/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Befæstigelse af TV-antennemast
Fra : Oldboston
Vist : 343 gange
100 point
Dato : 05-09-15 11:46

Antennemasten består af to galvaniserede jernrør, der delvis
støttes af et kraftigt hegn, som de er anbragt op ad.
Det nederste jernrør begynder ved jordoverfladen, det er et 1 1/4" rør.
1 1/2 meter højere sidder den næste del af masten, der er et 3/4" rør.
Det nederste jernrør sidder solidt fast i jorden og på hegnspæle. Det øverste
jernrør, som har antennen siddende i toppen, er kun fastgjort til det nederste rør.
Befæstigelsen består af fire rørholdere, der sidder to og to overfor hinanden, men det er nødvendigt at udskifte dem, da de er meget rustne og tærede.
Jeg har nu fundet frem til de rørholdere, der svarer til de eksisterende, blot i en rustfri kvalitet.
Men problemet er, hvordan jeg forbinder to rørholdere med hinanden.
Det enee jernrør er 1 1/4 " og rørholderen er Ø40-43mm, det andet rør er 3/4" og rørholderen er Ø25-30. På begge rørholdere sidder et monteringshul, og på firmaets hjemmeside står, at det er M10+M8 indvendigt gevind.
Når de to rørholdere nu anbringes over for hinanden i hver sit rør og med monteringshullerne vendt mod hinanden, hvordan skal de da forbindes? Jeg forestiller mig at jeg skal bruge en skrue af passende længde, måske 25-30 mm ...med gevind i begge ender i stedet for skruehoved og ved hjælp af det fastgøre skruehovederne til hiunanden. Mon det er rigtigt? Og hvor kan jeg finde sådanne skruer eller gevind? Hos det firma, der sælger rørholderne - Teltech hedder det - kan jeg nemlig kun finde skruer med hoved.
Jeg har5 sat spm under VVS, da jeg tror folk med kendskab til VVS ved mest om rør.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 05-09-15 12:17

Du må lige vise et billede af de rørholdere.
Der findes nemlig mange slags rørholdere.
Umiddelbart luder det som om tanken er at sætte de to rørholdere sammen med et gevindstykke og møtrikker.............et gevindstykke har byggemarkedet og møtrikker der passer til.
gevindstykket er normalt ca. 1 mtr langt og skal afkortes med en en nedstryger / juniorbue

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-09-15 13:06

Gevindstænger finder du hos velassorterede isenkræmmere eller hos BILTEMA, Når du er der, kan du også købe diverse rørholdere og møtrikker. Hvis dimensionerne passer, kan du jo også stikke det tynde rør ind i det tykke, og så sikre med en bolt igennem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-09-15 13:13

Hvis du bruger rør i rør, skal du muligvis have en stump 1" rør imellem dit 3/4" og dit 1 1/4". Det forudsætter, at rørene ikke er alt for rustne og i øvrigt pænt afgratede. Dimensionerne passer fint sammen.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 05-09-15 15:48

Tak for svaret Eyvind. Det var det rigtige udtryk, jeg manglede, "gevindstykke" og så din forklaring om fremgangsmåden. Nu kan jeg let løse opgaven. Rørholderen er med gumminindlæg og et monteringshul til at anbringe gevindstykket - i den rigtige størrelse- i. Tak for hjælpen.