/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe luft/luft
Fra : mig-selv
Vist : 402 gange
50 point
Dato : 05-10-15 21:36

Kan man skifte yder delen uden de store problemer???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-15 21:41

Hvad er det for en del du vil skifte.
Du kan ikke selv påfylde kølemiddel, hvis det er sådan noget du vil reparere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-15 21:44

Har IKKE tænkt mig at lave den slags selv - men går ud fra at min kompresser ikke virker mere, da den ikke engang NU kan levere varme, den står bare og kører i en uendelighed og bruger penge

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-15 21:45

Citat
den står bare og kører i en uendelighed og bruger penge

OG IKKE KAN VARME - altså, så måske en ny yderdel? sammen med den gamle inder-del

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-10-15 22:10

Var det ikke lidt klogere at få en person med forstand på disse ting til at kigge på det, før du bruger evt. unødige penge?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-15 23:13

Citat
Var det ikke lidt klogere

HELT ENIG - bortset fra at de samme (flere) og særdeles vel-lønnede af typen ikke kan finde ud af om den fejler noget, bortset fra at den mangler ikke ´væske´ og ellers snurrer den som den skal = bare uden at varme + en regning for at sige det til mig - derfor spørgsmålet.

Kan hurtigt finde en udedel til under en ´tusse´ men? osv
Der går kun ´gasslanger´ og en enkelt 220v ledning til ude-delen, alt andet styres med en fjernbetjening indefra.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-15 23:16

NB, det var eksperter i netop klima anlæg der var hos mig, ikke den lokale vvs mand - den lokale VVS stor godt nok for installation af rør og udluftning for over 10 år siden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-15 11:27

Nej, meningsløst at udskifte eller reparere på kina anlæg. Som udgangspunkt er det forbudt at selvmontere, og pille overhovedet.

Køb noget ordentligt og få mellem 5 og 7 års garanti.

Hold dig fra Bilka og der rabaldermontører. Hold dig fra VVS'ere, Elekktrikere og lignende godtfold med en 2,5 kg's autorisation. Du kan slå dem op på KMO.dk og se hvad de må lave.

PT er Samsung Smart 9 på banen med indbygget WIFI og alles.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 06-10-15 11:29

Inverter anlæg kan du i øvrigt ikke bare krydse fabrikater imellem. Det går i kage med kommunikationen. Og de gamle on/off anlæg hvor du kunne, er ikke længere tilladte at anvende. I øvrigt var de gamle katastrofalt ringe i virkningsgrader.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-15 21:57

For 10+ år siden var der ikke meget at vælge imellem? og det var der så sikkert alligevel.
Men dengang syntes jeg ikke der var de vejledninger osv - som man med lethed/ og mange advarsler finder nu omdage.
Min er en Galanz og den varmede bedre end jeg havde forventet, da jeg fik den sat op, men efter ca 5 år gik det rimelig hurtig ned af bakke med virkemåden / fra at kunne varme stuen op ve minus 10* til at den stod og ´tænkte´ på at give varme ved 0* og nu slet intet - men den har da trods alt tjent sig selv hjem et par gange.

Men bare uhyggeligt at en uddannet køle ekspert ikke kan give en ´naturlig´ forklaring på problemet.

Ellers har jeg ´øje´ på en ny/ men ældre udgave fra Zibro - mener de laver noget godt trods alt - og så er de billige.
Og kan sådan én bare holde 5 år for mig, så er pengene givet godt ud

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-15 22:03

Citat
Inverter anlæg kan du i øvrigt ikke bare krydse fabrikater imellem. Det går i kage med kommunikationen

Også det jeg gerne ville vide - ellers var det som jeg skrev, nemt og billigt at finde en anden yderdel fra en anden model.
Men det opgiver jeg så.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-15 22:05

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-15 22:06

Zibro=Spild af penge = forfædentlig billig kineser.

På den lange bane er mærkevarerne at foretrække. Billigt bliver hurtigt BILLIGT. Tag noget ordentlig, få den gode garanti, og nyd at skidtet tjener sig hjem på rekordtid. Få de tilskud der gives (dvs fusk udelukket). Eksempelvis Samsung, Mutsubishi, Toshiba m fl. der yder temmlig pænt helt ned til -20-25°. Dvs de duer når du virkelig skal bruge varmen.