/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvor gammelt er dit Stereo-Dyr ?
Fra : molokyle
Vist : 730 gange
100 point
Dato : 13-09-15 18:53

Sad lige og funderede over i hvor mange år jeg dagligt ..uden problemer et har lyttet til/afspillet musik og anden lyd fra Radio, TV, Pladespiller, Instrumenter som (Bas-)guitar, el-orgel, CD og computer over mit hendagne STEREO-ANLÆG?

Forstærkeren/Recieveren er en Technics SA-GX-550 fra forrige århundrede (1993-94) :

https://www.google.dk/search?q=SA-GX550+Technics+Receiver&client=opera&hs=Qqr&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCIQsARqFQoTCKDth4a79McCFWj8cgodHRkDYw&biw=1024&bih=698

..og 'Mixeren' en Sansui AX-7 fra 1978 :

https://www.google.dk/search?q=Sansui+AX-7&client=opera&hs=Jsr&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB8QsARqFQoTCLOUlb679McCFQu_cgodFY8PXg&biw=1024&bih=698

Tænk at 'ting' kan holde så længe 'nu om dage' !

Skifter I heller ikke 'udstyr', når det man har; virker upåklageligt?

..eller bør man måske hellere 'følge med tiden' ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-15 19:05

Nåeh ja...

Pladespilleren (Grammofonen ..hedder det vist på NUDANSK ?) er en model ligeledes fra 1978

https://www.google.dk/search?q=rega+planar&client=opera&hs=m4r&biw=1024&bih=698&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDgQsARqFQoTCO3Mva6-9McCFQvxcgodRlMJ1g

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-15 20:29

I 80´rne købte jeg et fedt anlæg = 4stk Maranzt HT/ en af de kraftigste Sanzui forstærkere på markedet og Yamaha Tuner og en Alpine kassettebåndoptager og en Dual pladehakker m. Ortofon pickup.
Og sikke en pris det kostede - i dag kan man få det i røven for at gå ud af en butik, de vil hellere sælge noget Kinesisk eller de kender ikke til dét.
Det virkede fint til da jeg solgte det meste - og det var noget der virkeligt kunne få det nedsænkede loft til at spille med.

Men til spørgmålet, nej jeg skifter ikke noget ud - som virker efter hensigten? HVORFOR dog bruge penge på det - ville gerne have prøvet en rørforstærker, men mine øre kan ikke høre forskel mere og interessen for musik er for lille.
Nu har jeg et billigt sæt PC højtalere og et YV med pap-lyd.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-15 20:31

Citat
og et YV med pap-lyd.

Der skulle stå TV..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-15 20:33

Citat
Forstærkeren/Recieveren er en Technics SA-GX-550 fra forrige århundrede (1993-94) :

Har/havde de ikke en vis trang til at gå i sort (over belastnings sikring)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-09-15 20:35

Jeg har aldrig haft et stereo-anlæg. Jeg nøjedes med en ghetto-blaster, så var der også råd til en symaskine.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-15 22:09

Citat
Jeg har aldrig haft et stereo-anlæg. Jeg nøjedes med en ghetto-blaster, så var der også råd til en symaskine.

Finder lige et ´billede´ af mit nuværende (præmie for stort køb) - kører på AAA? batterier..
http://spic.dk/index.php?view=2251442174783

NB her stadig min Alpine og Yamaha hvis det havde den mindste interesse, nu omdage.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-15 22:11

Smøgen er røget - så er det ellers bare en våd klud til resten, det gemte sig ellers godt...

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-15 22:24

Mit anlæg står pt. i forskellige skabe, men håber at få det frem inden længe (der skulle gerne blive et ledigt værelse)

Pioneer forstærker SA700 + TX 700 tuner (1971)
Philips CD-100 (den første cd afspiller på markedet (1982 og kostede Kr. 8000,00)
Technics SL2000 pladespiller (tror det var 1977)

Jeg må ud og finde nogle højttalere.

MVH

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-09-15 23:00

Citat
Finder lige et ´billede´ af mit nuværende (præmie for stort køb) - kører på AAA? batterier..

Dem jeg har haft har mere været i denne størrelse: https://tapeline.info/v2/samsung-stereo-cassette-boombox-ghetto-blaster-.html

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-09-15 23:05

Hej
I mit køkken spiller en gammel Philips transistor radio købt i 1962. Den spiller upåklageligt. Har endda også et babyaflytte program og en AFC knap. Designet er flot og moderne koksgrå og ret firkantet. Se, det er kram. Den har overlevet en ordentlig flyvetur: radioen stod ovenpå en høj kommode. Junior havde trukket de nederste skuffer ud og var ved at kravle op i nederste skuffe, da kommoden tippede. Radioen føj ud af døren og ind i stuen. Både junior og radio overlevede. Junior er lige blevet morfar og er født samme år som radioen.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-09-15 23:12

Og så har vi da også en gammel B&O radio med båndafspiller. Har lige tænkt pådet i dag: jeg må se at rydde op i skuffen med kasettebånd. Nogle skkal konverteres til Mp3 filer. Det er længe siden jeg købte sådan et apparat til at overspille kasettebånd.
Ingelein

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-09-15 08:43

Vores Technics SA-AX710 købt '97 kører 14-16 timer i døgnet med net-radio, tv-lyd, cd-lyd og musik fra computer (min egen samling fylder ca. 900 GB).
Den har aldrig svigtet.

http://www.hifi-pictures.net/amplifiers-home/Technics%20SA-AX710/Technics%20SA-AX710.htm

Grammofonen, en Dual 1219 fra '71, bliver ikke brugt pt.

http://www.vinylengine.com/library/dual/1219.shtml

CD afspilleren er en Sony CDP-D7 fra '91 mener jeg, kører fint.

http://www.hifi-review.com/150996-sony-cdp-d7.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-15 09:12

mig-selv ->
Citat
Forstærkeren/Recieveren er en Technics SA-GX-550 fra forrige århundrede (1993-94) :

Har/havde de ikke en vis trang til at gå i sort (over belastnings sikring)

Jo og det skyldes kæleproblemer, men da strømforsyningen, som på en pc, er blæserkølet, så klares problemet i et snuptag med en støvsuger. Så den finder jeg frem ca. 1 gang om året

viskinge og ingelein : Jeres 'anlæg' har kun historisk interesse og bør befinde sig på museum

Nej spøg til side: Nogle af mine bekendte er deciderede audiofile. Deres stueorgler ligger prismæssigt på samme niveau som en BMW i direktørklassen og bliver konstant 'opgraderet'.

Jeg skal indrømme, at heller ikke jeg kan høre forskel på en pick-up til 500 kr. ..og en til 5.000 kr. og finder det tåbeligt at skifte den ud, når ellers den bare spiller fint. (Min egen pick-up er en Ortophon LM-20: https://www.google.dk/search?q=ortofon+lm+20&client=opera&hs=tXk&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDMQsARqFQoTCO6ZgLz69ccCFSX9cgodkToKAg&biw=1024&bih=698 )

Højttalere derimod har STOR betydning for lytteresultatet synes jeg. Så viskinge; LYT dig frem når du skal anskaffe disse.

Jeg har selvfølgelig de originale Technics højttalere jeg købte samtidig med Recieveren endnu, men har siden tilsluttet et ekstra par af højere kvalitet: Bush Acoustics SPK2025: https://www.google.dk/search?q=Bush+Acoustics+SPK2025&client=opera&hs=NzP&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIwdDMhPz1xwIVKvByCh27nQzt&biw=1024&bih=698

(Dem på billede 2)

Ps. Jeg kigger ind i aften og lukker spørgsmålet. Ved en fuldkommen uretfærdig lodtrækning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-15 09:20

Citat
Jo og det skyldes kæleproblemer...

Ae ae.. lille Reciever
*LOL* ..sjov stavefejl !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-09-15 14:35

Jeg har nøjagtig samme model

Samt et sæt Bose Surround og en CD-player, også købt i halvfemserne.

Forstærkeren har mistet højre lydkanal, uanset hvilken port jeg bruger til ledningerne, den har jo to sæt at vælge imellem, men jeg har talt med et værksted om reparation da fejlen kan ligge i balancestyringen, den skratter nemlig når jeg drejer på balanceknappen, men det kan også være en forstærkerdel der koster 1500 kr ifølge værkstedet, de penge giver jeg gerne når jeg får råd jeg vil sgu ikke skifte i min alder, skulle lige være hvis jeg fandt en tilsvarende brugt eller blot forstærker da jeg aldrig hører radio mere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-15 16:18

LuffeA ->
Citat
Jeg har nøjagtig samme model

Model hva' ?

<NYSGERRIG>

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-09-15 16:50

Mit stereo dyr består af:

Hjemmelavede elektrostat højtalere, de har hver et areal på 2,4 m2
En forstærker der er bygget af stumper fra 2 LL fjernsyn fra 1950.
En lettere modificeret udgave af denne pladespiller:
http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/Thorens_Gallery/Reference/1027109221.jpg

Der er ikke nogen af delene der har været skiftet siden midt i 80erne.
Jeg er i færd med at bygge en musikstreamer til spotify, ud af en commodore 64 og en defekt Samsung mobil.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-09-15 17:18

Citat
Model hva' ?

Som din. altså recieveren, min pladespiller er en lidt ældre JVC med en diamant der har spillet ganske få plader.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-09-15 17:23

@ fun 2

Den Thorens skrattede vel alligevel når du holdt abefest

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-09-15 17:35

Citat
Den Thorens skrattede vel alligevel når du holdt abefest

Næ, det var mere at de der 6,5 kg pladetallerkenen vejede var lige i underkanten. Og så forbedrede jeg lige motorstyringen lidt, med motherboardet fra en Amstrad 6128.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-09-15 07:59

LuffeA -> Respekt!

fun2 er en feinsmecker, men dog ikke så tosset som min fynske bekendte der fik en påtale af miljømyndigederne. Han havde selv bygget sin forstærker og ladet den vandkøle med vand fra å'en på hans ejendom. Det vand han lukkede ud i å'en igen fik vandtemperaturen til at stige med mere end 1 grad 100 meter fra udledningsrøret. Det må man altså ikke !!!

Nåeh.. men der kom gæster igår, så jeg igangsætter lodtrækningen nu.

Tak for kommentarene alle sammen

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 15-09-15 08:01

..og den heldige 'vinder' blev viskinge.

</MOLOKYLE>