/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Fidus lån
Fra : svendgiversen
Vist : 827 gange
100 point
Dato : 15-10-15 17:44

Da min kone blev alene, fik hun billige F1 lån, der udløber næste år.

Hun har nu fået tilbudt nye lån, der er meget billige de første 10 år,
men så stiger afdragene voldsomt.

Selv er jeg 72 år og hun næsten 71, så måske kan vi ikke klare vort hus længere til den tid
og må sælge, men er det ikke en lidt ufin måde at tilbyde nye lån på?

Vi har nu aftalt et møde med min bank, der traditionelt er dyrere, men nok mere reelle.r der nogen der kender til denne form for lån?

Og tør vi tage et sådant fidus lån, eller skal vi betale lidt mere, også de første år??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-10-15 17:46

Jeg ved ikke, om det er "fidus-lån", men du kan jo altid omprioritere om 10 år, når afdragsfriheden stopper.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-10-15 18:17

Folk ser sorte skyer i horisonten hver gang F1 udløber, sidste gang var det sidste år, men man kunne alligevel få nye eller fastforrentede med de ultralave renter vi har nu..................man skal nok nærmere kigge på de forhadte stigende bidragsydelser og skatter.

I kan få boligydelse mod tilbagebetaling når boligen sælges, jeg ved så ikke om man skal krænge hele økonomien ud med formue og friværdi.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-10-15 18:21

Hun kan jo bare betale afdrag fra start - så er der intet der stiger om 10 år..... det er jo logik for børn at når der ikke betales afdrag de første 10 år så er der altså kun 20 år til at tilbagebetale lånet og renter.......

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-15 18:46

Ja, og det er netop min opfattelse, og min modvilje med det det tilbudte "fidus" lån?.

Og ja, omprioritering:

Min kones hus ligger meget attraktivt, direkte ud til Flensborg Fjord med egen badebro,
nok 3 millioner værd, og hun skylder under det halve, men hvordan ser det ud om 10-11 år??

Selv har jeg også sparet lidt op, vi er ikke gift men har fælles økonomi...

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 15-10-15 19:22

NÅR HUN TAGER ET AFDRAGSFRIT LÅN, ER DET KUN AFDRAGSFRIT I 10 ÅR.
DET KAN JO VÆRE MEGET NATURLIGT.

HVIS JEG LÅNER F.EKS. 100.000,- KR AF DIG, KAN DU JO GODT SIGE,
I DE FØRSTE 10 ÅR SKAL JEG BARE
BETALE RENTER (OG BIDRAG) TIL DIG.
DET BELASTER IKKE MIN ØKONOMI SÅ MEGET.

MEN EFTER DE 10 ÅR SKAL JEG SÅ BEGYNDE AT BETALE TILBAGE PÅ DE 100.000,- KR JEG HAR LÅNT,
SAMTIDIG MED AT, JEG STADIG SKAL BETALE RENTER (OG BIDRAG), INDTIL DE 100.000,- KR
JEG OPRINDELIG LÅNTE AF DIG ER TILBAGEBETALT.

DET ER DER IKKE NOGET FIDUS LÅN I.

MVH AG112

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-15 19:47

>DET ER DER IKKE NOGET FIDUS LÅN I.

Når jeg kalder det et fidus lån er det fordi det begynder med at være meget billigt,
og så pludselig stiger i ydelser, noget der kan lokke svage sjæle, på kort sigt.
Senere kommer straffen og mange må gå fra hus og hjem...

Og jeg kan røbe at det er et af vore største kreditforeninger, Nykredit
der er kommet med dette tilbud.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-10-15 20:12

Citat
Når jeg kalder det et fidus lån er det fordi det begynder med at være meget billigt,
og så pludselig stiger i ydelser, noget der kan lokke svage sjæle, på kort sigt.
Senere kommer straffen og mange må gå fra hus og hjem...
Velkommen til virkeligheden. De afdragfrie lån har eksisteret de seneste 12 - 15 år eller mere.

Problemet løses ved at sige nej tak til afdragsfrihed og betale afdrag + renter + bidrag løbende fra år 1 - altså et helt almindeligt 30 års lån.

Alle der tager afdragsfrit lån ved at det stiger med afdraget efter 10 år, men så er der kun 20 år at afdrage lånet i - og det er ingen straf, idet din samleverske/alle får udlevet en detaljeret tilbagebetalings oversigt.
Du røbet intet ved at fortælle at det er Nykredit det de samme lån der udbydes i andre kreditforeninger også.
Det ville selvfølgelig hjælpe din sammenleverske hvis hun kan finde en der kan hjælpe og vejlede hende i sagen som hun kunne tage med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-15 20:49

Altså - Det er almindeligt for tiden, at tage et 30 årrigt lån hvor de første 10 år er afgdragsfrit.
Det er ikke et fidus-lån.
Men jeg ved ikke rigtigt hvad du laver henne i banken, for det er jo et realkredit-lån.

Inden der skrives under, kan det jo tydeligt ses, hvad der om 10 år skal betales.
Vi har ikke nogen særlig inflation..................men om 10 år har afdraget ikke samme værdig, altså det bliver lidt nemmere at betale.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-15 21:28

Det er jo netop det jeg prøver på, at få lidt kyndig rådgivning inden vi skal have møde
med min bank, Sydbank, hvor jeg er web kunde med særlig rådgivning/gebyrer,
og jeg ved at de vil prøve at komme med alternativer til Nykredit.

Nu ved jeg så også, at det med de første billige ti år, og den senere hårde efterbetaling,
ikke er et fidus lån, men normal praksis. Foreløbigt Tak.
Noget jeg ikke finder særlig pænt, det kunne lokke svage sjæle i senere uføre...

Og så kan jeg, selv om vi ikke er gift, ikke lide ordet samleverske,
vi lever som mand og kone og der er flere grunde til at vi ikke kan gifte os.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-15 21:36

De "svage sjæle" omprioriterer blot efter de 10 år, som jeg skrev tidligere, og så er de slet ikke så "svage".

De har faktisk været tilfredse med at leve de første 10 år med et fornuftigt lån, og er kommet på boligmarkedet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-15 21:42

svendgiversen, det må du finde dig i. Det er jo på ingen måde nedsættende, men sådan betegnes det, når man ikke er gift.

Citat
Og så kan jeg, selv om vi ikke er gift, ikke lide ordet samleverske,
vi lever som mand og kone og der er flere grunde til at vi ikke kan gifte os.

svendgiversen er du ikke selv en "fidus"

Dette er en af dine bemærkninger, som jeg har meget svært ved at glemme

Det min kone gjorde, da hun var i en lignende situation, var at købe en grund
med hendes opsparing som udbetaling. Hun betalte så af på gælden i nogle år.

Da jeg så var færdig med min uddannelse og vi giftede os, solgte hun grunden,
og vi havde til udbetalingen på vort første hus.

http://www.kandu.dk/Spg171543.aspx#1962311

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-10-15 22:00

Citat
Og så kan jeg, selv om vi ikke er gift, ikke lide ordet samleverske,
vi lever som mand og kone og der er flere grunde til at vi ikke kan gifte os.

Det er da fuldkomment ligegyldigt hvad du kan lide. I er to personer der lever sammen...... og det vil i også være for bankerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-15 22:06

Du bør låne store penge direkte hos en kreditforening.......................eks. Nykredit.
Det er der mange af dem jeg kender som gør, med 10 års afdragsfrihed.
Husk at en bankrådgiver.....................er præcis hvad der står - bankens rådgiver, men i gamle dage hed sådan nogle bare en sælger.

De må du, som vist er ingeniør, vel også kunne se.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-15 22:39

Citat
I er to personer der lever sammen...... og det vil i også være for bankerne.

Men her tror jeg, at det kun er svendgiversens samleverske, der hæfter for lånet.

Fælles økonomi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Citat
Selv har jeg også sparet lidt op, vi er ikke gift men har fælles økonomi...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-10-15 22:53

Kunne være ans, at de vil kræver samleveren som kautionist......

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-10-15 23:19

Samlevende og gifte pensionister behandles ens i det sociale system mens der er forskelle for dem udenfor pensionsalderen, derfor debatten om kontanthjælp der kommer ind under gensidig forsørgelse.

Begges underskrift på et lånedokument forpligter til at betale lånet, men der findes også en underskrifts-form "Til vitterlighed" hvor en eller flere under strafansvar skal skrive under på at låntager er den som han udgiver sig for, men de kommer ikke til at hæfte for gæld.

De fleste siger vel samlever om den kvindelige part, selv om det korrekt er samleverske.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-10-15 23:30

Citat
Nu ved jeg så også, at det med de første billige ti år, og den senere hårde efterbetaling,
ikke er et fidus lån, men normal praksis. Foreløbigt Tak.

Nemlig!!! Men jeg har aldrig fattet det kloge i, at tage afdragsfrie lån. De første mange år, er det jo (næsten) kun renter man betaler. Afdragene er så små, at det ikke letter ret meget på ydelsen.

Citat
Men jeg ved ikke rigtigt hvad du laver henne i banken, for det er jo et realkredit-lån.

De fleste realkredit institutioner, er tilknyttet banker. Derfor kan bankerne sagtens formidler lånet.

Citat
Det min kone gjorde, da hun var i en lignende situation, var at købe en grund
med hendes opsparing som udbetaling. Hun betalte så af på gælden i nogle år.

Da jeg så var færdig med min uddannelse og vi giftede os, solgte hun grunden,
og vi havde til udbetalingen på vort første hus.

Det kan jeg ikke se det mindste odiøst i. Det er jo markedskræfterne. Inflation, prisstigninger osv.osv. I 70`erne gav vi 38.000 kr.,for en grund. I dag koster en tilsvarende 300.000 kr. I samme by.

M.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-15 10:00

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Maegler

Dato : 17-11-15 18:45

På Mybanker kan man finde meget godt info omkring priser på lån med mere.
Se fx:
https://www.mybanker.dk/sammenlign/bolig/boliglaan/
https://www.mybanker.dk/sammenlign/bolig/bidragssatser/

Dette burde give et godt indtryk af hvad det koster dig i de forskellige banker.

Mvh Rasmus Andersen
http://www.nem-ejendomsmægler.dk

Kommentar
Fra : flyforsinkelse

Dato : 11-09-19 16:01

Man kan også overveje pantebrevslån hvis banken siger nej. Det sker ofte for ældre, at bankerne ikke kreditgodkender.
Tal med Bo fra boligkredit han giver fine råd med på vejen.

Joacim
https://pantebrevslånberegner.dk