/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Flytte hardisk til anden PC
Fra : johnnyBP
Vist : 473 gange
71 point
Dato : 14-09-15 14:26

Jeg har en relativ hurtig PC(dualcore E5700 3ghz og 3GB ram), som jeg kun bruger til mail og internet surf. og så en lille kompakt, og langsommere (ASrock Ion 3D med AtomTM D525 Dual Core Processor og 4GBram)som bruges til mere processortunge opgaver (Se TV, optage TC, streaming video og lignende.)
Den hurtigere pc løser mine TVopgaver med en ca 50% processorudnyttelse og går aldrig ned, medens den lille ASrock melde rom 90-100 % og mange gange går i baglås når jeg ser tv på den, og så må den rebootes
Jeg kunne tænke mig at bytte om på de 2 pc'er, for at få mere processorkraft til TV m.m.
Kan jeg nøjes med at bytte hardiskene og opdatere hardware driverne bagefter?
Det vil være lettere end at foretage nyinstallationer af alt det skrammel jeg har liggende og af og til bruger.
Kan jeg ødelægge noget ved at forsøge det?
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-09-15 14:48

Det tvivler jeg stærkt på, da driverne til de 2 maskiner formentligt er meget forskellige.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-09-15 17:21

Jeg ville ikke engang prøve. Selvom at det måske ser ud somom at det lykkes i første omgang så kan der sagtens opstå problemer al alle mulige slags efter kort tid. Så jeg vil helt klart anbefale den tunge vej, det er den sikreste.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-09-15 19:41

Det kan du sagtens, som du selv skriver så skal du bare opdatere driverne til de enheder som vil mangle en driver. Hvis computeren ikke vil starte så skal du reparere installationen med et Windows medie, under den process skal du tilføre bundkorts- eller harddisk kontrollerdrivere.

Det kan lade sig gøre, men det kan godt drille at få det til at virke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-15 20:40

Dette ville jeg prøve:

Lave image af hele din harddisk fra eks. Iomei backopper
og lægge det på en ekstern harddisk
Gøre det med begge computere

Lægge et image tilbage på den anden computer og opdater med tilhørende drivere som du har hentet i forvejen og gemt på et medie.

Det har jeg været heldig, at kunne gøre et par gange.

Er det samme harddisk type PATA eller SATA kan du måske også bare bytte rundt på harddiskene.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-09-15 01:53

For et års tid siden skiftede jeg bundkortet i min stationære computer og satte min gamle harddisk med Windows 8.1 til bundkortet og startede computeren, dengang blev der også påstået at det kunne man ikke men jeg gjorde det uden problemer det var kun grafikdriveren som skulle hentes installeres, GiveAwayOftheDay havde et driveropdaterings program kort tid og den brugte jeg til opdatere drivere men computeren kørte nu udmærket også før driveropdatering
Så svaret på dit spørgsmål er: Ja det kan lade sig gøre at koble en anden harddisk til et bundkort det ikke har kørt sammen med før, de nyere udgaver af Windows finder selv de fleste nødvendige drivere, det gælder for Windows 8 og 10 det var i gamle dage man skulle installere drivere for både dit og dat, hvis opløsningen på skærmen ikke er god så hent en driver hos grafikkortets producent og gå i Enhedshåndtering for at se om der er gule spørgsmålstegn, find så drivere hvis der er enheder som er markeret med gul spørgsmålstegn

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 22-09-15 18:14

Hej Alle
Så har jeg fået testet hvad der kan lade sig gøre hos mig.
Svaret er at alle har ret.
Medion PC harddisk til ASrock PC: virker fint ingen problemer, og alle drivere kunne opdateres med mit driver update program.
ASrock harddisk til Medion: Øjeblikkelig blå skærm. Det var heller ikke muligt at starte i protected mode. - Hvordan jeg får installeret hardware drivere her aner jeg ikke.
Så hvem skal have point?
Et tillægsspørgsmål kan måske afgøre det: Jeg har installeret win8.1 på en ny harddisk i min Medion PC. Win8.1 indeholde åbenbart alle de nødvendige drivere, for alt virker som det skal uden at jeg har installere nogen hardware drivere. Så er der nogen fornuftig grund til at finde disken med drivere frem og installere dem?
MVH
Johnny

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 71 point
Dato : 22-09-15 18:27

Ja det er der. De drivere der følger med Windows følger normalt laveste fællesnævner medmindre at hardwareproducenten har betalt for at få deres driver med i Windows installationen. Installerer du derimod de drivere som hører til dit bundkort, grafikkort, eller hvad du ellers har i maskinen så er du sikker på at kunne få det maksimale ud af dit udstyr.

Og jeg vil helt klart anbefale at du installerer chipsetdriveren som det allerførste, så får du størst mulig hastighed på din harddisk.

Et bedre alternativ til at lede efter din driverdisk er at søge efter opdaterede drivere på producentens hjemmeside.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-09-15 07:29

Ja det er der altid, en god grund til , som Søren siger.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-09-15 09:18

For min skyld kan du beholde pointene, bare spørgsmålet bliver lukket.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-09-15 09:51

Point bliver brugt, når spørgsmål bliver stillet, så der er ikke noget at "beholde".

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-09-15 10:15

Så vidt jeg ved så går de point som du har sat på højkant først videre når du har klikket på "godkend" under den kommentar som du mener er det bedste svar på dit spørgsmål. Jeg har ikke selv bemærket om point'ne bliver trukket straks de gange hvor jeg selv har stillet et spørgsmål, men der kom ikke nogen point tilbage da jeg for lidt siden annulerede et spørgsmål fra juni måned og hvor kun én var kommet med en kommentar, og det noget som jeg ikke kunne bruge til noget.

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 23-09-15 10:29

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.