/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
udlejer har forbudt overnattende gæster
Fra : sofiekn93
Vist : 439 gange
20 point
Dato : 08-09-15 01:10

Hej

Jeg er netop flyttet ind i et værelse, som fremlejes af en kvinde som har adresse her, men som ikke er her, da hun altid er hos sin kæreste.
Inden jeg flyttede ind, fortalte hun at hendes tidligere lejer nærmest lod sin kæreste flytte ind. Sådan formulerede hun det, og jeg opfattede det som om han sov der 5-7 nætter om ugen. Dette opdagede hendes udlejer, og det gjorde, at hun var lige ved at blive smidt ud af sin udlejer.
Jeg sagde at det ikke ville blive noget problem med mig, for jeg har ikke tænkt mig at have min kæreste på besøg mere end 2 måske 3 nætter om ugen. Men efter han havde sovet her 3 gange, kontaktede hun mig at sagde at naboerne havde lagt mærke til at han tit var der, og at jeg i øvrigt også har haft veninder på besøg lidt for meget. Har snakket med naboerne, og de aner knap nok hvem hun er. Men nu har hun altså forbudt mig overhovedet at have overnattende gæster. Jeg betaler 4000 kr om måneden for 12 kvadratmeter, og kvinden er der aldrig. Kan hun virkelig tillade sig at blande sig i om jeg har gæster, og gå så vidt, fuldstændig at forbyde mig at have overnattende gæster?

hilsen Bjørk

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 08-09-15 06:46

Lejerens lo.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-09-15 08:03

Umiddelbart vil jeg mene nej.

Nu betaler du, efter min mening, en ret høj husleje, for ellers ville jeg skrive, at huslejen jo er baseret på, at du er ene om, at bruge varmt vand, og hvis du ofte har overnattende gæster vil der jo blive brugt mere varmt vand.

Hvis jeg var dig, så ville jeg sørge for, at være skrevet op i div. boligselskaber. Mange steder, ihvertfald udenfor Kbh., vil du kunne leje en et-værelses lejlighed for de penge.

Det største problem i, at bo på et værelse, som er en del af udlejers bolig er, at udlejer kan sige dig op med kun 1 måneds varsel, uanset om hun har grund til det eller ej.
I lejligheder og på klubværelser (værelser som ikke er en del af udlejers bolig, hvor man ikke benytter udlejers bad og/eller køkken) er man uopsigelig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-09-15 08:21

Var jeg også ude for hos en udlejer, men hos ham var det nærmest en psykose hvor han mistænkte selv daggæster for at være dybt kriminelle............han var selv vokset op på stenbroen.

Jeg boede der selvklart ikke ret længe, og da jeg selv lejede værelser ud i en årrække behandlede jeg folk ordentlig når de betalte huslejen til tiden og der ikke var høj musik eller ballade.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-09-15 11:58

Citat
da jeg selv lejede værelser ud i en årrække behandlede jeg folk ordentlig når de betalte huslejen til tiden og der ikke var høj musik eller ballade.

Sådan bør det også være.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-09-15 15:12

Jeg vil mene at hun ikke kan forbyde det, med mindre det står i Huslejekontrakten.

Kommentar
Fra : sofiekn93

Dato : 09-09-15 15:46

Hej alle, tak for jeres svar

Der står ikke noget om det i huslejekontrakten. Hun gjorde det klart for mig inden at han ikke skulle være der for meget (det er jo så individuelt hvad man synes), men at han sover der 2 gange om ugen vil jeg ikke mene er for meget.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-09-15 17:26

Citat
Der står ikke noget om det i huslejekontrakten. Hun gjorde det klart for mig inden at han ikke skulle være der for meget (det er jo så individuelt hvad man synes), men at han sover der 2 gange om ugen vil jeg ikke mene er for meget.

Det mener jeg bestemt heller ikke.
Der er mange mennesker, der har overnattende gæster i weekenderne.

Citeret fra dit startindlæg:
Citat
Jeg sagde at det ikke ville blive noget problem med mig, for jeg har ikke tænkt mig at have min kæreste på besøg mere end 2 måske 3 nætter om ugen.

Du har endda sagt det til hende inden i lavede en lejekontrakt.

Men spørgsmålet er, om du kan/skal/bør gøre noget ved det, for, som jeg skrev tidligere:
Citat
Det største problem i, at bo på et værelse, som er en del af udlejers bolig er, at udlejer kan sige dig op med kun 1 måneds varsel, uanset om hun har grund til det eller ej.
I lejligheder og på klubværelser (værelser som ikke er en del af udlejers bolig, hvor man ikke benytter udlejers bad og/eller køkken) er man uopsigelig.

D.v.s. at hvis du reagerer på hendes henvendelse og fortæller, at du ikke er enig hendes påstand, så er der en mulighed for, at du snart modtager en opsigelse.