/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvad skal vi egentlig med FN?
Fra : lgs
Vist : 447 gange
300 point
Dato : 03-09-15 23:35

Man skal have et ufølsomt sind hvis man ikke bliver dybt berørt af disse ugers, efterhånden måneders reportager om vore dages folkevandringer.

Der diskuteres op ad vægge og ned ad stolper om, hvor meget eller hvor lidt man pekuniært skal bidrage, om hvor mange eller få man anstændigvis skal/kan modtage o.s.v. o.s.v.
Alt sammen symptombehandlinger, hvor der viges tilbage fra det, der er ondets rod: i Mellemøsten sunnier mod shiaer og omvendt, i Afrika fejlslagne stater, hvor kleptokrater rager til sig af deres samfunds resurser og donorbistand fra den omgivende verden og ikke i tilstrækkelig grad hindres deri af deres egne, der stadig synes bundet af de gamle familie og klanstrukturer, der muliggør den ”samfunds”uorden.

Hvad man derimod hører uendelig lidt om er en efterhånden bedaget organisation, der bærer det besynderlige navn FN.
Hvor er FN i al denne elendighed – jo de har programmer, ja de har, men hvor er FN sådan på det høje politiske plan? I medierne i hvert fald fraværende.
Jeg er jo ikke dummere, end at jeg ved, at det er verdenssamfundets uforenethed i synet på ret og vrang, der gør FN handlingslammet, men hvad pokker skal vi så med FN som andet sinecurepost for politikere, der i deres hjemlande har overskredet sidste salgsdato?

Jeg spør bare.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-09-15 12:12

Citat
Hvad skal vi egentlig med FN?
Et rigtigt godt spørgsmål, som jeg har ruget over i mange år. Men skulle jeg komme med et kvalificeret bud må det være: FN skal bruge til at give afdankede politikere et eller andet eftermæle - som f.eks. Mogens Lykketoft, som udover sin løn fra FN, også modtager div. pensioner som beløber sig til 23.000 pr mdr. = 276.000 pr år OG 1,4 mill. i løn fra FN - altså 1.676.000,- kr. pr. år. til Mogens.

FN består af 193 medlemslande, det ene mere korrupt end det andet. Så jo, konklusionen må være: FN er for afdankede politikere og korrupte lande, som f.eks. Kina og Forenede arabiske Emirater. I Saudi Arabien "dyrkes" der offentlig stening og halshugning på torvet i div. byer

Nu er Helle T. på vej som FN's Flygtningehøjkommissær på Lille Lars Fadbamse Fra Græsted's mandat. Jeg tør æde min gamle fedtede jagthat på, at der er foregået en eller anden studehandel. Det er nok nu, skatteborgerne skal holde på tegnebog, gebis og andre løse genstande.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-09-15 21:46

Citat
Hvad skal vi egentlig med FN?

Godt spm., svært at svare på!

EU "udmærker" sig jo ved, trods en masse fælles regler, flertalsafgørelser mv, at stå nærmest magtesløse over for den aktuelle (det har den været i flere år) flygtningekrise!

FN "Sikkerhedsrådet har fem permanente medlemmer: USA, Frankrig, Folkerepublikken Kina, Rusland og Storbritannien. De fem permanente medlemmer blev udvalgt på baggrund af den geopolitiske magtbalance i kølvandet på 2. verdenskrig. Populært sagt så er det 2. verdenskrigs sejrherrer, der gør krav på de permanente pladser." og hver af de fem lande kan vetoe stort set hvadsomhelst, bare de kan hævde det har en sikkerheds/fredsmæssig forbindelse.

Hvor (en del af) EUs aftaler er bindende, er der ikke meget der binder i FN, "broderlandene" til flygtningestaterne lover højt og flot store bidrag til flygtningene, men leverer intet, underligt når de nu alle er muslimer, brødre og andet sludder de fyrer af i medierne.

Det er som den gamle bibelshistorie om Kamelen gennem Nåleøjet, at det er langt sværere for en muslimsk flygtning at komme ind i de arabiske stenrige og bundkorrupte oliestater, end at komme til Europa.

Jeg så meget gerne FN reformeret, men det lever jeg helt sikket ikke længe nok til, tror heller ikke Metusalenm ville holde længe nok

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 300 point
Dato : 04-09-15 23:23

Her er et pkt. man kan grine sin røv i laser over.
Som noget af det første FN vedtog var Verdenserklæringen om Menneskerettighederne, som blev vedtaget af FN's generalforsamling den 10. december 1948.
Citat
Menneskerettigheder skal beskytte det enkelte individ mod overgreb fra staten.
Kig lidt på medlemslandene og gentag for dig selv; Menneskerettigheder skal beskytte det enkelte individ mod overgreb fra staten.

Ergo, FN - hvis jeg må være så fri at bruge et Bodegasprog - FN er lig med Røv og Gulvsand.
En pamperklub, hvor der øffes og væves i årevis og alligevel træffer de forkerte beslutninger.

F.eks. FN's 2015-mål, om at bekæmpe fattigdom, sult, sygdomme, analfabetisme og diskrimination af piger og kvinder inden år 2015. Hvilket må siges, at være helt og aldeles mislykkes. Diskrimination af piger og kvinder har aldrig været så slemt som det er nu. Se blot hvad der foregår i FN's medlemslande, de Forenede arabiske Emirater, hvor omskæring af kvinder og små piger stor trives. Stening af kvinder, som måske har været utro. Kvinder må ikke erhverve kørekort, kvinder og helt unge piger skal indhylles i sorte gevanter, og vises der så meget som lidt hud af et håndled, bliver vedkommende kvinde stenet offentligt.

FN har vi squ ik' været heldige med.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 04-09-15 23:43

Så lad mig angribe fra en anden vinkel:

Verdenssamfundet står jo ikke ligefrem og mangler ORGANISATIONER, lad mig frit fra hukommelsen nævne:

EU, NATO, ASEAN, AU, OAS - hører gerne om flere. Alle med målsætninger, der mere elle mindre er dækket af FN (UN= DN ~ Divided Nations), så det ville vel være ønskværdigt, om det FN, der i mine øjne ikke fungerer som forebygger af de konflikter, der p.t. genererer folkevandringerne, ville være et koordinerende organ for disse andre organisationer.
Spørg mig ikke hvordan, men FN´s nuværende rolle synes ynkelig og kun kan blive bedre.

Om HTS er vel kun lidt ondskabsfuldt at sige, at UNHCR må være den rette organisation for hende: flugt fra skat og flugt fra en relativt anonym tilværelse som back bencher i FT.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 09-09-15 09:58

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-09-15 19:02

Selv tak.