/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandhane - undgå galvanisk tæring
Fra : wanni67
Vist : 300 gange
50 point
Dato : 08-10-15 22:12

Jeg er ved at lave en vandhane i et sommerhus. Fra der hvor røret kommer op af jorden og til hvor jeg starter, er der 5 meter jernrør, der er lagt ind i væggen. Der sidder en studs, der hvor røret kommer ud af væggen.

Der skal være en kuglehane ventil, så man kan lukke for vandet. Vandhanen skal sidde udendørs.

Oprindelig ville jeg først trække en meter kobberrør, derefter 30 cm jernrør med en kuglehaneventil, derefter 1 meter kobberrør hen til vandhanen.

Men det vil give galvanisk tæring. For at undgå galvanisk tæring, har jeg fundet på at sætte et stykke pex rør fra studsen hen til kuglehaneventilen.

Kunstruktionen bliver så: 5 meter jernrør inde i væggen, 1 meter pex rør, 30 cm jernrør og 1 meter kobberrør.

Den ene meter kobberrør kan måske give noget tæring i de 30 cm jernrør, men det er ligemeget, for den stump kan udskiftes. På grund af pex røret, med 30 cm jern rør først, kan tæringen ikke komme hen til de 5 meter jernrør, der er lagt ind i væggen.

Er det rigtig det jeg skriver eller duer det ikke?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-10-15 22:50

Tæringen kan jo komme, mens du vender ryggen til. Hvorfor ikke bruge PeX-rør hele vejen undtagen kugleventilen, som sagtens kan sættes på plastrøret med messingforskruninger og støttebøsning?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-10-15 23:14

Du skal se det i vandets retning:
Der må gerne være jernrør først, for at slutte af i kobberrør (Ligesom mange "vandhaner jo har kobberrør som stikker ned underbordet/vasken, hvor de tilsluttes jernrørsforsyningen)
Udendørs vandforsyning bør være en posteventil, som "lukker af inde inde i huset" og tømmer sit afløb/rør når der lukkes, for at forhindre frostsprængning.
http://www.vvs-eksperten.dk/vand/ventiler-aftap/frostsikre
VH Palle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-15 11:21

Her er vist en grisehale, som især hjælper på standardfejlen hvor der lodret skiftes fra galvaniseret til kobber.
http://www.gpnyt.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=141:grisehale-pa-koldvandsror-i-kolderen&catid=87:varme-og-vvs&Itemid=56

Overgang fra galvaniseret til messing ............messing skal omslutte galvaniseret rør (en muffe)