er det ydermere et rent helvede at være under jobcentret, det har jeg mærket fra jeg var 57, først 2 år som almindelig ledig hvor de tvang mig til 4 jobsøgningskurser, derefter 4 år som syg med diskusprolaps og gigt hvor de er ligeglade med at jeg har knoklet i 40 år. Når jeg har protesteret truer de blot med at smække kassen i, det sidste de har fundet på er at jeg skal i revalidering, nu som 63-årig [Hahahahaha] .
Som min læge siger er de kun ude på at trække tiden ud.............i guder, jeg er sgu glad for at jeg kan få pension om 2 år, desuden har jeg en ret god formue som de ikke kan modregne

Det gælder desværre ikke for ledige +55, men også for dem der er yngre.
Og mange af dem er på kontanthjælp.

For kommunerne handler det udelukkende om de røde tal på bundlinien.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-10-15 13:44

Citat
For kommunerne handler det udelukkende om de røde tal på bundlinien.

Netop, de kører det cirkus efter egen økonomi og refusionerne fra staten, i den nye flex-tids- og førtidspensionsreform er der intet retskrav på at få en sag gennem inden for rimelig tid selv om folk gerne vil i flexjob, og i mellemtiden som kan vare flere år sparer de penge ved at låse folk på kontanthjælp.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-15 14:58

LuffeA ->

</+55 og på kontanthjælp>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-15 15:08

..og så gentager jeg lige mit ironiske læserbrev i dagbladet Politiken (..blev naturligvis ikke optaget ..derfor; skånsomt redigeret.) :
Citat
Lad os da se, hvad Danmarks Store Liberale Arbejder Regeringsparti; "Venstre", kan komme op med for at rette op på uligheden f.eks. på arbejdsmarkedet?

Uambitiøst kalder beskæftigelsesministeren selv kontanthjælps nedskæringerne. Skal der spares på disse dovne og ugidelige nasseprinser, så må der graves anderledes dybt i værktøjskassen.

Alle de kostbare tilskud som de arbejdsløse får forærende og mener de har ret til:
Gratis virksomhedspraktik, tilskud til såvel offentlige- som private jobs.

Væk med disse loppetjanser. NU !!!

Nul flere arbejdsløse, som bare lusker rundt og arbejder på statens regning. Løntilskudsordninger og dermed de arbejdsløse har alt for længe haft snablen nede i den slunkne statskasse.

Ikke sandt? Hr. kassemester Claus Hjort Frederiksen og den fra 'erhversvirkeligheden' hentede beskæftigelsesminister tidl. DA direktør Hr. Jørn Neergaard Larsen;

Den Liberale Arbejders talerør og garant for, at det skal kunne betale sig at arbejde.

*LOL*
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-15 15:12
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-10-15 17:48

@Molokyle

Det er sgu arbejdsgiverne der lukrerer på løntilskudsjobs og gratis praktikanter de bliver trods at de har udført et godt job vippet ud efter perioden og der kommer nye ind.

Man har beregnet at det kan give 20.000 lønnede jobs hvis de tvangsordninger blev fjernet.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-15 06:25

LuffeA ->
Citat
Det er sgu arbejdsgiverne der lukrerer på løntilskudsjobs

Sig mig: Hvorfor tror jeg skrev; "ironiske læserbrev" ???

Ja det er ...og det er staten (os selv) som betaler for, at de bliver forkælet med billig arbejdskraft.
Mon ikke denne omfordeling kunne gå 'den anden' vej. I stedet for at forgylde arbejdsgiverne med statsmidler burde pengene gå til de ledige.

20.000 jobs er for lavt sat. 90.000 ledige (dagpenge-, arbejdsmarkedsydelse- og kontanthjælpsmodtagere ) udfører hvert år sammenlagt 30.000 årsarbejder i erhvervspraktik og løntilskuds job. Dertil kommer nyttejobberne på arbejdsmarkedsydelse og kontanthjælp.

Der er mindst tale om 35.000 job.

Du har helt ret i at det er top-tosset med den hævede pensionsalder. Fordi man lever f.eks. 8 år længere betyder det ikke, at man så også automatisk kan arbejde 8 år længere.

Man kunne lige så godt have påstået at vi bliver født 5 år tidligere og derfor skal arbejde 5 år længere

På sigt vil man afskaffe folkepensionen og lade den afløse af private pensionsopsparinger.

Førtidspensionen er som efterlønnen nærmest allerede de facto afskaffet. Når får de syge kontanthjælp i årevis i stedet, medens de piskes gennem gentagne resurceforløb.

Det er præcis denne form for reform/nedskæring/afviklings strategi med udsigt til en kortsigtet gevinst for statskassen, som afmonterer vort i velfærdssamfund i ekspressfart.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : LuffeA

Dato : 11-11-15 18:38

Tak for svaret molokyle.