/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
installere win10
Fra : lham
Vist : 824 gange
100 point
Dato : 24-09-15 09:26

Haves næsten ubrugt maskine købt med win 8.1
Har forstået jeg gratis kan opgradere til win 10, men skal jeg nødvendigvis vente til jeg får besked fra microsoft om at nu kan jeg opgradere ? eller er der en lige så god måde at gøre det på NU ?-i så fald hvordan ?
Er der evt et sted hvor jeg kan se hvornår min PC er udvalgt til win 10 installation ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-09-15 10:02

Prøv at gå ind på windows update...og opdater

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-09-15 10:05
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-09-15 10:15

Download Windows 10
Hvis du har brug for at installere eller geninstallere Windows 10, kan du bruge værktøjerne på denne side til at oprette dit eget installationsmedie ved hjælp af enten et USB-flashdrev eller en dvd.
Inden du går i gang

Sørg for, at du har:
En internetforbindelse (internetudbyderen kan opkræve gebyrer).
Nok tilgængelig datalagerplads på en computer, et USB-drev eller et eksternt drev til at downloade.
Et tomt USB-drev eller en tom dvd (og en dvd-brænder) med mindst 4 GB plads, hvis du vil oprette medier. Vi anbefaler, at du bruger et tomt USB-drev eller en tom dvd, da eventuelt indhold vil blive slettet.
Læs systemkravene.
Hvis det er første gang, du installerer operativsystemet, har du brug for din Windows-produktnøgle (xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx). Du kan finde flere oplysninger om produktnøgler, og hvornår de er påkrævet, ved at besøge siden med ofte stillede spørgsmål.
Hvis det drejer sig om Enterprise Edition, skal du gå til Volume Licensing Service Center.
Brug værktøjet til medieoprettelse til at downloade Windows. Dette værktøj giver den bedste downloadoplevelse for kunder, der kører Windows 7, 8.1 og 10. Værktøjet omfatter:
Filformater, der er optimeret til downloadhastighed.
Indbyggede indstillinger for medieoprettelse til USB-drev og dvd'er.
Valgfri konvertering til ISO-filformat.
http://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-09-15 11:37

alt det der indviklede i ovenstående med usb hukommelsesstik /dvd-cdrom osv lyder indviklet og er åbenbart heller ikke gratis( da maskinen er købt med win 8.1 tror jeg feks ikke jeg har koder ) vil jeg ikke kunne undgå det hvis jeg venter til microsoft tilskriver mig at nu er der klar til win 10 med "et knap system " ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-09-15 12:05

Hent iso fil http://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
husk at vælge den rigtige, 32 eller 64 bit versionen,
og pak den ud på din pc med f-eks 7-zip(GRATIS)
start så installation ved at starte setup i den udpakkede mappe(iso filen)
vælg opgradering, så skulle det gerne virke da du har en win 8.1 der er aktiveret!

Du kan os prøve at højreklikke på "Denne PC" og vælge Egenskaber,
i nederste venstre hjørne klikker du på "Windows Update"
det kan være Windows 10 allerede er der, ellers klik på søg efter opdateringer,
så dukker den måske op.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-09-15 12:52

Citat
Er der evt et sted hvor jeg kan se hvornår min PC er udvalgt til win 10 installation ?
der er sandsynligvis kommet et nyt ikon nede ved uret, som vist her:
http://www.computerworld.dk/art/234043/lille-ikon-viser-vejen-saadan-reserverer-du-din-windows-10-opgradering
hvis ikke så kan du hente Windows 10 fra linket fra Klaudi og selv installere fra DVD eller usb, du skal ikke bruge en nøgle for at opgradere fra Windows 8 eller 8.1 men klikke på: Spring dette trin over, når du kommer dertil under installationen

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-09-15 13:59

Har du ikke en nøgle? Installer KeyFinder https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/ freeware,
så kan du se den og så følg bentjuul's link

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-09-15 14:02

Der skal ikke bruges en nøgle og den nøgle som er i Windows 8 kan ikke bruges til Windows 10

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-09-15 14:07

Så har jeg vist misforstået noget. Når instalationen går i gang undersøger Windows 10 om der er en lovlig key. Den skal man jo også bruge hvis man vil tilbage til eks. windows.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-09-15 14:16

Der skal installeres på en aktiveret win 7/8/8.1

Der skal ikke bruges nøgle, det undersøger win 10, og finder den ikke en gyldig licens virker det ikke!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-09-15 14:27

Det er home Premium eller professionel versionerne af Windows 7 og 8.x som kan opgraderes gratis til Windows 10. Hvis der er en ultimate eller enterprise version så kan den ikke uden at der skal betales penge. Hvis du har opdateret din Windows 8.1 så den er helt up-to-date så vil der være et icon i nederste højre del af skærmen (ligner et vindue i perspektiv) hvor man kan reservere og starte opgraderingen til Windows 10.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-09-15 16:32

Citat
Der skal installeres på en aktiveret win 7/8/8.1

Der skal ikke bruges nøgle, det undersøger win 10, og finder den ikke en gyldig licens virker det ikke!

Ja selvfølgelig. Derfor kan han jo sagtens se hans nuværende key og senere windows 10 key.
http://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-specifications

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 24-09-15 17:23

Hej er windows 10 bedre end 7 eller 8 ?
samt er der nogen god grund til at skifte til 10,eren ?
alan57

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-09-15 17:46

Jeg er selv lige gået tilbage til 7 da 10'eren var utroligt sløv på min bærbare. Jeg venter lidt med at opgradere min betydeligt stærkere stationære.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 24-09-15 18:44

Mange tak Soren_Steen_Nielsen.
alan57

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-09-15 21:06

Citat
Det er home Premium eller professionel versionerne af Windows 7 og 8.x som kan opgraderes gratis til Windows 10. Hvis der er en ultimate eller enterprise version så kan den ikke uden at der skal betales penge.
Ovenstående er vrøvl - mine 3 stk Windows 7 Ultimate er alle blevet opgraderet gratis til Windows 10.
Mine PC'er er også blevet hurtigere.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-15 09:05

Windows 10

Hvornår får jeg min gratis opgradering?

Hvis du har reserveret din gratis opgradering, så er den på vej. Du er en del af den største software opdatering nogensinde, og vi opgraderer så at alle får en god oplevelse. Din notifikation om opgraderingen kan komme indenfor et par dage eller uger. Du kan altid tjekke din status for opgradering i Windows 10 app'en. Hvis du er en mere teknisk bruger, kan du bruge Media Creation Tool http://aka.ms/softwaredownloadwin10_marketing til, at installere med det samme på en eller flere enheder.

http://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-faq

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-09-15 09:40

Citat
Det er home Premium eller professionel versionerne af Windows 7 og 8.x som kan opgraderes gratis til Windows 10. Hvis der er en ultimate eller enterprise version så kan den ikke uden at der skal betales penge.
Ovenstående er vrøvl - mine 3 stk Windows 7 Ultimate er alle blevet opgraderet gratis til Windows 10.
Mine PC'er er også blevet hurtigere.

Så har du været heldig. For der står noget andet inde på Microsofts hjemmeside.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 25-09-15 10:44

Det er simpelthen ikke rigtigt Soren_Steen_Nielsen Linket som du selv lagde ind:
http://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-faq fører jo til hvilke windows 7/8 der kan opgraderes gratis til hvilke windows 10 versioner.
Så du har ret bentjuul

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-09-15 11:22

OK bentjuul og anyway. Men så er det en Windows 10 pro i har fået i stedet for en Windows 10 ultimate. Men hvis I er tilfredse med det så er det selvfølgelig udmærket.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-09-15 17:22

Jeg er blevet mere forvirret end afklaret-men har besluttet at lade Bill afgøre hvornår min PC er klar til at modtage hans nådes opdatering

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 27-09-15 17:23

Tak for svaret Klaudi.
så prøver jeg det snarest

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-09-15 19:01

velbekomme, det er ellers nemt nok at hente og installere den, på linket her
http://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10