/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kæmpe 1940-1945
Fra : ElvenaR
Vist : 661 gange
30 point
Dato : 13-09-15 16:40

Der er ikke et mene, som hedder "Historie". Derfor kommer dette spørgsmål under "Politik". Men det er det vel også, på sin vis ?

Findes der nogle fortegnelser over, hvor mange danske, der var med i Frihedsbevægelsen, og kæmpede, på forskellige områder.
I Holger Danske * I BOPA * Andre steder.
+ De søfolk, der sejlede i allieret tjeneste.

Og

De danske, der kæmpede på tysk side. I diverse frikorps.
Division Viking, Division Nordland, Schalburg Korpset og andre korps.

Er der noget statistik og tal ?

Hvor mange på "dansk side" og hvor mange på "tysk side" ?

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 13-09-15 16:41

mene = emne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-15 16:47
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-15 17:08

Der er forsket enormt meget siden da, men jeg synes det (også) er interessant at se nogle samtidige kilder, fx Hvem Hvad Hvor 1946, der har ca 50 sider med besættelsens historie, og som dit bibliotek sikkert har/kan skaffe hjem.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 13-09-15 18:03

vagnr - Jeg har faktisk den Hvem Hvad Hvor fra 1946 stående på reolen.
Den er rigtig god. Jeg har fået den af min Far. jeg har ikke kigget i den længe.
Så jeg ved ikke, om der er de oplysninger, som jeg søger. Men vil da lige kigge på bogen fra Politiken igen ...

Jeg har også de gode bøger, synes jeg, "De så det ske under besættelsen" To bøger. Der står også en hel del. Men ikke de spørgsmål, som jeg stiller.

Ja, der er kommet meget ny viden på området. Og jeg har ikke det nyeste. Men har da en del, ret gammel, litteratur, der ikke belyser de to spørgsmål, som jeg stiller. Det er heller ikke sikkert, at svarene findes. Men nu spørger jeg eksperterne, her.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-09-15 18:37

Citat
er interessant at se nogle samtidige kilder, fx Hvem Hvad Hvor 1946, der har ca 50 sider med besættelsens historie, og som dit bibliotek sikkert har/kan skaffe hjem.
Gamle "Hvem Hvad Hvor" og leksikon, netop fra 1940 - 1960 - 1970 - 1980 kan du ikke bruge til noget som helst, der er intet fakta i dem - ja, bortset fra de vigtige datoer f.eks. besættelse -og befrielsesdatoerne.

Citat
Findes der nogle fortegnelser over, hvor mange danske, der var med i Frihedsbevægelsen, og kæmpede, på forskellige områder.
I Holger Danske * I BOPA * Andre steder.
Antallet af frihedskæmpere - læg mærke til ordet, FRIHEDSKÆMPERE, var der ikke så mange af under besættelsen, men efter den 4. maj om aftenen...IH guder, så var der var lige pludselig mange "frihedskæmpere"
Frihedskæmper armbåndet blev udleveret til dem, der påstod, at have været frihedskæmpere.

Til sidst, men ikke mindst. Hvorfor er arkiverne stadig lukkede..? Hvad er det, den alm. befolkning ikke må vide..? Ja, Jeg spørger bare.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-15 20:14

Citat
Gamle "Hvem Hvad Hvor" og leksikon, netop fra 1940 - 1960 - 1970 - 1980 kan du ikke bruge til noget som helst,

Citat
men jeg synes det (også) er interessant at se nogle samtidige kilder, fx Hvem Hvad Hvor 1946

Nu havde de sikkert ikke samlet alle ´data´ 1 år efter krigen, der var sikkert mere vigtige ting at tænke på dengang, og så tror jeg at der menes at det ville være sjovt at sammenligne datiden med nutidens viden om emnet, hvis man ville sammenligne de forskellige tal - samt meget fra den tid stadig ikke er offentligt tilgængeligt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-15 20:31

Citat
Antallet af frihedskæmpere - læg mærke til ordet, FRIHEDSKÆMPERE, var der ikke så mange af under besættelsen, men efter den 4. maj om aftenen...IH guder, så var der var lige pludselig mange "frihedskæmpere"

Sjovt du skriver netop det ,Tommy, jeg kiggede i min gamle HHH og grinede af, at der var 9! gange så mange aktive i modstandsbevægelsens militære styrker i maj 1945 som et år før, fra ca 6000 til 55000!

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 13-09-15 20:42

Beklager, at det er et svært spørgsmål

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-09-15 20:42

Citat
Nu havde de sikkert ikke samlet alle ´data´ 1 år efter krigen, der var sikkert mere vigtige ting at tænke på dengang, og så tror jeg at der menes at det ville være sjovt at sammenligne datiden med nutidens viden om emnet, hvis man ville sammenligne de forskellige tal - samt meget fra den tid stadig ikke er offentligt tilgængeligt.
Ja, og en anden ting vi skal huske på er, at det var sejrherren, der havde retten til at skrive historien. Alene det in mente gør, at sandheden først begyndte at komme frem efter mange år.....i små doser...

Jeg er godt klar over, at Dagbladet Politiken for en del år tilbage skrev en artikelserie, som omhandlede - og det blev kraftigt pointeret; "At der var dobbelt så mange Frihedskæmpere som først antaget."
Det, Dagbladet Politiken glemte at skrive var, at mange danskere i krigens sidste dage blev optaget i såkaldte Ventegrupper - og alene af den grund blev talt med som frihedskæmpere.
Nu begynder definitionen af "frihedkæmper" at smuldre. Tænk på ordene: Frihedskæmper, Modstandsmand, Sabotør, osv.....

Kommer ordet "Frihedskæmper" til sin ret, når en person havde deltaget i en af de mange Alsang-stævner rundt om i landet, hvor de f.eks sang sange som "Det haver så nyligen..."

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-15 22:43

Citat
Kommer ordet "Frihedskæmper" til sin ret, når en person havde deltaget i en af de mange Alsang-stævner rundt om i landet, hvor de f.eks sang sange som "Det haver så nyligen..."

Det kan du vist godt ´regne´ med - kommer tit til at tænke på Matador og de sidste ´hellige´ Og Sagfører Skjold Hansen (cykel smedens møjunger) står med en blodprop og bliver til et dannet menneske.

Modsat var der lige så mange Danskere der hoppede fra Nazi ´tanke gangen´ og blev pæne og sobre Danskere - mange på prøve?? af de lokale modstandmænd/kvinder.
Men det er også noget der ikke tales for højt om, og sikkert aldrig kommer på tale.
Især når der er tale om ´selvtægt´ efter opgøret med ´svinene´..
Og de fleste af den ´type´ arbejdede/ søgte selv frivilligt for naboen syd for grænsen + de modtager/ modtog penge fra Tyskland som en form for kompensation + og intet af dét rager den Dansk Stat = Skat eller vedkommendes Danske folkepenson.

Og den sidste fra mig?
Der er lige kommet en meget god ½ Dokumentar film om Danmark´s Politiske mening/holdning til Atom våben i DK/Grønland = ingen ved noget om noget som helst TRODS ALT er offentligt tilgængeligt
Idealisten hedder den - og der kommer en vis Helveg Pedersen på prøve:
http://www.kino.dk/film/i/id/idealisten
Og der er ikke fejet noget under ´tæppet´ - men det var vidst noget helt andet (Tamil sag) og Schlúter på en talestol

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 14-09-15 07:48

"Det er ikke muligt at fastslå, hvor eller hvornår modstandsbevægelsen er opstået. Dens tilblivelse er aldrig debatteret og vedtaget på møder, der kan fastlægges i tid og sted, eller med fast formulerede programmer. Dens oprindelse fortaber sig usporligt i talløse initiativer, taget over heæle landet af enkeltpersoner eller småkredse...." Sådan skriver historikeren (og modstandsmanden) Jørgen Hæstrup i Politikens Forlags "Besættelsens Hvem Hvad Hvor" , udgivet i 1965. Det er i denne bog på 488 sider, ikke i Hvem.Hvad-Hvor, at du kan finde omfattende oplysninger om modstandsbevægelsen.
Man skal huske, at modstandbevægelsen var illegal. Oprettet i frustration og harme over regeringens samarbejdspolitik. Oprettet i grupper, altid i hemmelighed og meds store sikkerhedsforanstaltninger. Man meldte sig ikke ind eller ud, men kom kun med "efter indbydelse", medmindre man selv var initiativtager.
Efter at Frihedsrådet var etableret i september 1943 - en gruppe frentrædende personer, som under stor livsfare satte sig i spidsen for at organisere store dele af modstandskampen - tog man skridt tit at forberede en "undergrundshær", der kunne erstatte den afvæbnede og hjemsendte danske hær. "Undergrundshæren", der i stort omfang, måske næsten udelukkende, bestod af modstandsfolk,var af sikkerhedshensyn mange steder i landet opdelt i 6-mands celler eller grupper, der som regel ikke kendte andre grupper, og ikke altid hinandens navne eller identitet. Undergrundshæren var inddelt i 6 regioner, og bestod hen mod besættelsens afslutning af mere end 40.000 personer. Det kan give et fingerpeg på antallet af deltagere i modstandskampen. Mit gæt (jeg var kun barn dengang, men har dog læst en del) er, at der var omkring 50.000 modtandsfolk, måske lidt flere.

Frihedsrådet ønskede gerne, at fremtrædende politikere ville indtræde i Rådet, men kun enkelte sagde ja. Der var reelt en jalousi fra politisk side mod Rådet, som efterhånden voksede i autoritet, mens det politiske miljø blev anset for at have svigtet, uanset om man var tilhænger af samarbejdspolitikken eller ej. De få politikere, der gik ind i Rådet var Poul Sørensen (kons), Frode Jacobsen (Soc), Børge Houmnann (komm), Alfred Jensen (komm - senere minister) og vist et par stykker mere. Desuden var Mogens Fog (komm, senere rektor for Kbh Universitet)
Flemming B. Muus og flere andre med.

Vi har tal på den illegale presse. I løbet af besættelsesårende blev der på dansk udgivet ca. 540 illegale blade. Nogle kom kun få gange, andre blev udgivet gennem flere år. Det største var Frit Danmark, som fortsatte med at udkomme i årevis,helt op i 1960'erne, . så længe redaktøren Kate Fleron kunne redigere det. Dets oplag var i 1945 oppe på 150.000 hver gang og det vil sige en eller flere gange om måneden. Andre store aviser var Land og Folk og Information. Man ved, at der i de siddste måneder fra januar til maj blev trykt mere end 10 millioner illegale aviser (mange forskellige titler), som i hemmelighed blev omdelt.

Foruden "Besættelsens Hvem, Hvad Hvor", kan også anbefales Børge Outzes og Ole Kiilerich Svendsens "Danmark under Besættelsen", et impoerende værk på 4 store bind, udgivet i 1960'erne. Disse og flere andre bøger om emnet kan lånes på bibliotekerne eller fremskaffes antikvarisk på de danske antikvarboghandleres net-sider.

Jeg håber, du kan bruge svarene. Men det er klart, at det ville have været forbundet med livsfare at føre kartoteker eller registre med antal og navne på modstandsfolk. Af samme grund kan jeg ikke tilbage holde et lille suk: I 2015 ville det desværtre være umuligt at etablere en modstandsbevægelse, hvis behovet opstod. På grund af de elektroniske hjælpemidler vi betjener os af, er det rystende let at følge det enkelte menneskes aktiviteter, bevægelser og omgangskreds, at enhver modstandscelle ville kunne opspores og tilintetgøres, inden den nogensinde kunne udrette noget. Heldigt for Danmarks Frihed, at mobiltelefonen ikke var opfundet i 1940. Hvad det vil indebære i fremtiden.....er ikke let at forudse.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 14-09-15 08:52

Jeg siger, foreløbig, T*A*K.

Ja, jeg er godt klar over, at i starten var der ikke så mange med i modstandsbevægelsen.

Man havde jo både tyskerne, det danske politi og regeringen i mod sig. Foruden de mange stikkere.

Statsminister Vilhelm Buhl holdt en meget berømt / berygtet "sabotagetale", hvor han opfordrede til at anmelde sabotører og andre.

Der kom så flere efter Folkestrejken i 43.

Modstandsbevægelsen, uanset hvor mange / få, der var, var medvirkende til, at Danmark kom på de allieredes side, efter besættelsen.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 30 point
Dato : 14-09-15 10:04

Hej
Jeg er født i Flensborg i 1940. Mine forældre blev tyske ved grænsedragningen, som så mange andre Sydslesvigere. Som ganske lille har jeg ikke vidst noget om hvad min far og hans brødre foretog sig, når de ikke var hjemme om natten. Jeg har intetanende sovet på et illegalt blad: Treklangen, som min far var med til at trykke og distribuere. Det er noget, jeg senere har fået fortalt.
Min far ejede en fiskerbåd og skrabede muslinger i Flensborg Fjord. I mine gemmer har jeg et brev fra Naziregimet, som fratog min far licensen til at fiske, hvis han ikke meldte sig ind i partiet. Slut med fiskeriet, men forinden havde han og min bedstefar smuglet jøder til Ærø.
Jo, der er sikkert mange civile personer, som kunne bære titlen Frihedskæmper!
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-09-15 10:45

Citat
Mit gæt (jeg var kun barn dengang, men har dog læst en del) er, at der var omkring 50.000 modtandsfolk, måske lidt flere.
50.000 modstandsfolk, det er et meget højt tal.
Men igen, hvorledes definerer vi ordet "Frihedskæmper"..?

Da de tyske tropper 9. april rullede indover -og besatte Danmark, blev det gjort med 45.000 tyske soldater. Altså med 45.000 soldater!! Se det antal i forhold til 50.000 modstandsfolk.

Gruppen "Holger Danske", som var den største, havde 350 mand at gøre godt med.

Jeg siger ikke at 50.000 Frihedskæmpere er et forkert tal, men tallet er fremkommet fordi i krigens sidste uger - hvor alle kunne se hvor det bar hen med Nazi-Tyskland, var der mange der meldte og ville være med til at kæmpe for Danmarks frihed. Disse helte blev indsat i de såkaldte Ventegrupper og deraf fremkommer det høje tal. Men egentlige Frihedskæmpere, i ordets bogstavligste forstand, var de ikke - og blev de ikke.

Mange af disse helte iklædte sig den lånte fjer i form af Frihedskæmper-armbåndet, og blev brugt til, bl.a. at arrestere mistænkelige danskere, som angiveligt havde fraterniseret med fjenden. Endvidere blev heltene brugt til at indfange de piger, som var blevet kæreste med en tysk soldat - hun blev klippet skaldet på byen torv og blev spyttet på - offentligt skue.

Hvis vi ser historien i det lys - altså i tiden omkring den 4. maj, så jo, absolut ca. 50.000 Frihedskæmpere.

Men da lokummet virkelig brændte, og faren for ens eget liv var stor, var antallet af Frihedskæmpere mange tusinde gange mindre.

Set i relation - altså i tiden 1941 - 1944 var antallet der meldte sig til Frikorps Danmark højere end antallet der var med i Modstandsbevægelsen.
I 1941 var der rigtigt mange som meldte sig til Frikorpset/og andet tysk militærtjeneste - ca. 12.000 - men kun ca. 6000 blev indlemmet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-09-15 16:43

[CITAT]Men da lokummet virkelig brændte, og faren for ens eget liv var stor, var antallet af Frihedskæmpere mange tusinde gange mindre.

Du mener under 50?

Måske i 1940

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-09-15 17:41

Citat
Du mener under 50?
Hvordan er du kommet frem til det tal? Jeg skrev bl.a., at "Holger Danske" som den største, havde 350

Citat
Men da lokummet virkelig brændte, og faren for ens eget liv var stor, var antallet af Frihedskæmpere mange tusinde gange mindre.
Men okay, jeg medgiver at jeg udtrykte mig forkert, da jeg skrev;
Citat
mange tusinde gange mindre.
Jeg burde havde skrevet under 5.000
På den måde fik vi også viklet lidt flueknepperi med ind i det

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 15-09-15 08:12

T*A*K til ALLE. Man burde kunne give ALLE points.

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 15-09-15 08:14

Tak for svaret ingelein.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-09-15 09:20
Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 15-09-15 13:23

T*A*K til dig, Katekismus !