/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine larmer
Fra : Hovgesen
Vist : 718 gange
100 point
Dato : 20-10-15 16:53

Hej..
Jeg har en Siemens vaskemaskine 8-10 år gammel og den er begyndt at larme når trumlen drejer rundt. Det er både under vask og slynge programmet. Det virker også som om maskinen har svært ved at trække trumlen rundt.
Hvad kan problemet være?

Jeg skiftede kullene i maskinen for 3-4 år siden, hvis det er en oplysning der kan bruges til noget.

Mvh. Lasse

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-10-15 17:07

Øjensynlig er det lejekrydset.
Dog er der nogle vaskemaskiner med plastiktromle hvor plasten er revnet, og som ikke kan skiftes lejekryds på.
Man skal overveje alt, når en ny maskine kan fåes fre 2500kr.
Men hvis du tager drivremmen af og drejer tromlen kan du høre om lejerne i lejekrydset trænger til udskiftning.
Eller hvis du åbner lågen og tager fat i tromlen og kan løfte tromlen inden i karret lidt op, så kan du tydelig mærke om krydset er defekt.
https://www.youtube.com/watch?v=1yFLLut8kYU
VH Palle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-10-15 19:27

En anden mulighed er støddæmperne. De kan enten være ligesom i en bil, bare tyndere, eller som jeg har set: en bremseplade, som er spændt inde mellem to bremseklodser. Hvis du tager låget af og trykker tromlen med vaskekar ned og slipper hurtigt, skal det hele falde til ro straks det kommer op. Hvis det står og gynger, er det støddæmperne.

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 21-10-15 16:25

Hej

Jeg har ikke fået maskinen åbnet endnu, men skal nok melde tilbage når jeg lige får tid til det.
Hvis det er lejekrydset der skal skiftet, så er det for opfattende til mig at jeg vil gøre noget med det. Men jeg skal nok også tjekke støddæmperne som "pbp_et" skriver.

Modtager gerne flere tanker og muligheder hvad det kan være

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-10-15 22:52

Ikke åbnet endnu ?
Eller hvis du åbner lågen og tager fat i tromlen og kan løfte tromlen inden i karret lidt op, så kan du tydelig mærke om krydset er defekt.
Altså lågen ind til tøjet.
Det kræver vel ikke en fagmand ?
VH Palle

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 22-10-15 16:15

Sorry, jeg troede jeg skulle have bagbeklædningen af for at afprøve det :-/ Men det er gjort og den falder hurtig til ro når jeg slipper trumlen igen.

Når jeg drejer trumlen rundt med håndkraft, så giver den en kliklyd og det er ligesom om der er lidt ekstra modstand når den lige giver dette klik. Sidst vi brugte maskinen slog en reeleet flere gange og det plejer den ikke at gøre, selvom opvaskemaskinen i samme gruppe også kører.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-15 19:07

Karret er ophængt i støddæmpere, men bagpå karret sidder lejekrydset, som holder tromlen, som drejer inde i karret. Så hvis tromlen kan løftes lidt i forhold til karret, så er lejekrydset kaput, hvilket kliklyden også tyder på, da kuglelejet kan give lyden.
Hvis det er hpfi-relæet der falder ud, er der en elektrisk fejl, men hvis det er automatsikringer der springer/falder ud skyldes det nok lejekrydset der giver for stor modstand.
Hpfi relæet slukker alt strøm i huset.
VH Palle

Godkendelse af svar
Fra : Hovgesen

Dato : 02-12-15 07:52

Tak for svaret pallebhansen.