/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Elevationseng
Fra : bodillouise
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 15-09-15 22:03

Overvejer at skifte seng ud til Elevationseng. Har i nogle ideer til hvad man skal være Opmærksom på ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-15 22:09

Hvad kan/ skal den kunne løfte

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-09-15 22:20

Citat
Har i nogle ideer til hvad man skal være Opmærksom på ?

1) om du plejer at ligge og fx læse i sengen før eller efter du vågner, eller 2)bare går i seng, slukker lyset, og står op når vækkeuret ringer.

Vi købte elevationsenge for ca 10 år siden, brugte dem ganske kort tid, siden har de bare været senge, der ikke er blevet eleveret!

Vi hører til kategori 2)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-09-15 22:32

Har haft elevationsseng de sidste 20+ år, nr. 2, g nyder at jeg kan løfte såvel hovedet og benene lidt op.

Sørg for en god lang garantiperiode.

Hvis du kører meget op og ned, kan motoren gå i stykker.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-09-15 22:46

Jeg elsker min elevationsseng har allerede slidt 2 selvbetjeninger op.
Du skal være opmærksom på ,hvor mange kg motoren kan løfte. Du skal også se på hvor selve stellet rejser sig - eller løfter sig. På min bund er det sådan, at ved løft af hovedgærde er der først et mindre stykke på ca 40 cm som løfter sig lidt, hvorefter resten løfter sig indtil næsten lodret, dog mindre end vinkelret. Fodløft sker i en blød bue.
Jeg lider af tilbageløbende mavesyre og skal ligge med overkroppen løftet, svarende til at man lægger en mursten under hovedgærdets ben. Jeg har tapet øverste løft til rammen, fordi jeg fik hold i nakken af det lille ekstra løft.
Det er også vigtigt med en ordentlig madras, hvor fjedrene ikke knækker ved "løftepunktet". Ja, og så har jeg måttet acceptere at gemalen og jeg bruger forskellige lagner. Han er forkælet med silkelagner eller glatte satinlagner, som gør at han let kan vende sig i sengen. Han bruger også elevationen, men kun når han ligger og løser SUDOKU. Jeg kan ikke fordrage de glatte lagner, som med løftet hovedgærde får mig til at rutsje nedad mod fodenden.
Vi har gammeldags hvide senge med fod og hovedgærde. Måtte dog på grund af den meget tykkere madras have snedkeren til at sætte en ekstra "planke" i sengenes langsider for at holde madrasserne på plads.
Man får rygsmerter, hvis man ikke kører elevationen langt nok ned, når man skal sove.
Jeg elsker at sidde i min seng for pivåbent vindue, kigge ud i haven og have en lydbog i øret og et strikketøj i hænderne.
Iøvrigt skal du også tænke på at eventuelle lamper ikke kan lyse op over en seng der er eleveret. Man kan få specielle lamper med et langt udtag. En klemlampe er også ok, hvis man har noget at gøre den fast i.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-15 13:29

Kan desværre ikke bidrage, men vi har ret nye senge med fine tempur madrasser,
der er forberedt for elevation, så vi følger interesseret med her.

Foreløbig kan vi, først i 70 erne, komme ud af sengene uden mekanisk hjælp,
og vi læser aldrig i sengen.

Men vi har begge lidt slidgigt, jeg har en ekstra pude under mit knæ
og min kone tror, at et stykke indpakket sæbe og uldsokker hjælper?

Måske er tiden ved at være inde til at investere i bedre leje muligheder??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-09-15 14:24

Hej svendgiversen
Jeg har aldrig tænkt på en elevationsseng som en seng, der gør det nemmere at komme op af. Når vi står op, er sengen altid fladet ud.
Jeg kender tempur hovedpuder, men da vi fik nye madrasser, valgte vi ikke tempur. Jeg forestiller mig at de er meget svære at vende sig i, fordi de jo danner "huller" til kroppen.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-15 14:55

Helt rigtigt og dog:

Når jeg står op, er min ligevægt mere og mere forskudt,
min bagdel svinder og min mave vokser,
så jeg må i stigende grad stikke et ben ind under sengen og krøje mig op.
Så måske skal jeg om et par år have mekanisk hjælp?

Og det med tempur er også delvis misforstået,
det er kun vore øverste madrasser der er tempur,
selv har jeg en dunapilla hovedpude med nakkestøtte, min kone har en almindelig med dun.
Jeg tror ikke tempur er godt til hovedpuder??

Men vi ligger begge himmelsk på vore tempur madrasser,
og vi synker ikke mere ned end at vi stadig begge kan vende os.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-09-15 17:12

@svendgiversen
Jeg må indrømme at jeg benytter mig af hele 4 forskellige hovedpuder. 1 med boghvedeskaller=hård og formbar, 1 dunlopillo som er formstøbt, 1 formstøbt Tempur, 1 lille rundnakkepølle, god at bruge med høretelefoner og endelig en dunpude,som jeg klumper sammen. Alligevel savner jeg en pude med automatisk afkøling. ?? gad vide om nogen kan opfinde sådan en.
Den Tempur madras jeg har afprøvet, må have været dårlig, hvis du siger at man nemt kan vende sig. Vi har lige købt nye madrasser til knap 7.000 kr. Stykket, men undlod at købe topmadrasser. Det ville gøre sengene alt for høje.
Ingelein
Det er bare så vigtigt at man får prøveligget inden man køber!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-15 17:24

Skal den holde længe.
Kør den ikke op og ned til endestop, for det kan belaste motoren.
Vær så vidt mulig ude af sengen ved opkørsel eller placer din vægt i midten, så den ikke også skal løfte dig.
Min kone og jeg har elevatorsenge fra Jysk sengetøj på 10. år og den ene bruges hver nat til mig for at hæve hoved og ben lidt.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 16-09-15 20:50

Jeg læser i sengen hver dag, min mand læser ikke så tit.
Hvor meget vil i anbefale at motoren skal kunne løfte ?
Skal man købe en fælles topmadresse eller skal man købe hver en ?
Vi er to som godt kan lide at ligge i arm. Ved godt at dobbeltlagner koster en bondegård.
Jeg håber på at min seng vil kunne holde længe, den gode gamle vi har nu har holdt i min. 25 år, dog med anden madrasse.
Vi har en alder på 40 og 53 år, så det er ej fordi vi har problemer med at komme op.
Dejligt med så mange gode svar og ting jeg slet ikke havde tænkt på at spørge indtil, når jeg skal på jagt efter den hele rigtig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-15 21:05

Ej fælles madras, men de kan stå meget tæt sammen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-09-15 21:27

Citat
Skal man købe en fælles topmadresse eller skal man købe hver en ?

En hver, men man kan få en skumgummidims, flad, men afrundet i toppen, med en lille spids i bunden, der udjævner hullet mellem madrasserne, når de ligger fladt, så man kan ligge i ske!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-15 21:31

Her kan jeg tale med,
vi har lige betalt for en dyr overnatning på et slotshotel, i forbindelse med et bryllup.

Og vi fik gode senge men fælles madras,
hver gang en af os vendte sig i sengen hoppede den anden op og ned.

Næsten som dengang man havde fælles vandsenge,
når en tung ægtefælle vendte sig, røg den anden ud af sengen.

Uanset hvor godt I kan lide hinanden og elsker at lige i arm,
anskaf for guds skyld hver sin madras, hver ting til sin tid...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-09-15 23:20

Hej - selvfølgelig hver sin madras og topmadras. "Rillen" har jeg klaret med at lægge en 5 cm bred skumgummistrimmel ind i betrækket i siden på den ene madras. Man bliver aldrig for gammel til at ligge i ske. der må være en meget kraftig motor for at løfte dobbeltmadras. . Vores motorer + bunde har holdt siden 1996. Vi sidder/ligger da i sengen når vi kører den op og ned. Det skal de holde til. Der er da angivet en vægt. Da min gemal fik knust galdesten på sygehuset for nylig, lagde jeg mærke til at der på elevationssengene var en mærkat med max 150 kg og en anden seng med max 180 kg. Så man skal være lidt af en sværvægter for at ødelægge motoren. Jeg gider ikke lige kravle ned under sengen for at se fabrikatet, men jeg kan finde det i papirerne i morgen.
Ingelein
Ps. Det ville da være helt tosset at ens partner er tvunget til de samme løft som en selv. Tænk på sygdomstilfælde. Iøvrigt er de moderne madrasser også som enkeltmadrasser tunge at håndtere.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-15 18:57

Hej, som lovet: motor og sengebund er fra firmaet Okin Gmbh, selve elevationshistorien hedder OKIMAT og jeg kan se at der findes 3 modeller, 1,2 og 3. Vi har isin tid købt det hos sengespecialisten i Vejle. Men det er jo som jeg skrev tidligere 20 år siden. Den sidste fjernbetjening er måske købt for 6-7 år siden.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 04-10-15 08:30

Tak for svaret ingelein. Du fik pointerne. Der var godt nok mange gode svar. Så nu følger jeg mig rustet til at gå ud og handle seng