/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Duer
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 503 gange
200 point
Dato : 13-09-15 21:18

Ganske kort - og det er vel egentlig ikke et spørgsmål, men mere et; "Nu skal jeg fandme ha' luft"

Det harmer mig ad helvede til, at se den ene store Skovdueparade efter den anden. (Set på Facebookgruppen "Alle os.......)

Mig bekendt er Skovduer fredet - og er fredet helt frem til 01.11. De er fredet, fordi de har unger.
Så er det noget forbandet svineri at regulere dem - det hører overhovedet ingen steder hjemme.
Reguleringen kunne måske komme til sin ret i - eller i nærheden af en lufthavn.

Jeg skal på det kraftigste opfordre jægere til at lade være med at regulere én eneste due!
Hvis der er for mange duer, så forlæng jagttiden med to måneder.

Mvh.
Tommy.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 210 point
Dato : 13-09-15 21:44

Helt og aldeles enig - kære Kpt. Tommy. Selv om duerne ofte beskrives som skadevoldende vildt skal det respekteres, at skovduerne faktuelt yngler ind i oktober.
Derfor vil en forlængelse af jagttiden i det kommende jagtår være relevant og forsvarlig.

Mvh.

Tonganeseren
Dansk statsborger

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-15 22:20

Jeg læste engang herinde, at de var at forveksle med rotter (duerne altså) og skulle udryddes/reguleres.
Hos mig har vi kun måger? og hvad skal de efter en traktor for - hører de ikke hjemme ved havet og vand.
Tror nok jeg har et par ? turtel duer på 15´år - det kan sikkert også være deres unger der bliver boende, men særdeles trofaste dyr.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-09-15 23:05

Citat
Jeg læste engang herinde, at de var at forveksle med rotter (duerne altså) og skulle udryddes/reguleres.
Jo jo, duer og rotter..... Men ligefrem udryddes..? Jeg synes bare, når meget af jagttiden er frataget på duer på grund af yngletid, er der vel ingen mening i, at give alle der søger om det, en reguleringstilladelse.

Måger!!! Jeg hader måger. Særligt når vi sidder på terrassen og hygger, og overflyvende måger lige åbner den bagerste ventil....splaaat

Mvh.
Tommy
Også dansk statsborger.
Har søgt politisk asyl i Schweiz

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-09-15 00:47

Jeg lærte, af min bedstefar, som var skytte i et statsskovdiskrikt, at man aldrig skyder til enkeltflyvende duer men udelukkende søger byttet blandt de blå flyvere i flok. Så ville der være en mulighed for ikke at nedlægge duer med yngel i rederne. Men det ændrer ikke på den kendsgerning, at det er uetisk at skyde til duer i yngleperioden.

Og så til en bekendelse. Jeg stod engang på et skovhjørne, da en flok skovduer lagde turen forbi hjørnet. Jeg skød til den bagerste i den store flok - og opdagede Gudhjælpemig, at der var tale om en brevdue med "brev" og hele molevitten - altså mærket.

Jeg havde det lidt skidt efter hændelsen. Jeg tænkte på den gamle sang " så kom dog hjem - så kom dooooooooooog hjem" med hedengangne Oswald Helmuth. Brevduen har givetvis haft æg eller unger i renden - men sådan kan det altså gå, når man har lidt for travlt. Men den lignede sgu de andre i flokken.

Motto: Man skal aldrig flyve i flok, hvis man ønsker at overleve.

Mvh.

Tonganeseren

Bortset fra det, så er der dælme mange duer på markerne lige nu.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-09-15 07:24

Hej Tommy.

Er helt enig i dine betragtninger - lad skovduerne i fred og reguler senere. Ideen med at forlænge jagttiden er rigtig god.

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-09-15 10:51

Jeps, så behøver vi ikke at tæve mere i de duer.
Far her, fik luft for sin harme.
Tak for svaret, du Danske Statsborger.

Mvh.
Tommy.