/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Naturlig/råddent ? modning af kød/
Fra : mig-selv
Vist : 573 gange
50 point
Dato : 18-09-15 00:06

Købte denne pakke kød, intet Firma navn skrevet.. men hvad i alverden er det for nogle GRÅ kødstumper der er blandet ind i det friske kød..og syntes ærlig talt det så IKKE pænt ud

Billederne er ikke det bedste og vil ikke redigere, bare for syns skyld.

http://spic.dk/index.php?view=2811442527110
http://spic.dk/index.php?view=1461442527142

Glem alt om at få det byttet - behold bonén.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-09-15 07:15

Citat
men hvad i alverden er det for nogle GRÅ kødstumper der er blandet ind i det friske kød..

Bon eller ej, hvis det er samme dag som du har købt det, så ville jeg henvende mig i forretningen.

Det kan godt være, at de ikke kan give dig penge tilbage ell.l., men jeg synes de skal vide hvad det er de sælger.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 18-09-15 08:36

Jeg tænker ikke, der er blandet gråt kød i.
Jeg ligger en hel ko i fryseren og ved, at når jeg hakker eksempelvis 50 kg. fars, skal det nedfryses hurtigst muligt, da det hurtigt gråner! Det er noget med lys og iltning?
Det betyder intet, hvis ikke det lugter!
Det med bon er ligegyldigt, det er jo tydeligt, at det er fra Fakta.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-15 08:46

Citat
Jern og ilt – grå-brun farve
Når det rå kød har en grå-brun farve skyldes det, at ilt går i forbindelse med jernet i kødet. Jo ældre kødet er, jo mere grå-brun farve kan kødet risikere at have. Det er imidlertid ikke nødvendigvis ensbetydende med at kødet er dårligt. Der ses oftere en brunfarvning af hakket kød end ved bøffer og stege, da der er et større overfladeareal og dermed en større del af kødet, hvor ilten kan gå i forbindelse med jernet.

http://www.foedevareplatform.dk/index.php?mod=main&top=94&parent=103&id=222

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-09-15 09:04

Citat
Det er noget med lys og iltning?

Jeg er helt enig, men jeg synes bare, at det på mig-selv's billede ser værre ud end noget jeg har set før. Noget af det grå-brune ser nærmest slimet ud.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-09-15 09:51

Pakning kan have forskellig effekt afhængig af gassammensætningen. Kølet kød pakket i almindelig, iltgennemtrængelig film eller uindpakket har kortest holdbarhed. Dernæst følger den pakning, de fleste benytter i dag, nemlig gaspakning med højt iltog kuldioxidindhold, der igen er dårligere end vacuumpakning og pakning i iltfri gas med højt kuldioxidindhold.

Man kan spørge, hvorfor pakningen med højt iltindhold bruges så meget, når det ikke er det optimale set fra et holdbarheds- og spisekvalitetsmæssigt synspunkt. Det skyldes i høj grad en forventning om, at kød skal have en bestemt rød farve. Kødets overflade får en mere kedelig, brunlig farve, hvis der ikke er ilt til stede. Man mener, at det vil afholde mange forbrugere fra at købe varen.

http://samvirke.dk/mad-sundhed/brevkasse/laenge-kan-koed-holde.html

For mig ser det normalt ud, sådan bliver mit kød også, hvis jeg ikke straks nedfryser.

Lugter det grimt?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-09-15 11:19

Mig bekendt skal kød kun modne i hel tilstand,
min mor kunne godt have en hare hængene til modning i over en uge,
men hun købte altid frisk hakket fars hos slagteren.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-09-15 11:42

Citat
For mig ser det normalt ud, sådan bliver mit kød også, hvis jeg ikke straks nedfryser.

Hmmm, jeg køber jævnligt en pakke oksefars og pakker om i små portioner, til hunden (som ikke er ret stor), selvom det har ligget i en lukket frysepose i køleskabet i et par dage (uden at have været åbnet siden om-pakningen), så ser det en hel del pænere ud end det mig-selv viser på billederne.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-09-15 12:30
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-09-15 12:43

Citat
http://cando.dk/Spg148485.aspx

Jamen, jeg har ingen problemer med, at kødet bliver lidt gråt, men på det øverste af mig-selv's billeder ser det også slimet ud, og det kan jeg dælme ikke li'.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-09-15 18:22

Fra første link:
Citat
Jern og ilt – grå-brun farve
Når det rå kød har en grå-brun farve skyldes det, at ilt går i forbindelse med jernet i kødet. Jo ældre kødet er, jo mere grå-brun farve kan kødet risikere at have. Det er imidlertid ikke nødvendigvis ensbetydende med at kødet er dårligt.

Citat
Noget af det grå-brune ser nærmest slimet ud.

Skal ikke lige kunne sige om det var slimet, det var sikkert mere fugt fra udpakning og det lugtede ikke fra pakken.
Pakken var pakket den 12 og jeg skulle bruge den dagen efter.
Men syntes stadig det er mærkelig, da det var i midten at klumpen og ikke på ydersiden, har før haft kød liggende lidt over salgs dato, og der var der kun misfarvning i bunden af pakken (tror det kom af saften fra kødet) - det var dog svinekød - ved ikke om der skulle være forskel på svin og oksekød.

Men alt i alt er der misfarvning i 9 ud af 10 pakker oksefars jeg kommer hjem med.

Køber jeg Tysk/andet, så er problemet ikke i nærheden af det Danske

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-15 09:26

Kødets farve er en af de vigtigste kvalitetsegenskaber for salg af oksekød. Afviger farven af vakuum- og skinpakket kød fra den velkendte violette, opleves kødet som gam- melt og er svært at sælge.
Vakuum- eller skinpakning
giver kødet en lang holdbar-
hed, men selve pakkeproces-
sen er afgørende for, hvor
godt kødet sælger. Små
mængder rest-ilt i pakken kan
føre til grøn-brune pletter på kødet, og det falder ikke i for- brugernes smag.
http://www.teknologisk.dk/_/media/39832%5FVakuum%5Fskinpack%5Fdk%5F2010%5Fweb.pdf

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-09-15 11:37

Hej jeg kunne tænke at kødet er hakket af en større kødklump, som har været iltet på overfladen. De grå steder har så fordelt sig i farsen. Det er vist alm. Praksis at hele stykker kød der ikke længere ser godt ud, hakkes ti fars. Derfor også de "billige" priser. Så det sådan ud, da du købte det?
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-15 15:34

Billige priser? jeg syntes nu ikke 27.- var specielt billigt (dyreste de havde), købte netop det dyre kød for at være sikker på at det skulle være prima kød, samt det friske kød lå nederst i køleren - og jeg så det først dagen efter.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-09-15 17:28

27 kr for hvor meget?
Jeg har givet 55 kr for 300 g wienerschnitzler på tilbud i Fakta i sidste uge. Det var så godt at jeg fluks købte mere af det, så hvis det er 27 kr for 500 g fars, synes jeg at det er billigt
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-15 22:24

Tager det for gode ´varer´ da andre også henviser til Iltning.
Og ellers tak for svar...